ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شیپور: حذف قیمت خودرو از پلتفرم‌های آگهی التهاب بازار را بیشتر می‌کند

در روزهای اخیر درج قیمت خودرو از سوی پلتفرم‌های آگهی مجدداً ممنوع شده است. حالا تمام آگهی‌های خودرو با قیمت توافقی نمایش داده می‌شوند. مدیر بازاریابی شیپور اما به این تصمیم معترض است و در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۶

در روزهای اخیر درج قیمت خودرو از سوی پلتفرم‌های آگهی مجدداً ممنوع شده است. حالا تمام آگهی‌های خودرو با قیمت توافقی نمایش داده می‌شوند. مدیر بازاریابی شیپور اما به این تصمیم معترض است و در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که حذف و عدم نمایش قیمت خودروها در این سایت‌ها باعث از بین رفتن شفافیت و التهاب بیشتر در بازار می‌شود؛ اتفاقی که به بیان او، به زیان مصرف‌کننده خواهد بود و باعث می‌شود تا بازار خودرو در فضای مجازی به سمت و سویی برود که هیچ‌گونه نظارتی روی آن قابل انجام نیست.

بازار خودرو کشور در شرایط پیچیده‌ای قرار دارد و قیمت خودروهای داخلی و خارجی دائما در حال نوسان است. وعده‌های مختلفی از سوی نهادهای گوناگون از جمله شورای رقابت و دیگر نهادها برای تنظیم این بازار داده شده اما تا به امروز نوسانات قیمت خودرو در کشور ادامه دارد. در این شرایط به سایت‌های آگهی‌دهنده اعلام شده بود که نمایش آگهی‌ها را به شرط رعایت محدوده قیمت انجام دهند و آنها نیز در همین راستا به فعالیت خود ادامه می‌دادند ولی به نظر می‌رسد از پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه به این سایت‌ها اعلام شده تا اساسا همه آگهی‌ها با نرخ توافقی نمایش داده شود.

اشرف زاده با تاکید بر جلساتی که پیش‌تر با حضور پلتفرم‌ها و معاونت دادستانی کشور برگزار شد و در این جلسات از اقدامات سایت‌ها تقدیر ضمنی هم شد، می‌گوید: «ما مدت‌هاست که قیمت‌های خارج از عرف بازار را در پلتفرم خود منتشر نمی‌کنیم و نهایتا ۱۰ درصد آگهی‌های ما قیمت دارد. در شیپور آگهی‌های خارج از یک محدوده قیمت خاص که متعلق به لیستی برای ۳۰ دی‌ماه ۹۸ بود اجازه انتشار پیدا نمی‌کردند و در برخی سایت‌های دیگر عبارت توافقی جلوی آن نوشته می‌شد، از همین رو اساسا قیمت‌های پرت در این سایت‌ها مشاهده نمی‌شد.»

اشرف زاده با ذکر این نکته که تیم آنها و سایر تیم‌ها مدتهاست که روی مکانیزمی برای کنترل قیمت خودروها کار کرده‌اند و با این حال امروز به ناامیدی رسیده‌اند؛ عدم شفافیت را بزرگترین پیامد این تصمیم می‌داند و به دیجیاتو می‌گوید: «اساسا با حذف شدن نرخ‌ها، چیزی به نام شفافیت وجود نخواهد داشت. امروز اگر کسی در شیپور هم خودروی خود را برای فروش بگذارد، نمی‌داند باید چه قیمتی آن را بفروشد. اینگونه می‌شود که قیمت‌ها از کنترل خارج شده و بر اساس شنیده‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی پایه‌گذاری می‌شود.»

