ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیلیمو باکس معرفی شد؛ ورود اولین سخت افزار هلدینگ صبا ایده به بازار

هلدینگ صبا ایده امروز از اولین سخت‌افزار خود تحت عنوان «فیلیمو باکس» رونمایی کرد. این گجت اندرویدی به کاربران اجازه می‌دهد تا در تلویزیون‌های خود، تجربه‌ی استفاده از محتوای فیلیمو را با کیفیت 4K داشته ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۴

هلدینگ صبا ایده امروز از اولین سخت‌افزار خود تحت عنوان «فیلیمو باکس» رونمایی کرد. این گجت اندرویدی به کاربران اجازه می‌دهد تا در تلویزیون‌های خود، تجربه‌ی استفاده از محتوای فیلیمو را با کیفیت 4K داشته باشند.

مشخصات سخت‌افزاری فیلیمو باکس

فیلیمو باکس که با کد FB-101 معرفی شده، از فناوری 4K HDR بهره می‌برد. در واقع کاربران می‌توانند از رزولوشن 4K با پشتیبانی از ۶۰ فریم در ثانیه استفاده کنند. از سوی دیگر چیپست آن نیز AMLogic S905X2 اعلام شده که دارای یک پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای و ۶۴ بیتی با حداکثر فرکانس پردازشی ۲ گیگاهرتز است.

فیلیمو همچنین گفته که این باکس اندرویدی از ۲ گیگابایت حافظه رم DDR4 بهره می‌برد. همچنین ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی از نوع EMMC در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که عملکرد بسیار سریعی دارد.

فیلیمو باکس از پلتفرم نرم افزاری «اندروید TV» نسخه ۸.۱ استفاده می‌کند و نکته مهم اینجاست که می‌توانید با زبان انگلیسی، با دستیار گوگل صحبت کنید یا از طریق فروشگاه پلی استور، اپلیکیشن‌های مختلف را روی آن نصب کنید. فیلیمو همچنین می‌گوید که این باکس می‌تواند تا شعاع ۱۰۰ متری به WiFi متصل شود.

مدیرعامل صبا ایده: فیلیمو باکس روی سهم بازار ما اثر خواهد داشت

«محمدجواد شکوری مقدم»، مدیرعامل صبا ایده در گفتگو با دیجیاتو درباره فیلیمو باکس، توسعه آن و اینکه این محصول دقیقا ساخت کجاست، گفت: «پروژه فیلیمو باکس از مدت‌ها قبل با تحقیق درباره کیفیت و مشخصات فنی به عنوان اهداف توسعه‌ای فیلیمو در دستور کار قرار گرفت و مراحل ساخت آن در کشور چین طی شد. برای فیلیمو به عنوان پلتفرم پیشروی سرگرمی عرضه محصولی که کیفیت بالایی داشته باشد و تجربه کاربری متفاوتی را رقم بزند یکی از مهمترین اهداف است.»

در این میان خبر مهمی که شکوری مقدم می‌دهد، این است که به زودی خط تولید فیلیمو باکس داخل کشور نیز راه اندازی خواهد شد.

فیلیمو اکنون این محصول را با قیمت ۹۹۰ هزار تومان در دیجی‌کالا عرضه کرده است اما سوال مهم‌تر اینجاست که مزیت رقابتی فیلیمو باکس با دیگر اندروید باکس‌های موجود در بازار چیست؟ شکوری مقدم اعلام می‌کند که مشخصات فنی به کار گرفته در آن و عرضه آن در بازار با سوبسید اولیه باعث کاهش ۴۰ درصدی قیمت نسبت به دستگاه‌هایی با کیفیت سخت‌افزاری مشابه می‌شود: «کاربران می‌توانند با قیمت بسیار پایین‌تر خدمات باکیفیتی را در نمایشگرهای بزرگ دریافت کنند که حتی تجربه بسیار متفاوتی نسبت به سایر روش‌های تماشا از جمله وب‌سایت و اپلیکیشن‌ برای آن‌ها رقم خواهد زد.»

