ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پروژه عظیم فیسبوک برای افزایش ۳ برابری ظرفیت اینترنت آفریقا و خاورمیانه

فیسبوک و چند شرکت دیگر با نصب کابل‌هایی به طول ۳۷ هزار کیلومتر در اعماق دریا، ظرفیت اینترنت در آفریقا و بخش هایی از خاورمیانه را تا ۳ برابر افزایش می دهند. گروهی از کمپانی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۹

فیسبوک و چند شرکت دیگر با نصب کابل‌هایی به طول ۳۷ هزار کیلومتر در اعماق دریا، ظرفیت اینترنت در آفریقا و بخش هایی از خاورمیانه را تا ۳ برابر افزایش می دهند.

گروهی از کمپانی های مخابراتی شامل «چاینا موبایل»، «MTN گلوبال کانتکت»، «اورنج» و «ودافون» با همکاری فیسبوک قصد پیاده سازی جامع ترین مجموعه کابلی زیر دریا در اطراف قاره آفریقا و منطقه خاورمیانه را دارند. هدف از اینکار افزایش ظرفیت اینترنت در این منطقه عنوان شده که حدود یک میلیارد نفر از ساکنان آن هنوز به اینترنت دسترسی ندارد.

این پروژه که 2Africa نام دارد، با نصب ۳۷ هزار کیلومتر کابل (تقریبا به اندازه محیط کره زمین) شبکه اینترنت اروپا را به خاورمیانه (از طریق عربستان) و ۲۱ منطقه در ۱۶ کشور آفریقایی متصل خواهد کرد. شرکای پروژه که شامل شرکت مخابراتی عربستانی «STC»، کمپانی مصری «Telecom Egypt» و آفریقایی «WIOCC» هم نیز می شود، انتظار دارند این پروژه در سال ۲۰۲۳ یا اوایل ۲۰۲۴ به بهره برداری برسد. ظرفیت پروژه در آن زمان از کل کابل های فعلی آفریقا بیشتر بوده و در بخش های کلیدی به ۱۸۰ ترابیت بر ثانیه خواهد رسید.

فیسبوک و اپراتورهای مذکور درباره هزینه پروژه و میزان سرمایه گذاری حرفی به میان نیاورده اند. به گفته کمپانی آمریکایی استفاده از فناوری پیشرفته و مدرن بازدهی کابل را ارتقا داده و دسترسی به حداکثر پتانسیل را تضمین می کند:

«برای اولین در سیستمی با این ابعاد از رساناهای آلومینیومی جدید در کابل های زیر دریا استفاده شده است. علاوه بر این ما با استفاده از فناوری SDM1 هشت جفت فیبر نوری را دو برابر کرده ایم.»

یکی دیگر از تدابیر طراحان پروژه نصب کابل ها در نقاط خاص و به شکلی بوده که کمترین احتمال برخورد با اشیاء دیگر و قطع اتصال را دارند. فیسبوک همچنین با اشاره به بحران کرونا به اهمیت دسترسی همه افراد به اینترنت برای کار و تحصیل اشاره کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • haashmo
    haashmo | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

    بعد ایران چندین ساله فیبرنوری اومده ولی هنوز اندر خم یک کوچه ایم و داریم از اینترنت ADSL که گاهی سرعتش در حد دایال آپ هست استفاده میکنیم ?

  • aaaa
    aaaa | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

    کاش برا ایران هم میومد ?

  • XiiX
    XiiX | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

    افزایش ظرفیت اینترنت آفریقا و خاورمیانه به جز ایران و دماوند و فیروزکوه

  • mobin34
    mobin34 | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

    چرا خطوط شون زیاد با شمال آفریقا ارتباط ندارن ؟

مطالب پیشنهادی