ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی اوبر حرکات خودروها و عابران را پیش‌بینی می‌کند

هوش مصنوعی اوبر با پیش بینی حرکات خودروها، عابران پیاده و دوچرخه سواران، احتمال وقوع تصادف را کاهش می‌دهد. محققان اوبر از سیستمی به نام «MultiNet» رونمایی کرده اند که بر اساس داد‌ه‌های حسگر لیدار ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

هوش مصنوعی اوبر با پیش بینی حرکات خودروها، عابران پیاده و دوچرخه سواران، احتمال وقوع تصادف را کاهش می‌دهد.

محققان اوبر از سیستمی به نام «MultiNet» رونمایی کرده اند که بر اساس داد‌ه‌های حسگر لیدار خودرو، احتمال حرکت اشیاء را پیش بینی می‌کند. MultiNet بر خلاف سامانه‌های مشابه از مدلی استفاده می‌کند که به صوت مرتب پتانسیل برخورد با دیگر اشیاء را برآورد می‌کند در نتیجه قابلیت پیش بینی دائمی حرکات احتمالی ماشین‌ها، عابران پیاده و دوچرخه سواران را دارد.

دستیابی به این قابلیت بسیار پیچیده است اما در پیشگیری از تصادفات نقشی کلیدی دارد. اهمیت این سامانه در ماشین‌های خودران و سیستم حمل و نقل خودکار دوچندان است چرا که باید چندین سناریوی مختلف به صورت همزمان برآورد شود. برای مثال خودرویی که در حال نزدیک شدن به تقاطع است، ممکن است مسیر مستقیم را ادامه داده یا جلوی ماشین خودران بپیچد، در این شرایط سیستم برای حفظ امنیت باید هر دو  حالت را در نظر گرفته و بر اساس آن تصمیم گیری کند.

MultiNet بر داده‌های دریافتی از سنسور لیدار و نقشه‌های با وضوح بالای خیابان متکی است. الگوریتم‌های هوشمند اوبر به این سامانه اجازه می‌‌دهد از این داده‌ها برای پایش احتمالات مختلف استفاده کرده و هر چند ثانیه داده‌های مسیر، مکان اشیاء و نتایج را به روز کند.

محققان برای آزمایش سیستم مجموعه داده‌ای شامل ۵۵۰۰ سناریوی مختلف را از ماشین‌‌های خودران اوبر در شهرهای مختلف آمریکا جمع آوری کرده و MultiNet را با آن آموزش دادند. به گفته اوبر این سیستم در پیش بینی حرکت عابران پیاده، دوچرخه سواران و خودروها عملکردی مطلوب داشته و ریسک وقوع شرایط خطرناک را بین ۹ تا ۱۳ درصد کاهش می دهد. هرچند این عدد فعلا چندان چشمگیر نیست اما انتظار می‌رود با پیشرفت هوش مصنوعی، فناوری ماشین‌های خودران و حسگرها شاهد ارتقای آن باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حمید
    حمید | ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

    همین که بفهمه جلوش تانکر چپ کرده و مثل تسلا اتوپایلوت نره توش کافیه

مطالب پیشنهادی