در واقع، اکنون اگرچه فیلیمو باکس قیمتی ۹۹۰ هزار تومانی دارد اما این شرکت در حال ارائه سوبسید ۴۰ درصدی روی آن است. اما آیا ارزش افزوده‌ای که این سخت‌افزار نسبت به اپلیکیشن یا وب‌سایت فیلیمو ارائه می‌دهد، هزینه‌ی خریدش را برای کاربر توجیه می‌کند؟

مدیرعامل هلدینگ صبا ایده به دیجیاتو می‌گوید که حدود ۲۰ درصد از کاربران فیلیمو از طریق تلویزیون‌های هوشمند از سرویس استفاده می‌کنند که این عدد در مقایسه با آمار ۷۰ درصدی کاربران سرویس‌های جهانی از جمله نت‌فلیکس، اختلاف قابل ملاحظه‌ای دارد. او در همین رابطه توضیح داد:

«این اختلاف به این دلیل است که امکانات سیستم عامل‌های تلویزیون‌های هوشمند برای تماشای ویدیو‌های بلند مناسب نیستند و با رابط کاربری نسبتا ضعیف تجربه کاربری مطلوبی ارائه نمی‌دهند. تنها راه ما این بود که وارد حوزه دیوایس شویم و فیلیمو باکسی را عرضه کنیم که تجربه بسیار متفاوتی رقم می‌زند. بزرگترین کمک فیلیمو باکس این است که موانع استفاده کاربر را برطرف می‌کند و او را نسبت به تماشا در نمایشگرهای بزرگ تشویق می‌کند.»

با این‌حال، واقعیت این است که صبا ایده قدم در راهی گذاشته که حتی بسیاری از کمپانی‌های بزرگ حوزه VOD هم هنوز در آن حرکت نکرده‌اند. اما استدلال شکوری مقدم متفاوت است و می‌گوید در دنیا کسب و کارهای بزرگی به طور تخصصی در زمینه باکس فعالیت می‌کنند و با پلتفرم‌ها از جمله نت‌فلیکس و هلو همکاری مشترک دارند، اما در ایران به طور مشخص مجموعه یا برند شناخته شده‌ای روی محصول باکس فعالیت نمی‌کند: «به همین دلیل ما متناسب با نیازهای‌مان دست به کار شدیم.»

او اگرچه به این سوال که اکنون فیلیمو چه سهمی از بازار VODها دارد پاسخ نمی‌دهد، اما در جواب به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه همین سخت‌افزار چقدر می‌تواند باعث افزایش سهم فیلیمو از این بازار شود، می‌گوید:

«در حال حاضر و تا قبل از عرضه فیلیمو باکس حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از تماشا توسط کاربران فیلیمو در تلویزیون‌های خانگی رقم می‌خورد که آمار جهانی آن حدود ۷۰ درصد است. از میان بردن این اختلاف تماشا در نمایشگرهای بزرگ مهمترین دلیل فیلیمو برای تولید و عرضه باکس اختصاصی است که به طور موازی می‌تواند روی سهم بازار هم اثر بگذارد.»

شکوری مقدم از سوی دیگر می‌گوید که قرار نیست فیلیمو باکس، محتوای متفاوتی را -حتی برای زمان محدود- عرضه کند و محتوا در سایت، اپلیکیشن و فیلیمو باکس یکسان خواهد بود. اما نکته مهم دیگری که مطرح می‌شود، اولین تجربه فعالیت سخت‌افزاری در هلدینگ صبا ایده است. آیا این هلدینگ نرم‌افزاری و پلتفرم محور آمادگی پشتیبانی لازم از یک محصول سخت‌افزاری را دارد؟ شکوری مقدم به دیجیاتو گفت:

«ما با تعهد گارانتی ۱۲ ماهه محصول را عرضه می‌کنیم و از نظر فنی هم به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته به کاربران خدمات می‌دهیم. ما به دنبال رفتارسازی در زمینه تماشا روی تلویزیون‌های خانگی هستیم و به همین دلیل فیلیمو باکس را با سوبسید ۴۰ درصدی به بازار عرضه کردیم چرا که بهبود تجربه کاربری مهمتر از دغدغه‌های دیگر در حوزه فروش است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • مرگ بر آلبانیا ، مرگ بر آمریکا
    مرگ بر آلبانیا ، مرگ بر آمریکا | ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

    اگه ساخت چین بود چی میگفتین ؟!

  • molavy
    molavy | ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

    متاسفانه فیلیمو نظارتی رو فیلم ها نداره و فیلم های خارجی برای خانواده اصلا مناسب نیست.
    کاش بیشتر دقت کنن

    • ali_mlk
      ali_mlk | ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

      دیگه چی؟ امری نداری؟ فقط فیلم های ارزشی و انقلابی بزاره چطوره؟ رازی میشی؟ شما ۲ به بعد بشین فیلم ببین

      • حسین
        حسین | ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

        kس خل

  • molavy
    molavy | ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

    خوبه تخفیف داره، فوقش چون محدودیت نداره بگیریم روش فیلم گردی و لنز و اینا رو نصب کنیم

  • abbastike
    abbastike | ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

    تو یکی از فیلما جکی چان میگه آمریکا کشور خیلی امن و خوبیه بعد همون دیالوگ سانسورش کردن که آمریکا کشور خوبی نیست.
    دیدن فیلم در این پلتفرم ها کثافت تمامه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی