ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بلومبرگ: چیپ های ARM جایگزین تراشه های اینتل در کامپیوترهای مک می شوند

طبق گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده اپل قصد دارد در سال ۲۰۲۱ کامپیوترهای مک را برای نخستین بار همراه با پردازنده های ARM وارد بازار کند. طبق پیش بینی ها این شرکت در چارچوب پروژه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۲

طبق گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده اپل قصد دارد در سال ۲۰۲۱ کامپیوترهای مک را برای نخستین بار همراه با پردازنده های ARM وارد بازار کند. طبق پیش بینی ها این شرکت در چارچوب پروژه ای به نام Kalamata سه پردازنده جدید را برای کامپیوترهای مک در دست توسعه دارد که همگی شان بر پایه چیپ A14 طراحی شده اند؛ همان تراشه ای که قرار است در آیفون پرچمدار امسال مورد استفاده قرار بگیرد.

طبق گزارش بلومبرگ اولین پردازنده از این سری ۱۲ هسته پردازشی خواهد داشت؛ هشت هسته Firestorm که انجام وظایف سنگین را بر عهده می گیرند و چهار هسته کم مصرف از سری Icestorm.

البته مدت هاست که شایعه شده اپل میخواهد پردازنده های ARM مختص به خود را توسعه دهد تا آنها را جایگزین چیپ های اینتل مورد استفاده در مدل های فعلی مک کند. شایعات در این باره نخستین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی منتشر شد و از آن زمان تاکنون خبرهای تایید نشده فراوانی در رابطه با عرضه کامپیوترهای مک مبتنی بر ARM در سال های ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ به دست آمد. البته گزارش بلومبرگ در تایید گزارش قبلی مینگ-چی کو منتشر شده که براساس آن سیستم های مک مبتنی بر ARM احتمالا در سال ۲۰۲۱ وارد بازار می شوند اما این احتمال وجود دارد که به خاطر شیوع کووید ۱۹ اپل برنامه های زمانی خود را تغییر دهد.

در هر حال اپل با مهاجرت از چیپ های اینتل به معماری ARM میتواند کنترل بیشتری روی سخت افزار خود داشته باشد. بد نیست اشاره کنیم که اینتل به سختی میتواند عملکرد چیپ های تولیدی خود را در هر نسل آنها به میزان قابل توجهی بهبود بدهد و اپل با مهاجرت به معماری ARM این فرصت را پیدا خواهد کرد که هزینه تولید چیپ های مورد نیاز خود را بین ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهد.

بلومبرگ در گزارش خود برخی جزئیات تکنیکی را هم در این باره منتشر کرده که در ادامه گزیده ای از آنها را می خوانید:

  • طرح های مربوط به سه چیپ مک بر اساس پردازنده A14 هم اکنون در دست توسعه هستند و کار روی یکی از این سیستم روی چیپ ها که برپایه پردازنده آیفون سال بعد طراحی شده از همین حالا آغاز شده است. بلومبرگ ارزیابی کرده که اپل مشغول برنامه ریزی است تا چیپ های لپ تاپ و موبایل خود را در یک چرخه توسعه نگه دارد.
  • طبق گزارشات چیپ های جدید مک توسط شرکت TSMC روی فرایند لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می شوند. اولین چیپ از این سری هشت هسته پر مصرف و دست کم چهار هسته کم مصرف خواهد داشت. چیپ A12Z که در آیپد پرو فعلی به کار رفته هشت هسته دارد: چهار هسته پر مصرف و چهار هسته کم مصرف.
  • این سیستم روی چیپ علاوه بر CPU به یک پردازنده گرافیکی نیز مجهز شده است
  • کامپیوترهای مک مبتنی بر پردازنده های ARM همچنان سیستم عامل macOS را اجرا خواهند کرد و خبری از iOS در آنها نخواهد بود. این در واقع همان رویکردی است که مایکروسافت با پردازنده های ARM کوالکام در مورد لپ تاپ های ویندوزی اتخاذ کرد.
  • بلومبرگ پیش بینی کرده که اولین کامپیوترهای مک مبتنی بر ARM نسبت به مک بوک های فعلی ضعیف تر خواهند بود چراکه چیپ های تولیدی اپل در ابتدا نمی توانند به لحاظ عملکردی با محصولات اینتلی مورد استفاده در مک بوک پروها، آی مک ها و مک پرو برابری کنند.

