ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ثبت قانونی دستگاه‌ ماینینگ در ایران با مصوبه هیات دولت؛ ماینرها دیگر قاچاقی نیستند

هیات وزیران برای نظم بخشی به فعالیت ماینینگ رمز ارز در ایران و شفاف سازی در این حوزه، نسبت به تعیین تکلیف تجهیزات استخراج رمز ارز موجود در کشور تصمیماتی را اتخاذ کرده که به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۵

هیات وزیران برای نظم بخشی به فعالیت ماینینگ رمز ارز در ایران و شفاف سازی در این حوزه، نسبت به تعیین تکلیف تجهیزات استخراج رمز ارز موجود در کشور تصمیماتی را اتخاذ کرده که به موجب آن تمامی ماینرها می‌توانند دستگاه‌های خود را به صورت ثبت شده و قانونی و از گمرک وارد کشور کنند. از سوی دیگر مالکان دستگاه‌های ضبط شده می‌توانند با مراجعه به سایت بهین یاب وزارت صمت، حقوق گمرکی و دولتی آن را پرداخت نمایند و پس از آنکه دستگاهشان را ثبت قانونی کردند، آن را از نهادی که ضبط کرده پس بگیرند.

«امید علوی» عضو هیئت رئیسه کارگروه ماینینگ در انجمن بلاک‌چین ایران، در گفتگو با دیجیاتو ضمن اعلام این خبر و ابراز خشنودی نسبت به برقراری یک دیالکتیک قدرتمند بین دولت و بخش خصوصی، موفق آمیز بودن صحبت‌های یکساله این کارگروه و دیگر فعالان را امری خوش یمن برای ماینرها می‌داند و باور دارد که این مساله قدمی برای تبدیل شدن ایران به بهشت ماینرها است.

علوی تاکید می‌کند که بخش خصوصی توانست با صحبت و گفتمان با دولت یک مصوبه بد را اصلاح کند. او باور دارد حالا وقت آن است که آنها به سمت مطالبه دوم خود از دولت بروند و مسیر گفتمان هموار شده را سریع‌تر طی نمایند. او در پاسخ به این سوال که مطالبات بعدی کارگروه از دولت چه خواهند بود به دیجیاتو می‌گوید: «ما از همان سال گذشته با دو موضوع به کارزار صحبت با دولت رفتیم، یکی تعیین و تکلیف وضعیت دستگاه‌های ضبط شده که بر اساس اعلام نهادهای کاشف، تعداد آنها به بیش از ۵۰ هزار دستگاه می‌رسید و دیگر موضوع مورد بحث‌مان نیز به مساله قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی در زمینه ماینینگ (نرخ برق و گاز) برمی‌گشت. در ابتدای امر ما تصمیم گرفتیم مطالبه تعیین تکلیف دستگاه‌ها را طی کنیم چرا که سرمایه بزرگی از ماینرها وضعیت نامشخصی داشت و این موضوع می‌توانست ضربه بزرگی به صنعت ماینینگ در کشور بزند.»

علوی می‌گوید آنها یک سال در قالب جلسات مختلف با دولت به گفتگو پرداختند و در نهایت توانستند به ساز و کاری دقیق برای این کار برسند. او این ساز و کار را چنین تعریف می‌کند: «حالا مالکان دستگاه‌های ضبط شده می‌توانند با مراجعه به سایت بهین یاب وزارت صمت حقوق گمرکی و دولتی آن را پرداخت نمایند و پس از آنکه دستگاهشان را ثبت قانونی کردند، آن را از نهادی که ضبط کرده پس بگیرند.» او در پاسخ به این پرسش که این رقم چقدر است می‌گوید: «رقم دقیقی مشخص نشده و تعیین آن با توجه به مدل دستگاه بر عهده گمرک گذاشته شده اما رقم بالایی نسبت به سرمایه ضبط شده نیست و ما شدیدا به دوستان فعال در این زمینه توصیه می‌کنیم که هرچه زودتر کارهای ثبت قانونی دستگاه خود را انجام دهند تا دیگر برچسب قاچاقچی روی اسم آنها نباشد.»

علوی تاکید دارد که وزارت صمت به زودی این فراخوان را منتشر می‌کند و فعالان ماینر باید ظرف یک ماه مراحل قانونی را طی کنند. ناگفته نماند در مصوبه‌ هیات دولت همچنین اعلام شده که وزارت صمت باید یک ماه پس از عملیاتی شدن این طرح، فهرست مراکز دارای جواز تاسیس در این صنعت را اعلام کند. در این مصوبه تاکید شده که نگهداری از دستگاه‌ها در مراکز فاقد مجوز ممنوع است.

علوی به دیجیاتو می‌گوید که در حال حاضر قیمت برق و گاز به دو طریق مختلف برای ماینرها محاسبه می‌شود: «نرخ برق ماینینگ در ایران دو نرخ است. حدود ۵۷٠ تومان در ۸ ماهه ابتدای مهر تا ابتدای خرداد و ۱۹۸٠ تومن در ۴ ماهه ابتدای خرداد تا آخر شهریور. نرخ گاز هم متر مکعبی ۲٠۸٠ تومان که ۴٠٠ برار قیمت گاز نیروگاهی و چند صد برابر نرخ صنعتی محاسبه می‌شود.» او در پاسخ به این سوال که آیا این نرخ‌ها با وجود بالا رفتن قیمت ارز و بیت‌کوین کماکان برای ماینرها به صرفه نخواهد بود به دیجیاتو می‌گوید که مسائلی جزیی باید اصلاح شود و ابراز امیدواری می‌کند که این مساله به زودی حل و فصل شود.

به گفته علوی این مصوبه هنوز به طور رسمی ابلاغ نشده اما بر اساس مذاکراتی که آنها انجام داده‌اند، به زودی از مبانی رسمی اعلام خواهد شد و ماینرها بار دیگر در ایران شروع به کار خواهند کرد؛ او تاکید می‌کند هنوز مشکلات زیادی وجود دارد که باید حل و فصل شود و این موضوعات از طریق کارگروه و همچنین کارگروه رسمی این حوزه در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که چندی پیش موجودیتش اعلام شد، پیگیری خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • mehmarket
    mehmarket | ۹ تیر ۱۳۹۹

    http://tehran-izugam.ir/

  • Mr. Saxobeat
    Mr. Saxobeat | ۹ تیر ۱۳۹۹

    سلام یه سوال
    من تازه توی فکر سرمایه کزاری برای ماینر هستم چهارده و نیم تراهاش مدل s9j تقریبا پونصد تومن سود مبده اما هزینه برقش یکی میگه صد تومنه در ماه یکی هم میگه چهارصد.برق خانگی هم استفاده میکنم.میخوام بدونم کدومش درسته هرکی یه چیزی میگه.
    بعد در کل اصلا کسی رضایت داره و براش یود دهی داره ؟الودگی صوتی و عیره من ندارم فقط سود اوری برام مد نظر هست

  • farhot
    farhot | ۹ تیر ۱۳۹۹

    تصویب کردی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟؟

    • Mental GeeK
      Mental GeeK | ۹ تیر ۱۳۹۹

      امید خیلی دوندگی کرد تا بتونه اینو تغییر بده
      کلی مشکل براش پیش امد، به معنا واقعی سختي عجیب کشید برای این موضوع

مطالب پیشنهادی