ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جریمه کوالکام
تکنولوژی

کوالکام FTC را در دادگاه مغلوب کرد؛ شرایط فروش انحصاری مجوزها باقی می‌ماند

سال گذشته میلادی پس از اینکه کوالکام و اپل به توافق رسیدند، کمیسیون فدرال تجارت (FTC) از مدل کسب و کار این کمپانی شکایت کرد و رای علیه آن صادر شد، با این حال این شرکت ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

سال گذشته میلادی پس از اینکه کوالکام و اپل به توافق رسیدند، کمیسیون فدرال تجارت (FTC) از مدل کسب و کار این کمپانی شکایت کرد و رای علیه آن صادر شد، با این حال این شرکت به چنین حکمی اعتراض کرد و حالا برنده دادگاه شده است.

کوالکام همواره به ایجاد انحصار و فشار روی شرکت‌های دیگر از طریق پتنت‌ها متهم شده که البته این کمپانی این موارد را رد می‌کند. این شرکت چندین سال با اپل به علت مدل کسب و کار مجوزهای خود دعوای حقوقی داشت تا اینکه در نهایت سال گذشته میلادی آن‌ها به توافق رسیدند. با وجود چنین توافقی، کمیسیون فدرال تجارت از این کمپانی به علت انحصار غیرقانونی شکایت و آن را مجبور به صدور مجوز برای سایر سازندگان چیپ و عدم اخذ هزینه برای لایسنس پیش از فروش تراشه کرد. کوالکام که به چنین حکمی اعتراض کرده بود، در نهایت برنده دادگاه شده است.

به عنوان بخشی از رای دادگاه استیناف حوزه نهم ایالات متحده در سال گذشته میلادی، کوالکام مجبور به مذاکره مجدد برای قراردادهای مربوط به مجوزهای خود می‌شد که البته این کمپانی توانست چنین حکمی را به مدت یکسال معلق کند. با وجود چنین موضوعی، کوالکام به این حکم اعتراض کرد و حالا پس از یکسال این حکم باطل شده است.

به گزارش بلومبرگ، رای اخیر دادگاه میلیاردها دلار ارزش دارد:

«حکم اخیری که توسط سه قاضی صادر شده، شکست بزرگی برای کمیسیون فدرال تجارت محسوب می‌شود. FTC سال گذشته در دادگاه پیروز شد و حکمی مبنی بر مذاکره مجدد کوالکام با شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند به ارزش میلیاردها دلار صادر شده بود.»

با اعلام خبر برنده شدن کوالکام در دادگاه، ارزش سهام این برند ۵ درصد افزایش پیدا کرد. این کمپانی در اعتراض خود به این موضوع اشاره کرده که کسب و کار مجوزهای آن برای کل صنعت مفید است چرا که پیشرفت گوشی‌های هوشمند و سرویس‌های آن‌ها را سرعت می‌بخشد.

کوالکام

این کمپانی همچنین تاکید کرده بود که چنین مدلی مانع از دسترسی شرکت‌های رقیب سازنده چیپ به فناوری آن نمی‌شود. علاوه بر این، هزینه دریافتی از سازندگان گوشی‌های هوشمند بخشی از فروش این محصولات است.

یکی از دلایل پیروزی کوالکام در دادگاه اخیر، حمایت وزارت دادگستری از این کمپانی بجای FTC است:

«در یکی از نادرترین موقعیت‌ها، وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا به همراه کوالکام در مقابل کمیسیون فدرال تجارت قرار گرفت و حکم قبلی را مانعی برای رهبری آمریکا در دنیای فناوری شامل شبکه 5G اعلام کرد.»

سال گذشته میلادی این شرکت با اپل به توافق رسید و تا سال ۲۰۲۵ این غول فناوری آمریکایی برای استفاده از تراشه‌های مودم مجوز دارد. در حالی اپل دست به چنین توافقی زده که در حال توسعه مودم‌های خود است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی