ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

شش راه برای افزایش طول عمر باتری موبایل ، خودرو و لپ‌تاپ

امروزه باتری‌های لیتیوم یونی در بسیاری از ابزارآلات روزمره زندگی نظیر لپ‌تاپ، گوشی موبایل، دستگاه‌های قابل شارژ و خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بسیاری از ما خراب شدن باتری لیتیوم یونی را به ویژه ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

امروزه باتری‌های لیتیوم یونی در بسیاری از ابزارآلات روزمره زندگی نظیر لپ‌تاپ، گوشی موبایل، دستگاه‌های قابل شارژ و خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بسیاری از ما خراب شدن باتری لیتیوم یونی را به ویژه در گوشی‌های هوشمند تجربه کرده‌ایم، اما خراب شدن و کاهش ظرفیت باتری در اتومبیل‌های برقی بسیار گران‌تر تمام شده و می‌تواند کیفیت رانندگی با خودرو را کاهش دهد.

باتری موبایل

برای درک بهتر این موضوع تنها کافی است تصور کنید که ظرفیت باک سوخت خودروی بنزینی‌تان روز به روز کوچکتر شود. با این تفاسیر مالکان خودروهای برقی به منظور اجتناب از این مشکل چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟

به تازگی محققان دانشگاه میشیگان تحقیقاتی برای افزایش طول عمر باتری‌های لیتیوم یونی خودروها، موبایل و ... انجام داده‌اند که این پژوهش توسط کارخانه‌هایی نظیر فورد، هوندا و برخی مراکز  آکادمیک مورد حمایت قرار گرفته تا تاثیرات استفاده روزافزون از باتری‌ها در زندگی روزمره مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه به مهمترین نکاتی که این تحقیق در زمینه ارتقای طول عمر باتری و شیوه استفاده صحیح از باتری لیتیوم یونی ارائه داده اشاره خواهیم کرد .لطفا با دیجیاتو همراه باشید.

شش راه برای افزایش طول عمر باتری‌های لیتیوم یون

 1- از قرار دادن باتری در معرض دماهای بالا خودداری کنید: خودروی برقی خود را زیر سایه‌بان پارک کنید و با بکارگیری روش‌های توصیه شده توسط کارخانه سازنده از افزایش دمای آن حین شارژ اجتناب ورزید.

2- از قرار دادن باتری در معرض دماهای پایین خودداری کنید: اگر باتری خودرو در حالتی که به شارژ متصل نیست در معرض هوا خیلی سرد قرار بگیرد، طول عمر مفید آن کاهش خواهد یافت.

برخی خودروهای برقی تا زمانی که حداقل ۱۵ درصد شارژ در باتری وجود داشته باشد، از کاهش دمای باتری پیشگیری به عمل می‌آورند اما پس از آن اوضاع بر وفق مراد پیش نخواهد رفت.

3- تا جایی که ممکن است از شارژ ۱۰۰ درصد باتری دوری گزینید: از اینکه  تمام شب باتری را به برق متصل کنید، اجتناب ورزید. اگر در طول روز تنها ۳۰ درصد شارژ باتری را مصرف می‌کنید، بهتر است به جای ۳۰ درصد بالایی ظرفیت باتری، رنج ۷۰ تا ۴۰ درصد را مصرف کنید تا عمر مفید باتری زودتر از موعد به پایان خود نزدیک نشود. البته شارژرهای هوشمند پس از مدتی می‌توانند خود را با نیازهای شما هماهنگ کنند و بهترین میزان شارژ را به شما ارائه دهند.

4- به حداقل رساندن زمان‌هایی که شارژ باتری صفر است: سامانه مدیریت شارژ باتری معمولا خودروی برقی را قبل از رسیدن ذخیره شارژ به صفر درصد به طور خودکار خاموش می‌کند. خطر بزرگ آنجاست که باتری برای مدت زمان طولانی به شارژر متصل نشود و مدت‌ها در این حالت باقی بماند.

5- از شارژرهای پرسرعت استفاده نکنید: کمپانی‌های خودروساز خوب می‌دانند یکی از کلیدی‌ترین نکاتی که موجب علاقه بیشتر مشتریان نسبت به خودروهای برقی می‌شود این است که مدت زمان شارژ باتری آنها به اندازه سوخت‌گیری اتومبیل‌های بنزینی کاهش یابد. بنابراین هشدارهای لازم پیرامون استفاده از شارژرهای پرسرعت ولتاژ بالای DC را به مشتریان ابلاغ نمی‌کنند. توصیه می‌شود دفعات به‌کارگیری این‌گونه شارژرها را به حداقل برسانید.

باتری لیتیوم یون

6- از خالی شدن سریعتر شارژ باتری جلوگیری به عمل آورید: این کار باعث کاهش عمر مفید باتری و زودتر از دور خارج شدن آن خواهد شد.

 آیا به دنبال راه‌هایی برای افزایش طول عمر باتری موبایل و لپ‌تاپ خود هستید؟ 

از محیط های مرطوب دوری کنید: باتری باید از عایق‌بندی سطح بالایی در برابر نفوذ هوا و رطوبت برخوردار باشد. در غیر اینصورت رطوبت می‌تواند باعث اتصال کوتاه و آسیب رسیدن به باتری شود.

از صدمات فیزیکی دوری گزینید: هر عاملی که باعث اتصال کوتاه مدارها شود می‌تواند به باتری آسیب رساند و صدمات جبران‌ناپذیری به بار آورد.

از دستورالعمل‌های شرکت سازنده پیروی کنید: این مورد معمولا به تخلیه کامل شارژ باتری در مرحله ابتدایی به منظور کالیبره‌سازی مناسب سطح توان باتری مربوط می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Mohamad Hashemi
    Mohamad Hashemi | ۲۹ فروردین ۱۳۹۹

    اصلاح میکنم، حین استفاده

  • Mohamad Hashemi
    Mohamad Hashemi | ۲۹ فروردین ۱۳۹۹

    فک کنم منظور مقاله روش نگهداری از باتری لیتیوم یون توی هر نوع وسیله ای بود، نه فقط خودرو! خیلی کاربردی هست و جواب میده، سال ها قبل گوشی htc داشتم بعد از ۷ سال استفاده با رعایت نکاتی که توی مقاله گفته شده (صددرصد شارژ نکردن، شب تا صبح توی شارژ نبودن، کاملا خالی نشدن، هین استفاده شارژ نکردن که باعث گرم شدنش میشه و .....) هنوزم تقریبا مثل روز های اولش بود با استفاده ی متوسط یک روز شارژ نگه میداشت، بنظرم رعایت همین نکات ساده میتونه از ضرر های مالی و دردسرهای خراب شدن باتری جلوگیری کنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی