ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قیمت و شرایط فروش خودرو

افزایش قیمت خودرو در سکوت خبری؛ واکنشی به افزایش نرخ ارز

چندی پیش قطعه سازان اعلام کردند که با توجه به تغییرات نرخ ارز، هزینه تولید قطعات خودرو افزایش یافته و عملا تولید قطعات و ادامه کار برای آن ها براساس قراردادهای فعلی صرفه اقتصادی ندارد. ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

چندی پیش قطعه سازان اعلام کردند که با توجه به تغییرات نرخ ارز، هزینه تولید قطعات خودرو افزایش یافته و عملا تولید قطعات و ادامه کار برای آن ها براساس قراردادهای فعلی صرفه اقتصادی ندارد. بر همین اساس هفته گذشته نیز خودروسازان با افزایش قیمت در قراردادهای قطعه‌سازها موافقت کردند و در هفته جاری نیز قیمت خودروهای داخلی در سکوت خبری و با مجوز شورای رقابت توسط ایران‌خودرو و سایپا صادر رقم خورد.

قطعه سازان پیش از این بارها اعلام کرده بودند که قراردادهای آن ها با خودروسازان بر اساس ارز 9 تا 11 هزار تومانی بوده و تولید برای آن ها از نظر اقتصادی صرفه ندارد. به همین دلیل نیز خواستار افزایش قیمت قطعات تولیدی در قراردادهای خود با خودروسازان بودند.

همین تغییر زمینه ساز افزایش قیمت 25 الی 34 درصدی قیمت خودروهای مختلف در کارخانه شد و بر اساس اعلام شورای رقابت، قرار است قیمت خودروهای داخلی هر سه ماه یکبار مورد بازنگری قرار گیرد تا توانایی خودروسازان برای تطبیق با شرایط تورمی بهبود پیدا کند.

بر همین اساس دور بعدی افزایش قیمت ها به احتمال قوی شهریور یا اوایل مهرماه خواهد بود. این افزایش قیمت به تفسیر شورای رقابت از مستندات خودروسازان مبنی بر رشد هزینه‌های تولید به ویژه نرخ ارز و تورم مواد اولیه بستگی دارد.

قیمت خودرو

شنیده ها حاکی از آن است که به احتمال قوی قطعه سازان خواهان افزایش 65 درصدی قیمت قطعات در قراردادهای میان خود با خودروسازان باشند. البته بعید به نظر می رسد که خودروسازان زیر بار چنین قراردادهایی بروند و به احتمال قوی با افزایش قیمت 40 درصدی یا کمتر موافقت خواهد شد.

بنابراین افزایش قیمت خودروها کما بیش منطبق بر افزایش قیمت سازندگان قطعات انجام شده است. البته تجربه نشان داده که شورای رقابت معمولاً افزایش قیمت محدودی را برای خودروهای داخلی اعمال می کند و حال که قرار است سالی 4 بار قیمت خودروهای داخلی مورد بازبینی قرار گیرد شورای رقابت دامنه محدودتری را نیز برای تغییرات قیمتی اعمال خواهد کرد.

این روزها وضعیت بازار خودرو بسیار پیچیده شده است. از یک طرف بازار خودرو در رکود نسبی به سر می برد و از طرف دیگر نیز خودروسازان قیمت را افزایش داده اند. به علاوه در پی نوسانات ارزی، وضعیت برای قطعه سازان هم مساعد نیست و با توجه اهمیت ویژه تامین قطعات خودروها رضایت این دسته از فعالان صنعت خودروسازی نیز می بایست جلب شود.

سال‌هاست که بازار خودرو روی ثبات به خود ندیده و قیمت خودرو در بازه های زمانی زیادی با رشد قابل توجه روبرو شده است. در طی دو سال گذشته، قیمت برخی از خودرو‌ها بیش از 100 درصد افزایش داشته و پیش‌فروش یک ساله اخیر 2 شرکت خودروسازی بزرگ کشور، برای بازگرداندن ثبات و آرامش به بازار خودرو نیز تاثیرگذار نبوده است. با افزایش مجدد قیمت ها، این بازار وارد رکود خرید و فروش شده و از این رو بلاتکلیفی عجیبی در بازار خودرو ایجاد شده است.

در چنین شرایطی، خودروسازان وعده می دهند که توان غلبه بر جو روانی واسطه گران را دارند و می توانند فاصله قیمتی بین نرخ های بازار و کارخانه را کاهش دهند، اما باید منتظر ماند و دید که این پیش بینی تا چه حد در واقعیت اتفاق می افتد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • hamidic
    hamidic | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    ? ? ? طنز تلخ روزگار

  • نیما
    نیما | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    سهام خودرویی بخرید که از سود جا نمونید مثل خپارس و خبهمن و خگستر خپارس که افزایش سرمایه هم داره

  • yashar1
    yashar1 | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    افزایش نرخ ارز مساوی افزایش قیمت خودرو کاهش نرخ ارز هم باز مساوی افزایش قیمت خودرو فرقی نمیکنه مهم اینه ک بهانه باشه برای گرون کردن

  • Amir
    Amir | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    چهار دهه عقب گرد

مطالب پیشنهادی