ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای: دولت به جای وام دادن، از خدمات شرکت‌های فناوری استفاده کند

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور عنوان کرد که ۷۰ درصد از فعالان حوزه فاوا وضعیت کسب‌وکارشان در دوران کرونا بدتر شده است. در این نشست تاکید شد دولت باید از استارتاپ‌ها کار بخواهد و به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور عنوان کرد که ۷۰ درصد از فعالان حوزه فاوا وضعیت کسب‌وکارشان در دوران کرونا بدتر شده است. در این نشست تاکید شد دولت باید از استارتاپ‌ها کار بخواهد و به جای اعطای وام، مشکل کمبود تقاضا برای خدمات را حل کند.

«محمدباقر اثنی عشری» امروز (۳ شهریور) در نشست خبری آنلاین با موضوع «تبعات شیوع ویروس کرونا بر کسب و کارهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران» گفت: «حوزه فاوا ۲۲ شاخه فعالیت دارد که از این بین فعالان حوزه شبکه، سخت‌افزار، صندوق‌های مکانیزه فروش، فروشگاه‌های IoT، IT (اینترنت اشیا)، و نرم افزارهای پیشرفته سازمانی و پرتال بیشترین آسیب را دیده‌اند و کمترین آسیب به بدنه کسب و کارهای حوزه‌های بانکداری دیجیتال، بازی‌های رایانه‌ای و شرکت‌های فین‌تکی وارد شده است.»

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه مقامات ارشد نظام با فرصتی که IT می‌تواند برای عبور از بحران ایجاد کند، آشنا هستند، اعلام کرد: «وزارت ارتباطات، بانک‌ها و سازمان‌های دولتی با تحریک تقاضا و تعریف پروژه، کاری کنند که بتوانیم با بهره‌گیری از فرصت‌هایی که فناوری اطلاعات ایجاد می‌کند، از این بحران عبور کنیم.»

او باور دارد که دولت می‌تواند در این شرایط سخت به کمک استارتاپ‌ها بشتابد و نباید همه کسب‌وکارها را به خاطر شرایط فعلی محکوم به شکست دانست: «سازمان در مورد نیروی انسانی پیشنهاد داد که دولت به جای اینکه به شرکت‌ها وام بدهد که بالاخره بازپرداخت‌های سنگینی دارد و شاید از پس همه برنیاید، با نهادهایی چون سازمان تامین اجتماعی وارد مذاکره شود که پرداخت بیمه را عقب بیندازد یا اینکه بیمه شرکت‌ها را پرداخت کند. همه جای دنیا دستگاه‌های حاکمیتی وارد مشکل کمبود تقاضا می‌شوند و به جای اینکه وام بدهند، از شرکت‌ها کار می‌خواهند، زیرا محول کردن پروژه به شرکت‌ها، می‌تواند مشکل نیروی انسانی و درآمد شرکت‌ها را نیز حل کند.»

در این نشست خبری که به تشریح جزییات گزارشی که چندی پیش توسط سازمان نصر منتشر شده بود پرداخته شد، اعلام شد که ۷۰ درصد از فعالان حوزه فاوا، اعلام کردند که کسب وکارشان اوضاع بسیار بدتری پیدا کرده است و ۳۰ درصد از شیوع ویروس کرونا تاثیر منفی نگرفته‌اند. ۶۱ درصد از این افراد، با مشتریان دولتی و خصوصی سرو کار دارند که با کاهش جدی میزان تقاضا رو به رو شدند.

همچنین اعلام شد که ۳۴ درصد از کسب‌وکارها که مشتری عمومی دارند به دلیل کاهش تقاضا، ضرر جدی را تجربه کردند. اثنی عشری در ادامه تاکید کرد که «۳۰ درصد از شرکت‌ها با زنجیره تامین مشکل داشتند و ۱۲ درصد از کسب و کارهای حوزه فاوا، کرونا توانست فرصتی را ایجاد کند که آنها از آن بهره‌مند شوند.»

به گفته اثنی عشری در این مدت ناهماهنگی‌هایی بین وزارتخانه‌های صنعت و بانک مرکزی وجود داشته و مشکلاتی در حوزه واردات کالا بوده است و بعضا به‌دلیل کج‌رفتاری سازمان‌های دولتی، کسب‌وکارها وارد بحران شدند: «بیشترین نرخ نارضایتی کسب‌وکارهار از سازمان تامین اجتماعی و اداره مالیات بوده و به نظر می‌رسد اداره مالیات آگاهی ندارد که شرکت‌ها در این شرایط نمی‌توانند به‌صورت عادی مالیات پرداخت کنند و این موضوع کسب‌وکارهای بی‌رمق را به مرز ورشکستگی می‌رساند.»

«پرشاد صفایی فراهانی» عضو هیات مدیره سازمان نصر نیز در این نشست اعلام کرد ۴۰ درصد شرکت‌های حوزه فاوا، ناچار به تعدیل موقت یا دائمی نیروی کار خود شدند که در نهایت نیز ناچار به تعدیل بیش از نیمی از نیروی انسانی خود شدند و سرمایه اصلی خود را از دست دادند.

صفایی فراهانی با اشاره به رشد بیشتر سفارشات آنلاین در این ایام نیز تاکید کرد که با وجود این رشد، عده‌ای سودجو نیز وجود دارند که به مساله خرید آنلاین خدشه وارد کرده‌اند. او در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کند مردم بعد از دوران کرونا دوباره در همین حد و اندازه از خرید آنلاین استقبال می‌کنند یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: «نمی‌توان این مساله را بدون ارزیابی دقیقی بیان کرد اما رشد کسب‌وکارهای آنلاین در این ایام رشد قابل توجهی بوده و اگر جلوی سودجویی عده‌ای گرفته شود، اعتماد مردم به کسب‌وکارهای آنلاین پابرجا می‌ماند.»

اثنی عشری نیز در پاسخ به همین پرسش به دیجیاتو می‌گوید که آمار درست و قابل توجهی از میل بازگشت خریداران به خرید فیزیکی وجود ندارد اما رشد کسب‌وکارهای آنلاین در این روزها در برخی حوزه‌ها خوب بوده است. اثنی عشری باور دارد که خرید آنلاین برای عده بیشتری از مردم تبدیل به فرهنگ شده و این موضوع می‌تواند پس از کرونا نیز تداوم داشته باشد.

می‌توانید خلاصه‌ای از گزارش سازمان نصر را در این لینک مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی