روز گذشته انجمن استانداردهای الکترونیکی ویدیویی (VESA) اعلام کرد که USB 4 به زودی فراگیرتر از هر زمان دیگری خواهد شد. براساس اعلام این انجمن به لطف استاندارد جدید DisplayPort Alt Mode 2.0 پشتیبانی کامل از دیسپلی پورت ۲.۰ برای USB 4 فراهم خواهد شد.

بد نیست اشاره کنیم دیسپلی پورت 2.0 که اواسط سال گذشته میلادی معرفی شد از تکنولوژی تاندربولت ۳ و کانکتور USB Type-C  برای انتقال ۸۰ گیگابیت بر ثانیه دیتا در یک جهت استفاده میکند؛ اگر بخواهیم ساده تر بگوییم به لطف این بروزرسانی یک ارتباط تاندربولت ۳ دو طرفه، به یک بزرگراه یک طرفه برای سیگنال های ویدیویی دیسپلی پورت بدل می شود.

به این ترتیب دستگاه های سازگار با دیسپلی پورت 2.0 می توانند تا دو مانیتور 8K با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز یا سه نمایشگر 10K با نرخ ۶۰ هرتز و حتی یک نمایشگر 16K با نرخ ۶۰ هرتز را بدون هیچ مشکلی پشتیبانی کنند.

اما سوال اینجاست که چرا دستگاه های دارای کانکتور USB Type-C یا تکنولوژی تاندربولت نمی توانند از پورت های USB 4  استفاده کنند؟ آیا نمی توان صرفا پشتیبانی از DisplayPort 2.0 را به عنوان یک مد جایگزین به دستگاه ها اضافه کرد؟ این دقیقا همان کاری است که VESA با ارائه یک نسخه جدید و به روز رسانی شده از استاندارد DisplayPort Alt Mode 2.0 انجام داده است. به این ترتیب کانکشن های USB 4  هم میتوانند با تغییر در نقشه پین ها و استفاده از آنها در یک جهت پشیتبانی از دیسپلی پورت را پیدا کنند.

بنابراین به جای آنکه دو لاین در یک طرف داشته باشیم (با سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه) و دو لاین دیگر در سمت مقابل (با سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه)، هر چهار لاین را در یک جهت در اختیار خواهید داشت و میتوانید از آن برای انتقال دیتا با سرعت ۸۰ گیگابیت بر ثانیه استفاده نمایید.

سید عطار حسین نایب رئیس هیئت مدیره VESA در این باره گفت:

USB Type-C در حال تبدیل شدن به کانکتور منتخب در نوت بوک ها و محصولات موبایل است و به لطف استاندارد DisplayPort Alt Mode 2.0 حالا میتوان از آن در نمایشگرهای HDR حرفه ای کمک گرفت که پهنای باند ویدیویی ۸۰ گیگابیت بر ثانیه دارند و علاوه بر انتقال دیتا نقش حامل انرژی را نیز برای سیستم ها ایفا خواهد کرد.

این به روز رسانی USB 4 را به گزینه اغواکننده ای بدل می کند و میتوان به ایده یک کانکتور برای همه فکر کرد؛ کانکتوری که علاوه بر انتقال انرژی، سرعتی برابر با تاندربولت ۳ را به نمایش می گذارد و پهنای باند ویدیویی آن نیز برابر با دیسپلی پورت ۲ است.