ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اتوپایلوت تسلا هنگام خروج راننده از خودرو حین حرکت چه تصمیمی می گیرد؟

ساخته های تسلا به دلیل حرکت روی لبه تکنولوژی، جزو پیشرفته ترین خودروهای حال حاضر جهان به شمار می روند. سامانه هدایت نیمه خودکار اتوپایلوت یکی از قابلیت های اختصاصی و البته جنجالی محصولات تسلا ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵

ساخته های تسلا به دلیل حرکت روی لبه تکنولوژی، جزو پیشرفته ترین خودروهای حال حاضر جهان به شمار می روند. سامانه هدایت نیمه خودکار اتوپایلوت یکی از قابلیت های اختصاصی و البته جنجالی محصولات تسلا است که آنها را از رقبا متمایز می کند. حتما می دانید که با تکیه بر این قابلیت رانندگان می توانند در برخی شرایط معین وظیفه کنترل و هدایت خودرو را به سیستم های کامپیوتری محول کنند.

اتوپایلوت تسلا

سامانه اتوپایلوت به گونه ای برنامه ریزی شده که در صورت تشخیص شرایط غیر عادی سریعا راننده را در جریان گذاشته و از او می خواهد که کنترل خودرو را در اختیار بگیرد؛ همچنین شرایطی تعریف شده که در صورت تحقق آنها خودرو به طور اتوماتیک متوقف می شود.

برای نمونه در صورت باز شدن کمربند راننده، اتوپایلوت اتومبیل را متوقف می سازد؛ همچنین اگر راننده حین حرکت از طریق قفل دستی در را باز کند، این اتفاق تکرار می شود.

اما اخیرا یکی از یوتیوبرها سناریویی جالب ترتیب داده تا ببیند اگر راننده هنگام فعال بودن اتوپایلوت به هر شکل ممکن از کابین خارج شود، آیا خواهد توانست آن را فریب دهد؟ ثانیا در این صورت سامانه هدایت نیمه خودکار تسلا چه تصمیمی خواهد گرفت؟

برای این کار او در سرعتی بسیار کم اتوپایلوت را فعال نموده و به جای باز کردن در، با پایین دادن کامل شیشه از کابین خارج می شود. همانطور که در ویدیوی ضمیمه شده می توانید مشاهده فرمایید، ظاهرا چنین سناریویی در خودروهای تسلا تعریف نشده و اتوپایلوت نمی تواند خروج راننده از پنجره را تشخیص دهد؛ از این رو خودرو همانند حالت عادی مسیر پیش رو را طی می کند.

البته ذکر این نکته ضروری است به نظر می رسد در صورت نبود پا روی پدال، اتوپایلوت اقدام به متوقف کردن خودرو می کند؛ به همین جهت در این سناریو فردی که در صندلی شاگرد حاضر است، پای خود را روی پدال نگه می دارد.

گفتنی است در سناریویی مشابه می شود از سنسور ایربگ برای تشخیص حضور راننده روی صندلی کمک گرفت، امری که شاید در الگوریتم های سیستم اتوپایلوت لحاظ نشده و احتمالا با آپدیت های بعدی به این سیستم پیشرفته و نوین افزوده خواهد شد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • eagle2
    eagle2 | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

    معمولا صندلی راننده سنسور ایربگ نداره و فقط صندلی سرنشین سنسور داره. دلیلش هم همین فرض هست که راننده همیشه در خودروی در حال حرکت حضور داره.

مطالب پیشنهادی