ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هلیکوپتر مریخ برای اولین بار روشن شد؛ آماده برای پرواز

اولین هلیکوپتر فضایی ناسا که با نام «Ingenuity» شناخته می‌شود برای اولین بار روشن شد و از آزمایش شارژ اولیه سربلند بیرون آمد؛ این بالگرد با کمک مریخ‌نورد استقامت به سطح سیاره مریخ منتقل شده ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

اولین هلیکوپتر فضایی ناسا که با نام «Ingenuity» شناخته می‌شود برای اولین بار روشن شد و از آزمایش شارژ اولیه سربلند بیرون آمد؛ این بالگرد با کمک مریخ‌نورد استقامت به سطح سیاره مریخ منتقل شده و آنجا برای اولین بار به پرواز در می‌آید. این دستگاه در واقع نخستین بالگردی است که روی سطح سیاره‌ای غیر از زمین پرواز عملیاتی خواهد داشت.

این هلیکوپتر کوچک که که تنها ۱.۸ کیلوگرم وزن دارد، مجهز به شش باتری لیتیومی است که برای اولین بار در سطح سیاره مریخ شارژ خواهد شد. این دستگاه که در حال حاضر به زیر مریخ‌نورد استقامت متصل است، از منبع تغذیه مریخ نورد برای شارژ شدن استفاده می‌کند.

«تیم کنهام» مدیر عملیات هلیکوپتر مریخ از واحد آزمایشگاه‌های پیشرانه فضانوردهای ناسا واقع در جنوب کالیفرنیا در این رابطه می‌گوید: «این اتفاق نقطه عطف بزرگی در فعالیت‌های ما به شمار می‌آید، چرا که در واقع اولین فرصت ما برای راه اندازی Ingenuity و آزمودن توانایی‌های حرکتی آن پس از ارسال به سطح سیاره مریخ خواهد بود. از آنجایی که همه چیز طبق پیش‌بینی‌‌ها پیش رفت، فعالیت‌های جاری را هر دو هفته یک بار صورت می‌دهیم تا به اندازه قابل توجهی شارژ نگه‌داری کنیم».

در اولین اقدام ناسا، شارژ کردن هلیکوپتر مریخ حدود هشت ساعت طول کشیده و آنها عملکرد آن را آزمایش و تحلیل کردند. این باتری‌ها نهایت تا ۳۵ درصد از ظرفیت کامل خود شارژ می‌شوند تا عمر نسبی آن افزایش یابد.

مریخ‌نورد استقامت قرار است در تاریخ هجده فوریه ۲۰۲۱ (مصادف با ۳۰ بهمن) روی سطح مریخ بنشیند. در موعدی پس از آن هلیکوپتر از مریخ‌نورد جدا شده و چند آزمایش عملی را در سطح مریخ صورت خواهد داد و با سیستم کسب انرژی خورشیدی، خودش را برای مراحل بعدی عملیاتی شارژ می‌کند.

اگر این دست از آزمایش‌ها جوابگو باشد و نتیجه مثبتی ارائه کند، مشخص می‌شود ربات‌های پروازی می‌توانند در سطح سیاره مریخ به فعالیت بپردازند و همین موضوع مسیری تازه را برای گسترش تحقیقات در ماموریت‌های آینده پدیدار خواهد کرد.

«میمی اونگ» مدیر پروژه هلیکوپتر مریخ در این رابطه می‌گوید: «این آزمایش شارژ نشان داد تا اینجای کار توانسته‌ایم بر شرایط محیطی دشوار فضا فائق بیاییم. هنوز آزمایشات زیادی برای انجام دادن باقی مانده، اما در حال حاضر همه ما احساس خوبی نسبت به آینده داریم».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • jim kabir
    jim kabir | ۲۸ مرداد ۱۳۹۹

    چقدر هیجان انگیزه

  • molavy
    molavy | ۲۸ مرداد ۱۳۹۹

    مگه مریخ جو داره، یا جوش اینقدر غلیظ هستش که بشه چیزی پروند

    • Milad
      Milad | ۲۸ مرداد ۱۳۹۹

      لابد داره که هلیکوپتر بردن

    • آریا
      آریا | ۲۸ مرداد ۱۳۹۹

      معلومه که داره. برای همین مریخ نورد ها با چتر روی سطح مریخ فرود میان

مطالب پیشنهادی