اما اولین سوالی که بعد از این خبر به ذهن خطور می کند این است که سازگاری نرم افزار macOS با سخت افزار جدید کامپیوترهای مک چقدر خواهد بود؛ چراکه سازگاری از جمله نقاط ضعف لپ تاپ های ویندوزی مبتنی بر ARM است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • MK
    MK | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    باید دید این همه برنامه توی اپ استور آیا قابل اجرا خواهند بود یا خیر !

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    اپل در زمان‌های قدیم هم یک بار این مهاجرت بزرگ را انجام داد. در سال 2005 از پاورپی‌سی به اینتل مهاجرت کرد و اگر بخواد این کارو الان با اینتل انجام بده، احتمالا برای اپل کار آسونی خواهد بود. درضمن رقیبش مایکروسافت هم دو سال میشه که این کارو روی ویندوز انجام داده و ظاهرا لپ‌تاپ‌ها و سرفیس مجهز به پردازنده‌های سفارشی کوالکام عملکرد خوبی در اجرای نرم‌افزارهای x86 داشتن.

    • see
      see | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

      سلام دوست عزیز اتفاقا هرچی محصول ویندوزی با پردازنده ارم اومده بسیار عملکرد بدی داشته، همون سرفیس اکس نمونش و گلکسی بوک
      شما خودتون دارید میگید نرم افزار x86یعنی چی ،
      یعنی روی پردازنده های x86 اجرا میشن و طراحی و ساخته شدن
      وقتی ارم استفاده میکنی باید اون برنامه هارو از نو برای ارم پورت یا باز طراحی و عرضه کنی،
      اتفاقا اپل تجربه ی بسیار زیادی در این امر داره چون چندین ساله ایپد پرو و ایفون هارو با ارم تولید میکنه.
      و ایپد پروها ، با کمک توسعه دهنده ها برنامه های دسکتاپ رو پورت کرده روی arm پس کار بسیار آسون تری داره
      جالبه بدونی، سرفیس اکس برنامه های 64 بیتی رو هم اصلا نمیتونه اجرا بکنه
      اصلا دلیل اینکه مایکروسافت رفت سمت ارم برای این بود که با ایپد پرو رقابت بکنه ، که متسفانه تو سرفیس اکس شکست خورد
      و عجله کرد
      چندین ساله خبر از این میاد اپل داره رو مک های armکار میکنه ولی تا الان هیچ خبری نبوده، چرا ؟؟
      چون کاری نیست که توش عجله کرد، باید توسعه دهنده هارو سمت خودت بکشونی تا نرم افزار وبرنامه ها رو برای پردازنده جدید باز طراحی کنن
      چون معماری arm و x86 به کلی باهم متفاوت هستن
      این نیست که یک محصول بزنی بگی بیا همه نرم افزار ها هم اجرا میشه نخیر باید دونه دونه پورت بشه
      نکته دیگه اینکه پردازنده سرفیس اکس که در اصل اسنپ دراگون 8cx بود قدرت به شدت کمی داره چیزی در سطح اسنپ دراگون 855 نه حتی 865 که واقعا برای pc فوق العاده ضعیفه
      اما چیپ ارم اپل چون همیشه اپل پیشرو تو این زمینه بوده قطعا هیولایی خواهد بود
      12 هسته داره
      و احتمالا قدرت بی نظیری ارائه میده
      اما قدرت همه چیز نیست

مطالب پیشنهادی