ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بیماری لثه می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد

مطالعه جدید نشان می‌دهد بیماری شدید لثه و فقدان دندان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری زوال عقل را افزایش دهد. محققان در تحقیقی که چندین سال طول کشید، ۸ هزار و ۲۷۵ مرد و زن ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

مطالعه جدید نشان می‌دهد بیماری شدید لثه و فقدان دندان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری زوال عقل را افزایش دهد.

محققان در تحقیقی که چندین سال طول کشید، ۸ هزار و ۲۷۵ مرد و زن با میانگین سن ۶۳ سال را مورد مطالعه قرار داده و پس از گذشت بیش از ۱۸ سال دریافتند که ۱۹ درصد از افراد شرکت کننده به بیماری آلزایمر یا انواع اختلال زوال عقل دچار شدند.

محققان پس از بررسی فاکتورهای کنترل کننده مختلف از جمله سن، جنسیت، تحصیلات، میزان کلسترول، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، سیگار کشیدن و شاخص توده بدنی (BMI)، دریافتند افرادی که به نوع شدید التهاب لثه (Gingivitis) مبتلا بوده و دندان کشیده دارند در مقایسه با افراد سالم ۲۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال زوال عقل قرار دارند. علاوه بر این به گفته محققان نداشتن دندان ریسک ابتلا به زوال عقل را در افراد شرکت کننده ۲۶ درصد افزایش داده است.

مطالعات قبلی نشان می‌دهند که باکتری‌های موجود در بیماری پیوره (Periodontal disease)، خصوصاً برخی اسپیروکت‌ها (Spirochetes)، توانایی وارد شدن به عصب سه‌قلو (Trigeminal nerve) که غشاء مخاطی دهان را به مغز متصل می‌کند داشته و می‌توانند به مغز آسیب وارد کنند.

محققان همچنین می‌گویند ارتباط بین بیماری لثه با آسیب‌های مغزی ممکن است غیرمستقیم بوده و التهاب لثه فرد را به بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت مبتلا کند که هر دو ریسک ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند.

«Ryan T. Demmer»، استاد همه گیر شناسی از دانشگاه مینه‌سوتا و محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «ما رابطه میان علت و معلول را ثابت نکرده‌ایم، اما اگر ثابت شود جمعیت قابل توجهی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حدوداً نیمی از جمعیت دنیا به نوع تقریباً شدید بیماری پیوره مبتلا هستند که آنها را در گروه پرخطر قرار می‌دهد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی