ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تله‌پورت
تکنولوژی

دانشمندان موفق به تله‌پورت اطلاعات بین دو چیپ شدند

محققان با کمک در هم تنیدگی کوانتومی دو فوتون موفق به تله‌پورت اطلاعات بین دو میکروچیپ شده اند. این آزمایش ما را یک قدم به ایجاد اینترنتی سریع‌تر و ایمن‌تر نزدیک‌تر می‌کند. بر اساس گزارش Interesting ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

محققان با کمک در هم تنیدگی کوانتومی دو فوتون موفق به تله‌پورت اطلاعات بین دو میکروچیپ شده اند. این آزمایش ما را یک قدم به ایجاد اینترنتی سریع‌تر و ایمن‌تر نزدیک‌تر می‌کند.

بر اساس گزارش Interesting Engineering و به نقل از  وبسایت دانشگاه فنی دانمارک فوتون‌هایی که در حالت کوانتومی به هم مرتبط می‌شوند در هر لحظه از خصوصیات هم آگاه هستند و هر تغییری که در یکی از آنها اتفاق افتد موجب تغییر سریع در فوتون دیگر می‌شود. این رابطه عجیب می‌تواند برای تبادل اطلاعات کاربرد داشته باشد. ایده جدید دانشمندان احتمالا در آینده برای توسعه اتصال اینترنت کاملا ایمن (بدون امکان دستکاری اطلاعات در میانه مسیر) کاربرد خواهد داشت.

حتی امروزه هم فیزیک کوانتوم برای ارسال پیام‌های بسیار محرمانه و غیر قابل شنود کاربرد دارد. این تکنولوژی همچنان روزهای اول خود را سپری می‌کند اما این موضوع مانع تلاش شرکت‌ها برای ارائه تجهیزات تبادل کوانتومی کلیدهای رمزنگاری نشده است.

برای تبادل اطلاعات با کمک فیزیک کوانتوم نیاز به کابل فیبر نوری بین دو طرف تبادل کننده پیام رمزی است. به این ترتیب می‌توان گفت که همچنان برای ارسال داده به مسافت‌های دور،‌ محدودیت وجود دارد و در حال حاضر رکورد ارسال آزمایشگاهی تنها ۵۰۹ کیلومتر است و در عمل این میزان به حدود ۱۰۰ کیلومتر محدود می‌شود. در این صورت برای مسافت‌های طولانی تر مجبور به استفاده از نودهای قابل اطمینان میانی است اما چنین راهکاری هزینه بالایی دارد و در عین حال کندتر بوده و با ایمنی ضعیف‌تر همراه است. به همین دلیل نیاز به زیر ساخت مطمئن‌تر برای ارتباطات کوانتومی بین کاربران متعدد خواهد بود. این مشکل دقیقا همان بخشی است که محققان پروژه اخیر با ایده تله‌پورت کوانتومی بین دو چیپ قصد حل آن را دارند.

تله‌پورت

به گفته یکی از محققان این پروژه در چیپ مورد بحث، دو فوتون در وضعیت در هم تنیدگی کوانتومی قرار دارند. سپس یک فوتون در یک جهت و فوتون دیگر در جهت دیگر ارسال می‌شود و در ادامه این دو،‌ صرف نظر از فاصله‌ای که با هم دارند، مشابه یک سیستم واحد رفتار می‌کنند. زمانی که وضعیت یکی از فوتون‌ها بررسی می‌کنید حالت کوانتومی آن را تغییر می‌دهید و به این ترتیب متوجه وضعیت فوتون دیگر می‌شوید. به این ترتیب ارسال اطلاعات از طریق فوتون،‌ از یک چیپ به چیپ دیگر ممکن می‌شود.

این روش مزیت مهم دیگری را هم به همراه دارد. از آنجایی که این تکنولوژی امکان پیاده‌سازی روی چیپ‌های سیلیکونی را دارد محققان می‌توانند از صنعت نیمه‌هادی‌ها برای تولید چیپ‌های مورد نیاز خود کمک بگیرند و انتظار می‌رود با تولید انبوه،‌ فرایند تولید ساده‌تر شود و هزینه کاهش یابد.

البته اینترنتی که بر مبنای فیزیک کوانتوم کار کند به طور کلی با اینترنت فعلی متفاوت خواهد بود چرا که در فیزیک کوانتوم هر بیت تنها مقدار صفر یا یک را ندارد و می تواند در هر لحظه هر دو این مقادیر را داشته باشد. علاوه بر این چنین روشی می‌تواند برای ارسال وظایف به کامپیوترهای کوانتومی و ارسال نتایج آن نیز کاربرد داشته باشد تا اطلاعات تنها توسط دریافت کننده قابل درک و رمزگشایی باشد. از دیگر کاربردهای اینترنت کوانتومی، ارتباط ایمن دستگاه‌های پر تعداد اینترنت اشیا است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • best
    best | ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

    من حرفی ندارم

  • Erfan
    Erfan | ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

    عجببببب??
    اونا کجان و ما کجا?سکوت میکنم دیگه

  • Erfan
    Erfan | ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

    ????

مطالب پیشنهادی