ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان موفق به ثبت نقشه‌ای بی‌سابقه از کیهان بر پایه اشعه ایکس شدند

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ پرتو ایکس «eROSITA» موفق به ثبت عمیق‌ترین منظره از آسمان در طول موج پرتو ایکس شدند. این تصویر در مدت ۶ ماه گرفته شده و در این زمان، این تلسکوپ ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ پرتو ایکس «eROSITA» موفق به ثبت عمیق‌ترین منظره از آسمان در طول موج پرتو ایکس شدند.

این تصویر در مدت ۶ ماه گرفته شده و در این زمان، این تلسکوپ مبتنی بر فضا به صورت مداوم در حال چرخش بود تا بتواند بیشترین بخش آسمان را ثبت کند. هر قسمت از آسمان برای مدت زمان ۱۵۰ تا ۲۰۰ ثانیه در معرض دید تلسکوپ بوده که دقت اندازه‌گیری فوتون‌ها را در محدوده ۲ تا ۶ درصد قرار می‌دهد. اطلاعات دریافتی تبدیل به تصویری رنگی شده‌اند تا انرژی‌های مختلف فوتون‌های ورودی را نشان دهد.

تلسکوپ eROSITA سال گذشته میلادی به همراه یک تلسکوپ پرتو ایکس دیگر به نام «ART-XC» شروع به کار کرد. ART-XC بدنبال پرتوهای ایکس با انرژی بالا است، در حالی که eROSITA پرتوها با انرژی پایین‌تر را مشاهده می‌کند و امکان ثبت فضای بزرگی از آسمان را فراهم می‌کند. این ویژگی باعث شده که eROSITA تصویر جذابی از آسمان بگیرد.

«پیتر پردل»، محقق اصلی eROSITA در موسسه «فیزیک فرازمینی ماکس پلانک» (MPE) در بیانیه‌ای اعلام کرده:

«این تصویر از تمام آسمان، طرز نگاه ما به جهان پرانرژی را کاملا تغییر می‌دهد. ما جزئیات بسیاری بالایی را تماشا می‌کنیم و زیبایی این عکس، خیره‌کننده است.»

پرتو ایکس

بیش از ۱۶۵ گیگابایت اطلاعات از ۷ دوربین برای خلق این تصویر جمع‌آوری شده که در کنار یکدیگر، نقشه آسمان را شکل داده‌اند. این تصویر به منابع پرتوی ایکس زیادی اشاره می‌کند و حاوی یک میلیون شیء شامل بقایای ابرنواختر، ستاره‌های باینری حاوی ستاره‌های نوترونی و سیاه‌چاله‌ها است.

یکی از اشیاء زیبا در این تصویر، بقایای ابرنواختر «Vela» به شکل ابری از گرد و غبار و گاز است. نزدیک به ۱۲ هزار سال پیش این ستاره در فاصله ۸۰۰ سال نوری زمین منفجر شده است. این تصویر جدید ارزش بالایی دارد، البته تنها می‌توان آن را با دیتا از منابع دیگر در طول موج‌های مختلف مانند نور مرئی یا مادون قرمز ترکیب کرد تا اطلاعات بیشتری در اختیار دانشمندان قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی