ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تعلیق گواهینامه راننده تسلا مدل 3 به خاطر تنظیم برف‌پاک‌کن با نمایشگر لمسی

بهره‌گیری از نمایشگرهای لمسی بزرگ در کابین خودروها رو به گسترش بوده و بسیاری از شرکت‌ها به پیروی از تسلا، محصولات آتی خود را با چنین صفحاتی راهی بازار خواهند کرد. اگرچه برخی کارشناسان معتقدند ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

بهره‌گیری از نمایشگرهای لمسی بزرگ در کابین خودروها رو به گسترش بوده و بسیاری از شرکت‌ها به پیروی از تسلا، محصولات آتی خود را با چنین صفحاتی راهی بازار خواهند کرد. اگرچه برخی کارشناسان معتقدند نصب نمایشگرهای بزرگ انجام تنظیمات مختلف و در کل استفاده از خودروها را راحت‌تر می‌کند، اما در مقابل برخی دیگر نظر مخالفی داشته و می‌گویند استفاده از آنها ممکن است باعث حواس‌پرتی راننده و در نتیجه افزایش احتمال تصادف شود.

رای نهایی دادگاهی در آلمان،اخیرا باعث تشدید این اختلاف نظر شده، چرا که با دستور قاضی پرونده، گواهینامه راننده یک دستگاه تسلا مدل 3 به حالت تعلیق در آمده است. به اعتقاد این قاضی، نمایشگر سیستم اینفوتینمت که به عنوان یک کنترل‌کننده مرکزی عمل می‌کند، نقشی همانند دستگاه‌های الکترونیکی دارد؛ به همین جهت کارکردن با آن خطرآفرین بوده و نباید هنگام رانندگی در مسیرهای عمومی از آن استفاده کرد.

راننده مذکور اوایل سال گذشته با تسلا مدل 3 خود از خیابان منحرف شده و با چند درخت برخورد کرده بود. وی دلیل تصادف خود را به تنظیم سرعت برف‌پاک‌کن از طریق نمایشگر بزرگ خودرو و عدم توجه به مسیر مقابل نسبت داده بود.

این راننده بدشانس در دفاع از خود گفته نمایشگر تسلا مدل 3 یک «پنل مدیریت مربوط به ایمنی» است، زیرا کیلومترشمار را نیز نشان می‌دهد. او افزوده در حال استفاده قانونی از نمایشگر خودرو بوده و بی ‌ملاحظگی نداشته است، از این رو نباید مشمول جریمه 200 یورویی و تعلیق گواهینامه به مدت یک ماه باشد.

با وجود ارائه دلایل بیشتر و فرجام‌خواهی، قاضی دادگاه کارلسروهه متقاعد نشده و تاکید کرده که صفحه نمایش نصب شده در تسلا مدل 3 یک دستگاه الکترونیکی دائمی است!

بر اساس قوانین آلمان کار کردن با نمایشگرهای لمسی در وسایل نقلیه موتوری تنها در بعضی شرایط معین مجاز است، حال فرقی نمی‌کند که راننده به دنبال تنظیم تجهیزات رفاهی باشد یا فعال کردن امکانات ضروری. در تسلا مدل 3 فعال کردن برف‌پاک‌کن‌ها به وسیله دکمه اختصاصی میسر نیست و راننده باید با استفاده از سیستم اینفوتینمنت و وارد شدن به منوی مربوطه، اقدام به این کار کند.

دادگاه کارلسروهه زمان کار راننده با نمایشگر مدل 3 را طولانی مدت تشخیص داده و رای به محکومیت وی داده است. این دادگاه افزوده راننده می‌توانسته از دکمه آنالوگی که روی دسته پشت فرمان تعبیه شده، برای فعال‌سازی موقت پارک‌کن استفاده کند.

در هر حال راننده تسلا مدل 3 به پرداخت جریمه و تعلیق گواهینامه به مدت یک ماه محکوم شده و باید در هفته‌های آتی به دنبال روش‌های دیگر برای حمل و نقل و سفرهای خود باشد! دور از انتظار نیست که با این رای عجیب دادگاه آلمانی، تسلا آپدیتی را ارائه کرده و تنظیمات برف‌پاک‌کن و دیگر امکانات ضروری را راحت‌تر در دسترس رانندگان محصولات خود قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

    به نظرم تجهیزات ضروری نباید توی نمایشگر باشه
    اگر نمایشگر بسوزه یا تاچش خراب بشه عملا نمیشه ماشین رو تا سر کوچه هم برد

  • mahmood torabi
    mahmood torabi | ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

    به این میگن قانون و به این میگن شهروند . هیچکدوم از حق خودشون کوتاه نمیان. قابل توجه سیب زمینی ها...

  • molavy
    molavy | ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

    چرا در مقابل تکنولوژی مقاومت میکنید آخه

  • jim kabir
    jim kabir | ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

    شک نکنید از تمام این اتفاقات بهره برداری میکنن و سیستم هاشون رو کاربردی تر میکنن

مطالب پیشنهادی