ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

بررسی نماد «مداران»: آنچه باید درباره سهم شرکت داده پردازی ایران بدانید

مداران نام نماد شرکت داده پردازی ایران است؛ یکی از شرکت‌های گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته در بازار اول بورس ایران. در ادامه سلسله گفتارهای معرفی سهام ۱۸ گانه گروه رایانه، نگاهی داریم به سهم ...

علی زمانی
نوشته شده توسط علی زمانی | ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

مداران نام نماد شرکت داده پردازی ایران است؛ یکی از شرکت‌های گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته در بازار اول بورس ایران. در ادامه سلسله گفتارهای معرفی سهام ۱۸ گانه گروه رایانه، نگاهی داریم به سهم مداران. اگر سهامدار «مداران» هستید یا در بازار سرمایه کشور فعال هستید، دیدگاه‌های خود را از طریق بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

عرضه محصولات و خدمات کامپیوتری در زمینه کامپیوترهای بزرگ، شبکه ارتباطی -راه حل‌های جامع در زمینه طرح‌های انفورماتیک -ارائه، نصب و پشتیبانی نرم افزارهای خارجی ( سیستم‌ها و ابزارها) -طراحی، ایجاد، پیاده سازی و پشتیبانی از سیستم‌های کاربردی -خدمات آموزشی -طراحی، ایجاد، پیاده سازی و پشتیبانی شبکه‌های گسترده -خدمات پشتیبانی (نرم افزار و سخت افزار) -خدمات مراکز بزرگ داده اینترنتی، موضوع فعالیت شرکت داده پردازی ایران است. برای اطلاع از پروژه های جاری و برنامه های آینده شرکت سهامی داده پردازی ایران، به سایت DPI.ir رجوع کنید و اطلاع لازم را بدست آورید.

گزارش سود مداران در تیر ۱۳۹۹

طبق گزارش فعالیت ماهانه مداران در دوره ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ مربوط به عملکرد سال مالی منتهی به: ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ که اوایل مرداد منتشر شد، درآمد شناسایی شده مداران طی دوره یک ماه ۱۳۹۹/۰۴/۳۱، ۲۵۳ درصد بالاتر از متوسط درآمد شناسایی شده طی ۳ ماه گذشته بوده است. همچنین، متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده مداران طی ۴ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ بالغ بر ۱۶۴,۵۵۹ میلیون ریال بوده، درحالی که متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده طی ۱۲ ماهه سال گذشته بالغ ۲۵,۲۲۶ میلیون ریال بوده است.

در گزارش تیر ۹۹ این سهم آمده که درآمد شناسایی شده مداران طی دوره ۱ ماهه ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ بالغ بر ۳۵۵,۵۲۳ میلیون ریال بوده و جمع درآمد شناسایی شده ۴ ماهه سهم مداران، منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ بالغ بر ۶۵۸,۲۳۳ میلیون ریال است.

تصمیمات مجمع عمومی مداران

در ورود به یک سهم، بررسی گزارش تصمیمات مجمع عمومی عادی و فوق العاده سهم نیز برای سرمایه‌گذاران اطلاعاتی خوبی را به ارمغان می‌آورد. طبق تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ مداران، سود (زیان) خالص هر سهم مداران ۷۰۱ ریال، سود نقدی هر سهم مداران ۵۰۰ ریال با درصد تقسیم سود : ۷۱.۳۳% بود.

هم‌چنین، سود (زیان) انباشته پایان دوره مداران، قبل از مجمع سال جاری : ۶۳۹,۶۷۶ میلیون ریال و سود سهام مصوب – مجمع سال جاری مداران ۳۲۵,۰۰۰ میلیون ریال اعلام شده است. سرمایه مداران تا ۵ ماهه نخست سال ۹۹،  ۶۵۰,۰۰۰ میلیون ریال بود که تناسب سود انباشته پایان دوره مداران به سرمایه این شرکت، ۴۸.۴۱% اعلام گردید.

تابلوخوانی مداران

یکی از موضوعاتی که در بررسی سهام در بازار سرمایه کشورمان باید مورد توجه و نظر سهامداران قرار بگیرد و ما همواره در سلسله گفتارهای بورسی در دیجیاتو به آن تاکید داریم، مقوله تکنیک های تابلوخوانی است.

