ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

ب‌ام‌و iX3 معرفی شد؛ دومین خودروی تمام الکتریکی مونیخی بالاخره از راه رسید

آوریل 2018 و در نمایشگاه خودروی پکن بود که شرکت ب‌ام‌و از یک کراس‌اوور تمام الکتریکی کانسپت رونمایی کرد. این کانسپت iX3 نام داشت و همانطور که از نامش پیداست، در حقیقت همان نسخه برقی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

آوریل 2018 و در نمایشگاه خودروی پکن بود که شرکت ب‌ام‌و از یک کراس‌اوور تمام الکتریکی کانسپت رونمایی کرد. این کانسپت iX3 نام داشت و همانطور که از نامش پیداست، در حقیقت همان نسخه برقی مدل X3 محسوب می‌شد.

حال با گذشت دو سال، ب‌ام‌و از نسخه نهایی این کراس‌اوور پاک رونمایی کرده است. اولین چیزی که در برخورد با iX3 خیابانی جلب توجه می‌کند، وفاداری تقریبا کامل آن به مدل مفهومی است، طوری که حتی رینگ‌های موجود همان نمونه‌های به کار رفته در مدل مفهومی هستند.

رینگ‌های iX3 طراحی ایرودینامیکی داشته و ضریب درگ را تا 5 درصد کاهش می‌دهند. به لطف این رینگ‌ها، ضریب درگ ب‌ام‌و iX3 برابر با 0.29 است که برای یک کراس‌اوور رقم بسیار مطلوبی است. برای دستیابی به این رکورد، جلوپنجره بزرگ خودرو بسته شده و کف اتاق نیز به سطحی صاف و یکدست تبدیل شده تا از میزان مقاومت در برابر هوا کاسته شود.

هر چند iX3 بر مبنای مدل بنزینی از X3 توسعه یافته، ولی در مقایسه با آن 7.5 سانتی‌متر ارتفاع کمتری از زمین دارد. همانگونه که ب‌ام‌و وعده داده بود، نیروبخش iX3 یک موتور الکتریکی است که فقط چرخ‌های محور عقب را به حرکت وادار می‌کند. این موتور282 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد. با تکیه بر این موتور کراس‌اوور سبز ژرمن‌ها در عرض 6.8 ثانیه سرعت خود را به 60 مایل (96 کیلومتر) در ساعت می‌رساند.

فعلا مشخص نیست که آیا نسخه دو موتوره یا تمام چرخ محرک xDrive تولید خواهد شد یا خیر

برند لوکس آلمانی عملکرد iX3 را مشابه با X3 30i بنزینی توصیف می‌کند، اما با وجود این باید گفت حداکثر سرعت آن در 112 مایل (180 کیلومتر) در ساعت محدود شده تا شارژدهی باتری در بهینه‌ترین حالت حفظ شود.

وظیفه تامین انرژی ب‌ام‌و iX3 را پک باتری 80 کیلووات ساعتی که 74 کیلووات ساعت آن قابل استفاده است، بر عهده دارد. با اتکا به این پک و بر اساس استاندارد WLTP می‌توان تا 286 مایل (460 کیلومتر) مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد پیمود. هر چند این رقم در مقایسه با برد حرکتی نسخه کانسپت و تخمین‌های اولیه ب‌ام‌و بالاتر است، اما در صورت ارزیابی با استاندارد آمریکایی EPA، به احتمال فراوان کاهش خواهد یافت.

به گفته باواریایی‌ها، iX3 از نرخ شارژ 150 کیلووات پشتیبانی می‌کند و در صورت اتصال به چنین شارژرهایی در عرض 34 دقیقه تا 80 درصد از ظرفیت باتری آن پر می‌شود. علاوه‌بر این تنها با ده دقیقه شارژ، انرژی لازم برای پیمایش 62 مایل (100 کیلومتر) مسافت در باتری iX3 ذخیره می‌گردد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ب‌ام‌و iX3 از اواخر امسال به بازار عرضه می‌شود. جالب اینکه ماموریت تولید این کراس‌اوور برقی به جوینت ونچر (شرکت مشترک) ب‌ام‌و بریلیانس محول شده و iX3 در شنیانگ چین تولید خواهد شد. کمپانی ب‌ام‌و فعلا قصدی برای فروش این خودرو در ایالات متحده ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • samir1374
    samir1374 | ۲۵ تیر ۱۳۹۹

    اینا رو بیخیال قرعه‌کشی بعدی پرشیا کیه

مطالب پیشنهادی