ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قشر بینایی
علمی

امکان مشاهده اشکال توسط افراد نابینا با تحریک قشر بینایی [تماشا کنید]

آسیب به چشم یا عصب بینایی باعث نابینایی افراد بالغ می‌شود، البته مغز این افراد آسیبی نمی‌بیند. اخیرا تیمی از محققان توانسته‌اند از الکترودهای کاشتنی استفاده کنند که باعث تحریک در یک توالی پویا می‌شود ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

آسیب به چشم یا عصب بینایی باعث نابینایی افراد بالغ می‌شود، البته مغز این افراد آسیبی نمی‌بیند. اخیرا تیمی از محققان توانسته‌اند از الکترودهای کاشتنی استفاده کنند که باعث تحریک در یک توالی پویا می‌شود و اشکال را روی قشر بینایی ردیابی می‌کنند و افراد می‌توانند آن‌ها را ببینند.

برای دهه‌ها محققان بدنبال دستگاهی بودند که توسط آن بتوان با دور زدن چشم‌های آسیب‌ دیده و رساندن اطلاعات توسط یک دوربین به مغز، امکان مشاهده محیط اطراف را برای افراد نابینا فراهم کرد. به تازگی مقاله‌ای در ژورنال «Cell» منتشر شده که خبر از نزدیکی به این هدف می‌دهد.

نویسنده ارشد این تحقیق، «دنیل یوشور» اعلام کرده:

«هنگامی که از تحریک الکتریکی برای ردیابی حروف به صورت مستقیم روی مغز بیماران استفاده کردیم، آن‌ها توانستند شکل حرف را ببینند و به درستی انواع مختلف آن‌ها را تشخیص دهند. آن‌ها اعلام کردند که نقاط درخشان یا خطوط تشکیل‌دهنده حروف را مانند آسمان‌نویسی دیده‌اند.»

در گذشته محققان دیگری بدنبال تحریک قشر بینایی بودند، اما به موفقیت کمتری در مقایسه با تحقیق جدید دست پیدا کردند. در روش‌های قبلی هر الکترود مانند یک پیکسل در نمایشگر رفتار می‌کرد و تعداد بالایی از آن‌ها به صورت همزمان تحریک می‌شدند. در این روش‌ها افراد می‌توانستند نقاط درخشان را تشکیل دهند، اما شناسایی اشکال نهایی یا نحوه شکل‌گیری آن‌ها سخت بود.

در این تحقیق ۴ فرد بینا و ۲ فرد نابینا حضور داشتند. الکترودهای مغز در افراد بینا برای نظارت روی حمله صرع مورد استفاده قرار گرفت. این الکترودها به عنوان بخشی از بررسی دستگاه پروتز قشر بینایی روی قشر بینایی افراد نابینا گذاشته شد. تحریک چندین الکترود به صورت متوالی، حس اشکال را به اطراف منتقل کرد و آن‌ها توانستند به درستی آن‌ها را تشخیص دهند.

به گفته محققان، این روش نشان می‌دهد که امکان تشخیص و شناسایی اشکال بصری توسط افراد نابینا وجود دارد. این دستگاه می‌تواند اطلاعات را مستقیما به مغز افراد ارسال کند و آن‌ها قادر به تشخیص اشکال باشند. با وجود چنین موضوعی، محققان به چندین مشکل در این فرایند اشاره کرده‌اند که باید پیش از استفاده بالینی برطرف شوند. این تیم برای توسعه الکترودهای مخصوص باید با مهندسان مغز و اعصاب همکاری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی