ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایرانسل و شهرداری سرویس‌های هوشمند را به پایتخت می‌آورند

تفاهمنامه توسعه همکاری‌های مشترک میان سازمان فاوای شهرداری تهران و ایرانسل به صورت آنلاین در حوزه گسترش خدمات هوشمند به امضای دو طرف رسید. در این نشست که در روز 28 اردیبهشت به صورت کنفرانس ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۰

تفاهمنامه توسعه همکاری‌های مشترک میان سازمان فاوای شهرداری تهران و ایرانسل به صورت آنلاین در حوزه گسترش خدمات هوشمند به امضای دو طرف رسید. در این نشست که در روز 28 اردیبهشت به صورت کنفرانس ویدئویی برگزار شد، «حامد مظاهریان»، معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری، «محمد فرجود»، مدیرعامل سازمان، «بیژن عباسی آرند»، مدیرعامل ایرانسل و جمعی از متخصصان دو مجموعه حضور داشتند.

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به تاثیرات شیوع کرونا بر بستر شبکه های ICT و خدمات غیرحضوری تاکید کرد که کرونا باعث شد مردم بیش از گذشته از خدمات مجازی استفاده کنند:

«مهمترین تاثیر این بیماری بر رفتار مردم و مطالبه آنها در حوزه سرویس‌های غیرحضوری است. اما این تجربه برای مدیریت شهری و ایرانسل تجربه خاصی است و این تفاهمنامه در جهت ظرفیت سازی در جهت ارائه خدمات هوشمند برقرار خواهد بود.»

او با اشاره به راه اندازی مرکزی تحت عنوان ایرانسل لبز در مجموعه ایرانسل گفت: «مرکزی را در ایرانسل با نام ایرانسل لبز راه اندازی کردیم که ماموریت آن در حوزه نوآوری است. زمینه فعالیت های مختلف را فراهم کردیم یکی از زمینه ها مباحث شهر هوشمند است که برای اجرایی شدن این فعالیت با شهرداری تهران و خصوصا معاونت فاوا جلسات متعددی در لایه کارشناسی گذاشتیم و برای استفاده از ظرفیت های موجود در حوزه اپراتورها برنامه ریزی کردیم.»

او این مدل همکاری را زمینه ساز توسعه جدی تر سرویس‌های هوشمند در شهر تهران دانست و ابراز امیدواری کرد استفاده از شبکه IoT (اینترنت اشیا) نیز در آینده ای نزدیک در پایتخت توسعه پیدا کند‌: «از جمله خدماتی که می‌تواند از طریق اینترنت اشیا ارائه شود خوانش کنتورهای آب، برق و گاز است که هوشمندسازی کنتورهای آن تیز تا حدودی انجام شده است. همچنین از این بستر می‌تواند سطح خدمات ارائه شده به آتش نشانی را ارتقا داد تا مانع از اتفاق‌های ناگوار شویم.»

آرند با اشاره به سهامداری ایرانسل در گروه اسنپ ابراز امیدواری کرد برخی از خدمات شهری از این طریق به شهروندان ارائه شود.

ایرانسل و فاوای شهرداری

محمد فرجود هم در این نشست خبری آنلاین با اشاره به سابقه مثبت همکاری‌های مشترک میان شهرداری تهران و ایرانسل تاکید کرد که بحث اصلی تفاهم نامه ایجاد بسترهایی برای شهر هوشمند است که نمونه های آن در کشور وجود نداشته است:

«اکنون برای راهکارهای تخصصی شهر هوشمند و پهنه‌های هوشمند شهری به صورت مشترک با ایرانسل به راهکارهایی خواهیم رسید. راهکارهایی که کمک می‌کنند تا خدمات جدیدی در حوزه شهر هوشمند ایجاد شود. موضوع مورد توافق و توجه در این تفاهم نامه موضوع شهر هوشمند و مسائل مرتبط با برنامه تهران هوشمند است.»

او در توضیح برخی محورهای این تفاهمنامه افزود: «ایجاد بستر تست بِد (Test Bed) یا مرکز آزمون برای حوزه های مختلفی مثل شبکه، خدمات و شهر هوشمند یکی از مواردی است که در این تفاهمنامه مورد توافق قرار گرفته است و همچنین اکسپرینس سنتر (Experience Center) که برای استفاده اولیه محصولاتی است که در آینده در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.»

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران همچنین به پهنه های شهر هوشمند در پایتخت و ارائه راهکارهای هوشمند برای خدمات رسانی به شهروندان به عنوان سایر محورهای این تفاهمنامه اشاره کرد و تعهد به اجرای بندهای آن را حائز اهمیت بسیار دانست.

به گفته فرجود اصل ماجرا پس از امضای تفاهمنامه ایرانسل با فاوای شهرداری تهران اتفاق می افتد و از آن جایی که زیرساخت ها مهیا هستند، او پیش بینی کرد که کار با نهایت سرعت انجام شود.

در ادامه این نشست مجازی، مظاهریان در ابتدای این نشست با تاکید بر پیشرفت سریع در حوزه خدمات هوشمند شهری در دوره شیوع کرونا و با ابراز خشنودی از این تفاهمنامه اعلام کرد که کرونا شرایطی را ایجاد کرده که ایده‌های خلاقانه به ذهن کسب‌وکارها و نهادهای مختلف برسد: «امیدوارم که این تفاهمنامه نیز گامی اساسی در جهت تثبیت جایگاه شهرداری تهران به عنوان مزکز نوآوری تخصصی شهر هوشمند باشد و شهرداری تهران با اجرای برنامه های خود در حوزه هوشمندی، به مرجعی برای سایر کلانشهرهای کشور در این مدل تبدیل شود.»

در پایان این نشست مجازی، تفاهم نامه توسعه همکاری های مشترک میان سازمان فاوای شهرداری تهران و اپراتور ایرانسل به دست مدیران عامل هر دو مجموعه امضا شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی