ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مخابرات خبر داد: درخواست ۱۷۵ هزار مشترک برای راه‌اندازی سرویس VDSL

به گفته مدیر ارتباطات شرکت مخابرات ایران، ۳۳۰ هزار مشترک به مراکز مخابراتی برای راه‌اندازی VDSL مراجعه کرده‌اند و از این تعداد، ۱۷۵ هزار مشترک برای تبدیل از اینترنت ADSL به VDSL اعلام نیاز نموده‌اند ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۶

به گفته مدیر ارتباطات شرکت مخابرات ایران، ۳۳۰ هزار مشترک به مراکز مخابراتی برای راه‌اندازی VDSL مراجعه کرده‌اند و از این تعداد، ۱۷۵ هزار مشترک برای تبدیل از اینترنت ADSL به VDSL اعلام نیاز نموده‌اند و مخابرات ایران در حال فراهم کردن امکانات لازم برای این دسته از مشتریان است تا بتواند با تجهیزات لازم، سرویس VDSL آنها را راه‌اندازی کند.

یکی از راه‌های افزایش سرعت اینترنت خانگی، جایگزینی VDSL به جای ADSL است. با این کار، بدون اینکه تجهیزات مشترک عوض شود، می‌توان تجهیزات را با استفاده از فیبر نوری به نزدیک کاربران و سپس سیم مسی برد، اما با این کار فاصله کاربر تا مرکز مخابراتی کاهش پیدا می‌کند و می‌توان سرعت اینترنت خانگی را تا ۷۰ مگابیت افزایش داد. طرح رسیدگی به VDSL در کنار توسعه 5G در ایران پیش می‌رود و پس از شیوع ویروس کرونا، جدی‌تر گرفته شد. چندی پیش با شکست انحصار مخابرات نیز دیگر FCPها در این وادی قدم گذاشتند و در حال حاضر دو شرکت شاتل و آسیاتک نیز در حال ارائه خدمات VDSL به مشتریان خود هستند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز چندی پیش با تاکید بر چهار برابر شدن سرعت اینترنت خانگی کاربران اعلام کرد که قصد دارند تا پایان سال جاری حداقل پنج میلیون مشترک را به سرویس VDSL برسانند. قرار بود این طرح بدون کاغذ بازی خاصی صورت بگیرد و در کمترین زمان ممکن (۴۸ ساعت از ثبت درخواست) اجرایی شود، هرچند موضوع دوم بر اساس گزارش‌های مردمی، هنوز در بسیاری مناطق محقق نشده است.

در این راستا «محمدرضا بیدخام» مدیر روابط عمومی مخابرات ایران به ایسنا اعلام کرده که ۳۳۰ هزار نفر درباره این موضوع به مخابرات مراجعه کرده‌اند و از این تعداد ۱۷۵ هزار نفر از آنها خواستار وصل شدن سرویس VDSL شدند.

با اینکه بیدخام دلیل انصراف تقریبا نیمی از مراجعه‌کنندگان را نگفته اما به نظر می‌رسد هزینه‌های داشتن یک مودم VDSL که این روزها قیمتی نزدیک به هشتصد هزار تومان دارد، می‌تواند از جمله موارد بازدارنده متقاضیان باشد، هرچند باید گفت که راه‌اندازی سرویس VDSL می‌تواند سرعت اینترنت مودم‌های فعلی و معمولی ADSL در منازل را به حداکثر سرعت خود (۱۶ مگابیت بر ثانیه) برساند.

بیدخام با اشاره به برنامه‌های شرکت مخابرات ایران درباره سرویس VDSL و راه‌اندازی آن برای منازل گفت: «برنامه بعدی شرکت مخابرات ایران این است که بعد از شهر تهران و قم، در اصفهان، مشهد، اهواز، شیراز، تبریز و کرج را هم در برنامه دارد که مشترکان ADSL را به VDSL تبدیل کند. در طرح کلی توسعه پنج میلیون پورت تا پایان سال را در برنامه داریم که در دستور کار شرکت مخابرات ایران است که هیات مدیره هم مصوب کرده و دنبال فرآیندهای حقوقی و مالی هستند که بتوانیم پنج میلیون پورت را تهیه کنیم و در کشور توسعه دهیم.»

بیدخام درباره تجهیزات مورد نیاز برای تبدیل ADSL به VDSL توضیح داد: «یک سری تجهیزات از سمت مصرف‌کننده مورد نیاز است، از جمله مودم که با مودم معمولی ADSL تفاوت دارد و داشتن آن الزامی نیست اما بودنش باعث دریافت حداکثر سرعت اینترنت خواهد شد، یک سری تجهیزات هم از سمت مخابرات مورد نیاز است که این شرکت در حال خریداری و آماده‌سازی است که بتواند VDSL را به مردم واگذار کند.»

پیش‌تر مسئولین رگولاتوری در گفتگو با دیجیاتو اعلام کردند که قصد ندارند هزینه‌های VDSL برای مشترکین اینترنت گران تمام شود و ابراز امیدواری کردند که هزینه‌های VDSL از سوی FCPها کمتر از مصوبه سازمان باشد تا مردم در فاز اول به این سرویس جذب شوند؛ اما با این حال به نظر می‌رسد که برخی هزینه‌ها نظیر داشتن مودم چند صد هزار تومانی برای تعدادی از مشترکین گران تمام شده به طوری که نزدیک به نیمی از مراجعه‌کنندگان به مخابرات، از داشتن VDSL منصرف شدند.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا هزینه‌های اینترنت VDSL اعم از داشتن یک مودم مخصوص و گران‌تر و همچنین پرداخت ماهیانه رقمی بیشتر (که هنوز مصوب نشده اما تاکید شده که رقم آن دو برابر نرخ‌های فعلی نخواهد بود) را تقبل می‌کنید تا یک اینترنت پرسرعت خانگی داشته باشید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • reza_jj
    reza_jj | ۱۲ تیر ۱۳۹۹

    دوستان این روش دزدی جدید هستش مواظب باشید سر کسیه نشین
    از ما گفتن بود

  • Hossein
    Hossein | ۱۰ تیر ۱۳۹۹

    واقعا سیستم نظر دهی سایت هایی مثل دیجیاتو و همسایه هاش افتضاح...ختی نمیتونن لوگوی وردپرس م باهاش سایتشون رو ساختن عوض کنن خخخ

  • esmiz
    esmiz | ۹ تیر ۱۳۹۹

    من که سرویسم از مخابرات نیست اما اگه قیمت VDSL با حداقل سرعت 30 مگ 150000 تومن باشه می رم مودم می خرم . ازش استفاده می کنم ولی اگه قیمت بخواد خیلی بیشتر باشه طبیعی که استفاده نمی کنم اون اولش گفتن به جز مودم هزینه اضافی برای مردم نداره الان معلوم نیست می خوان قیمت ها رو چه قدر اعلام کنند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی