ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جهان موازی
علمی

آیا ناسا موفق به کشف جهان موازی شده است؟

در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ میلادی پژوهشی با بودجه ناسا انجام شد که در آن یک بالون خورشید بر فراز قطب جنوب به حرکت درآمد و دو رویداد تقریبا غیر ممکن و به شدت ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ میلادی پژوهشی با بودجه ناسا انجام شد که در آن یک بالون خورشید بر فراز قطب جنوب به حرکت درآمد و دو رویداد تقریبا غیر ممکن و به شدت غیرعادی را شناسایی کرد.

آنتن ناپایدار تکانشی قطب جنوب موسوم به آنیتا ذراتی با انرژی بالا به نام نوترینو را کشف کرد که ظاهرا در زمین سیر می کردند.

از آن زمان دانشمندان تلاش کردند که این پدیده عجیب را توضیح دهند و در این مسیر به فرضیات مختلفی هم رسیدند. براساس یکی از این فرضیات، شناسایی این نوترینوها احتمالا حکایت از کشف جهانی موازی داشت که آینه جهان ماست. مردم سراسر دنیا نیز از شنیدن این خبر بسیار هیجان زده شدند و طولی نکشید که ماجرای جهان موازی در شبکه های اجتماعی پرمخاطب شد؛ کاربران این خبر را مرتبا دست به دست می کردند که ناسا یک جهان موازی کشف کرده اما آن را از ما پنهان می کند.

البته در واقعیت احتمال وجود یک جهان موازی فراتر از دنیای محدود ما همچنان به قوت خود برقرار است اما دانشمندان هنوز به شواهد مستقیمی در اثبات آن نرسیده اند. در عوض ناهنجاری های کشف شده در قطب جنوب میتواند نشانه کشف یک ماده یا ذره جدید باشد.

در ادامه نگاهی خواهید داشت به کشف ناسا و ابعاد مختلف آن.

دانشمندان در قطب جنوب چه پیدا کردند؟

جهان موازی

آنیتا برای تشخیص پرتوهای کیهانی طراحی شده است. این بالون عظیم الجثه ۳۵ کیلومتر بالاتر از سطح قطب شمال با هوای سرد و خشکش پرواز می کند؛ یعنی جایی که کمترین آلودگی رادیویی وجود دارد و دانشمندان میتوانند در آن به دنبال ذرات رازآلودی به نام نوترینو بگردند. با برخورد نوترینوها با سطح یخ، آنها سیگنال های رادیویی کیهانی پرانرژی را تولید و از سطح یخ کمانه می کنند.

با این حال نوترینوهای کشف شده توسط آنیتا ظاهرا نه منشاء فضایی داشتند نه اینکه از سطح یخ کمانه کرده بودند و در عوض از درون زمین آمده بودند.

اگر این ذرات واقعا از دل زمین آمده و از توده آن عبور کرده باشند آنگاه اتفاقی غیرممکن رخ داده بود. و اگر به گفته دریک فاکس پروفسور اخترفیزیک دانشگاه پنسیلوانیا این اتفاق واقعا رخ داده باشد با دو ذره کاملا جدید روبرو هستیم که توانسته اند از دل زمین بگذرند.

تصور کنید نوترینوها با سرعت مشخصی در دل زمین در حرکت هستند، طبق قوانین فیزیک روشن است که آنها با ذرات موجود در زمین برخورد کرده و دیگر نمی توانند کل زمین را طی کنند. پس کشف این دو ذره نشان می دادند که دانشمندان با ماده ای جدید روبرو شده اند.

ذرات کشف شده چه بودند؟

این ذرات شاید غیرممکن به نظر برسند اما مساله واقعی چیز دیگری است. احتمالا این ذرات مدل استاندارد فیزیک ذره را نقض کرده اند؛ همان تئوری یا نظریه ای که نیروهای اصلی موجود در این عالم را توضیح می دهد.

دانشمندان در توضیحات خود اشاره کردند که الگوی مذکور ۵۰ سال است که تهیه شده و شاید وقت آن رسیده که به روز رسانی شود.

دانشمندانی نظیر فاکس فرضیه های  مختلفی را در مورد عبور نوترینوها از زمین مطرح کرده اند؛ مثلا شاید این ذرات متعلق به ماده تاریک باشند که دانشمندان از دهه ۱۹۳۰ میلادی تا به امروز به دنبال رمزگشایی از آن هستند و احتمالا در نتیجه فروپاشی این ماده در هسته زمین به سطح آن راه یافته اند.

طبق گفته او ذرات سنگین ماده تاریک میتوانند در هسته زمین جمع شوند و وقتی که این ماده از هم فرو می پاشد ذراتی پر انرژی تولید می کند که به نوعی از زمین فوران خواهند کرد و نوترینوهایی را تولید می کنند که توسط آنیتا رصد شده اند.

ایده جهان موازی از کجا آمد؟

جهان موازی

براساس این کشف غیرعادی رسانه ها خبر دادند که دانشمندان توانسته اند یک جهان موازی را پیدا کنند که در آن ذرات تغییر شکل می دهند و حرکت معکوس در زمان دارند.

اما رسانه ها در اخبار خود به کار پیتر گورهم اشاره می کردند؛ پروفسور فیزیک دانشگاه هاوایی که مقاله ای در مورد این کشف منتشر  کرده است. او در مقاله خود مدعی شده گروه جدیدی از ذرات زیراتمی در قطب جنوب کشف شده که خاصیت نفوذی بیشتری نسبت به کلیه ذرات عالم دارند.

با این حال نشریه دیلی استار ادعا کرد که این ذرات همان ذرات تغییر شکل دهنده نیستند که از وجود جهان موازی خبر می دهند.

گورهم نیز در توضیحات خود پیرامون این شایعه گفت:

کل ایده کشف جهان موازی از جانب ما نیامده بلکه به نحوی برچسب ما روی آن خورده؛ روزنامه نگاری آن را اشتباه متوجه شده سپس به ما نسبت داده و متاسفانه این خبر پربیننده شده. واقعیت این است که ما هیچ دیتایی در رابطه با جهان موازی در اختیار نداریم

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • GHAEM
    GHAEM | ۳ خرداد ۱۳۹۹

    درود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی