ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چطور در زمان استخدام برای دریافت حقوق بالاتر مذاکره کنیم

تقاضای دریافت حقوق بالاتر این روزها معمولا به در بسته برمی‌خورد اما با دنبال کردن راهکارهایی که در این مطلب ارائه شده شانس خود برای دریافت حقوق بیشتر را به شکل چشمگیری افزایش خواهید داد. ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۲

تقاضای دریافت حقوق بالاتر این روزها معمولا به در بسته برمی‌خورد اما با دنبال کردن راهکارهایی که در این مطلب ارائه شده شانس خود برای دریافت حقوق بیشتر را به شکل چشمگیری افزایش خواهید داد.

صاحبان کسب و کار یا مدیران معمولا طی مصاحبه‌های استخدامی در اولین پیشنهاد رقمی کمتر از دستمزد مد نظرشان را پیشنهاد می کنند و به همین خاطر افرادی که اهل چانه‌زنی باشند احتمالا از دستمزد بیشتر برخوردار خواهند شد اما این کار مقدماتی دارد که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم.

در طول فرایند مصاحبه

تحقیق کنید: پیش از شروع مصاحبه درباره سطح حقوق و مزایای شغل مورد نظر در شرکت و همچنین سطح حقوق همان شغل در کمپانی‌های رقیب تحقیق کنید. اطلاعاتی را که کسب کرده‌اید با خواسته‌هایتان تطبیق دهید. اگر حقوق کارکنان شرکت کمتر از حد انتظار باشد، شانس زیادی برای دریافت حقوق بالاتر نخواهید داشت.

سریع پای حقوق را وسط نکشید: نباید از اول مصاحبه سریع سراغ عدد و رقم دستمزد بروید. در واقع تا پیش از اینکه مهارت‌ها و شرایط شما چشم مصاحبه کننده را نگرفته، تنها یکی از ده‌ها متقاضی استخدام هستید اما پس از آنکه خودتان را ثابت کردید نوبت به بحث درباره شرایط شما می‌رسد.

به دام پیشنهاد حقوق نیافتید: مصاحبه‌گر احتمالا حقوق درخواستی را از شما می‌پرسد اما بهتر است در این مرحله به آنها بگویید که فارغ از بحث حقوق، فعلا می‌خواهید مطمئن شوید که برای اینکار گزینه مناسبی هستید و می‌توانید ارزش‌های تازه‌ای را به شرکت اضافه کنید. همچنین به مصاحبه‌گر بگویید در صورتی که از مناسب بودن شما برای شغل مورد نظر مطمئن شدند، آماده ادامه مراحل استخدام هستید. در صورتی که آنها مصر به شنیدن پیشنهاد شما بودند، بر اساس تحقیقات قبلی یک محدوده پیشنهادی را مطرح کنید.

در زمان پیشنهاد دستمزد

پیشدستی کنید: در صورتی که مراحل قبلی به خوبی پیش رفت و شرکت مایل به استخدام شما بود، نوبت به اعلام رقم معین دستمزد می‌رسد. سعی کنید قبل از اینکه کارفرما رقمی بگوید، شما پیش دستی کنید تا ادامه مذاکره روی همین عدد پیش برود.

زود تسلیم نشوید: حتی اگر پیشنهاد کارفرما به نظرتان معقول بود سریع جواب مثبت ندهید چرا که شانس بالا بردن رقم قرار را دارید. بنابراین به آنها بگویید که در یک بازه زمانی معین جواب نهایی را خواهید داد.

حسادت آنها را برانگیخته کنید: اگر به صورت همزمان با چند شغل دیگر مصاحبه داشته‌اید، کارفرمایان دیگر را آینده‌نگر بخوانید و از پیشنهاد خودتان صحبت کنید. ببینید آیا آنها رویه مصاحبه را سرعت می‌بخشند یا پیشنهادی به شما می‌دهند یا خیر. اینکه بدانند شما پیشنهادات دیگری هم داشته‌اید، شما را در چشم آنها جذاب‌تر می‌کند.

وقتی موعد پاسخ دادن به اولین کارفرما رسید، از علاقه دیگر کارفرمایان به خودتان بگویید تا ارزش خود را بالا ببرید. از پیشنهاد دروغین صحبت نکنید، چون به سادگی می‌توان صحت آن را بررسی کرد. علاقه یک کارفرمای دیگر به شما خود به تنهایی جذابیت مناسبی ایجاد می‌کند.

از انتظارات خود صحبت کنید: به کارفرما بگویید که چه چیزی از شغل می‌خواهید، به خصوص از نظر حقوق، مزایا و فرصت‌ها. «جویس گیویا» مدیر «گروه هرمان» در این رابطه می‌گوید: «شاید لازم باشد در مورد مرخصی، انعطاف پذیری در محل کار، استقلال و موارد دیگری از جمله هر چیزی که برای شما ارزش محسوب می‌شود صحبت کنید.»

در مورد مزایا مذاکره کنید: اگر یک کارفرما نمی‌تواند پیشنهاد حقوق شما را تامین کند، از سایر گزینه‌ها و مزایای جانبی صحبت به میان بیاورید. معمولا پیشنهاد می‌شود درخواست آموزش کنید، چرا که این موضوع در طولانی مدت می‌تواند تحولات زیادی در حیطه کاری و زندگی حرفه‌ای شما ایجاد کند.

ارزش و عملکرد خود را بیان کنید: حتما از ارزش‌های خود بگویید، به خصوص که در گذشته تا چه اندازه توانسته‌اید شرکتی را نجات دهید یا پروژه‌های تحت مدیریت شما چقدر درآمدزایی کرده‌اند. بعد از آن هم مستقیما بگویید که برای شغل جدید مورد نظرتان چه ارزشی خواهید داشت.

شما همچنین می‌توانید از کارفرما بخواهید تا به جای فرمت سالیانه، هر شش ماه یک بار در نرخ پرداختی حقوق شما بازنگری کرده و پاداش هم لحاظ کند. «رابین پینکلی»، استاد دانشگاه «Methodist» و از نویسندگان حوزه کسب و کار  در این رابطه می‌گوید: «این نشان می‌دهد شما به خودتان باور دارید و به عملی کردن آنچه ادعا می‌کنید متعهد خواهید بود. شما مطمئن هستید که ارزشی به سازمان اضافه خواهید کرد».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Pedram php
    Pedram php | ۲۲ تیر ۱۳۹۹

    این برای جایی هست که واقا ازت سوال کنن حقوق مد نظر شما چه قدره. نه اینکه تا میری فرم پر کنی بگن پایه حقوق دولتی بهت میدیم.

مطالب پیشنهادی