مدیر مارکتینگ شیپور در پاسخ به این سوال که برداشتن نرخ کالای خودرو چه تاثیری روی پلتفرم آنها خواهد داشت به دیجیاتو می‌گوید: «ما بعد از برداشتن نرخ قیمت‌ها در سال گذشته با کاهش نسبی رضایت کاربران خود روبرو بودیم و این روند اگر امروز هم تکرار شود بار دیگر درصد نارضایتی کاربران از ما بیشتر خواهد شد. کاربران با صاحبین آگهی تماس می‌گیرند و قیمتی نمی‌شنوند و یا به شبکه‌های اجتماعی سوق داده می‌شوند. این نارضایتی به کسب‌وکار ما هم لطمه می‌زند ولی از آن مهم‌تر مشکلاتی است که این تصمیم‌گیری در راستای عدم شفافیت به وجود می‌آورد.»

او باور دارد که حذف قیمت‌ خودروها در کل فضای مجازی شاید بتواند درصد کوچکی از قیمت خودرو بکاهد اما ممکن است از آن سو تاثیر برعکس هم داشته باشد. اشرف زاده در پاسخ به این سوال که مرجع قیمت‌گذاری برای تعیین نرخ خودرو چه نهادی بوده، به دیجیاتو می‌گوید:

«قرار بر این بود که اتحادیه خودرو یک کارگروه تشکیل دهد و تبدیل به مرجع قیمت‌ها شود و به ما نرخ‌ها را اعلام کند، اتفاقی که هیچ‌وقت رخ نداد. کاری که آنها کردند این بود با کمک نیروی انسانی خود و اعزام آنها به مراکز تعویض پلاک و مراکز اسناد رسمی که پرس و جو کنند؛ ما قیمت خودروی صفر را از نمایشگاه‌های متفاوت نیز پرسیدیم و قیمت خود کارخانه و نمایندگی آنها را نیز استخراج کردیم. در نهایت دو کارشناس را در شرکت به کار گرفتیم تا تمامی دیتاها را آنالیز کردند و به سیستم قیمت‌دهی خودمان رسیدیم؛ سیستمی که خیلی زود خودش یک مرجع بین نمایشگاه‌داران اتومبیل شد.»

به گفته اشرف زاده اما شرایط فعلی کاری می‌کند که هیچ مرجعی برای قیمت‌گذاری وجود نداشته باشد، و چون معلوم نیست این شرایط تا کی ادامه خواهد داشت موضوع را بدتر می‌کند: «قیمت‌های درج شده خودرو در کل فضای مجازی اعم از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را حذف خواهند کرد. در صورتی که اگر قیمت‌های ما کماکان وجود داشت چون بر اساس بهمن ماه ۹۸ بود می‌توانست به عنوان مرجع خوبی برای بازار و تعدیل قیمت‌ها باشد.» اشرف زاده باور دارد که این اقدام کاری کرده که تمام تلاش آنها در این چند سال و زحماتی که برای بخش قیمت‌گذاری خودرو کشیدند هدر برود و آنها را ناامید کند.

نکته: پلتفرم‌های «دیوار» و «باما» اعلام کردند که فعلا در رابطه با حذف قیمت خودرو از پلتفرم‌هایشان با رسانه‌ها مصاحبه نمی‌کنند. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Meysam.n
    Meysam.n | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

    شما قیمتا رو مدیریت کن بعد اعتراض کن عزیزم!

  • Djpooria
    Djpooria | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

    مدیران این کشور در گرفتن تصمیمات احمقانه در مواجهه با بحران های خود ساخته ید طولا دارند.

    واردات خودرو های دست دوم را آزاد کنید و پا رو روی خر خره ی ملت وردارید.

    • peyman57
      peyman57 | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

      واردات دست دوم هرگز آزاد نمیکنن. دیوانه نیستن که دارن لگن داخلی به مردم میچپونن.
      خرخره رو خوب اومدی ولی lol

  • HOSSIEN
    HOSSIEN | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

    بجای حل کردن مسئله میخوان صورت مسئله رو پا کنن ، بجای اینکه قیمتو کاهش بدن ، راه حلشون اینکه قیمت پاک کنن

    • mohamad khalatbari
      mohamad khalatbari | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

      دقیقا همین فرمول رو تو چهل سال اخیر به تمام مسائل دیگه هم بسط بدین این تنها کار مسولین و نظام ما بوده.دست خوش و خسته نباشید باید گفت بهشون??

مطالب پیشنهادی