چون بازار بورس ایران کم عمق است و دامنه نوسان و حجم مبنا دارد، لذا تکنیک تابلوخوانی سبب می شود تا شما، با بازی بازیگردان آشنا شده و حجم معاملات و میانگین ماهانه و ریز معاملات و ورود و خروج سهامدار عمده و حقوقی به سهم را به عنوان سیگنال‌های مهمی در افزایش یا کاهش قیمت سهم در میان مدت و کوتاه مدت در نظر بگیرید.

تابلو معاملاتی سهم مداران در ۲۵ مرداد ۹۹

در عکس بالا، تابلو نماد مداران را در سامانه tsetmc.com مشاهده می کنید. مداران، ۶۵۰ میلیون قطعه سهم است. ۸۷۴ هزار و ۷۴۴ سهم، حجم مبنا آن است و چون در بازار بورس است، دامنه نوسان ۵ درصد دارد. ۱۴ درصد مداران، شناور است. میانگین حجم ماهانه مداران، ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار سهم است.

در زمان بررسی این گفتار (۲۵ مرداد ۹۹)، قیمت پایانی هر سهم مداران به ۴۵۲۳ تومان رسید و EPS نیز ۵۸۸ و میزان P/E نیز ۷۶ اعلام شده است.

در تاریخ‌های زیر شاهد افزایش سرمایه مداران بودیم. لذا مداران، کاندید افزایش سرمایه از آورده و تجدید ارزیابی دارایی‌ها است که از سال ۱۴۰۰ شمسی به بعد باید منتظر آن بود:

  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۰- از ۹۳ میلیون سهم به ۱۸۶ میلیون سهم
  • ۹ شهریور ۱۳۹۲- از ۱۸۶ میلیون سهم به ۶۵۰ میلیون سهم
مداران
سابقه معاملاتی سهم مداران را در سامانه تی اس ایی مشاهده می کنید

موضوعی که همواره در بررسی تابلوخوانی باید مد نظر قرار بگیرد، حجم معاملات است. به عنوان مثال، عکس بالا، حجم معاملات سهم مداران را از تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ تا ۲۴ تیر ۱۳۹۹ نشان می‌دهد. بیشترین حجم معاملات در ۱۴ تیر ۹۹ با ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار سهم معامله شده روی قیمت ۵۳۸۵ صورت گرفته و از این به بعد، شاهد کنترل قیمتی در مداران هستیم. همواره افزایش حجم معاملاتی، نشانه‌ای از افزایش قیمت سهم در میان مدت است.

سعی کنید در طول ماه، سابقه معاملاتی مداران را بررسی کرده تا به اطلاعات خوبی درباره حجم معاملات و کنترل قیمتی در بازه‌های خاص، پی ببرید.

سهامداران عمده مداران

ترکیب سهامدار عمده و بالای ۱ درصدی ها در تحلیل بنیادی می تواند مهم باشد. اما شرط لازم یا کافی برای ورود یا خروج از یک سهم نیست. یک شخص حقیقی در  ۲۵ مرداد ۹۹، بالای ۱.۱۷ درصد سهام مداران را در اختیار داشت. دیگر سهامداران عمده مداران به شرح زیر است:

  • بانک رفاه کارگران معادل ۵۱.۹ درصد سهام
  • مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی مالک ۲۸ درصد سهام
  • صندوق سرمایه گذاری سهم آشنا معادل ۱.۶ درصد سهام
  • صندوق سرمایه گذاری امین آشنا ایرانیان معادل ۱.۳۸ درصد سهام
  • شرکت سرمایه گذاری مهرگان سرمایه پارس (سهامی عام): مالک ۱.۱۵درصد سهم

برای آشنایی با صورت‌های مالی و گزارش مجامع و تقسیم سود مداران همواره لینک کدال این سهم را بوک مارک کنید. بررسی PDF‌ گزارشات حسابرسی شده و حسابرسی نشده و گزارش ۱۲ ماهه هیات مدیره مداران به مجمع مربوط به عملکرد سال‌های مالی مختلف، در سامانه جامع ناشران (کدال) در دسترس است.

مداران در کدال

اگر سهامدار مداران هستید، توصیه به سهامداری بلند مدت می‌کنیم. گروه رایانه، یکی از گروه‌های جا مانده از رشد بورس است و برای ورود به مداران، حتما منحنی قیمت را با منحنی قیمت شاخص گروه رایانه تطبیق دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی