ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایلان ماسک سرانجام از چیپ مغزی نورالینک رونمایی کرد [تماشا کنید]

ایلان ماسک سرانجام از واسط مغز و رایانه «نورالینک» رونمایی کرد و نحوه عملکرد آن در خوک را نمایش داد. ایلان ماسک همانطور که قبلا وعده داده بود، بامداد امروز از واسط مغز و رایانه ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۴

ایلان ماسک سرانجام از واسط مغز و رایانه «نورالینک» رونمایی کرد و نحوه عملکرد آن در خوک را نمایش داد.

ایلان ماسک همانطور که قبلا وعده داده بود، بامداد امروز از واسط مغز و رایانه استارتاپ علوم اعصاب «نورالینک» رونمایی کرد که نسبت به مدل سال گذشته پیشرفت قابل توجهی کرده است. با عرضه تجاری این محصول فاصله زیادی داریم، اما ماسک می‌گوید تأییدیه Breakthrough Device یا محصول پزشکی نوآورانه را از سازمان غذا و داروی آمریکا اخذ کرده است.

نسل دوم فناوری رابط مغز و ماشین نورالینک اندازه کوچکی داشته و درون حفره‌ای در جمجمه قرار می‌گیرد. ماسک در توضیح این محصول گفت: «مثل فیت‌بیت با رشته‌های بسیار باریک است که درون جمجمه شما جای می‌گیرد.»

این دیوایس بوسیله ۱۰۲۴ الکترود باریک که در مغز فرو می‌روند با آن ارتباط برقرار کرده و سپس به کمک بلوتوث به کامپیوتر خارجی وصل می‌شود. این چیپ در رویداد معرفی روی خوک آزمایش و فعالیت نورونی مغز آن به کامپیوتر منتقل شد.

ایلان ماسک می‌گوید ابتدا از این محصول برای اهداف پزشکی و درمان افرادی که از مشکلات مغزی نخاعی یا بیماری‌های موروثی رنج می‌برند استفاده خواهد شد. برای مثال این فناوری برای درمان افرادی که توانایی حرکتی یا حسی را به خاطر آسیب‌های نخاعی از دست داده‌اند بکار خواهد رفت.

ایلان ماسک در این رابطه گفت: «اگر بتوانید حس کنید که افراد چه کاری با اعضای بدن می‌خواهند انجام دهند، می‌توانید ایمپلنت دوم را در قسمتی که نخاع آسیب دیده قرار دهید و یک ارتباط نورونی موازی ایجاد کنید. من مطمئنم احیای کامل قابلیت‌های حرکتی بدن در دراز مدت امکان پذیر خواهد بود.»

اما چشم انداز ایلان ماسک از این محصول بسیار فراتر از درمان بیماری‌های حرکتی است. برای مثال او با مطرح کردن «تله پاتی ذهنی» (Conceptual Telepathy) می‌خواهد بدون نوشتن و صحبت کردن ارتباط بین افراد را امکان پذیر کند. هدف این است که بشر برای رقابت با هوش مصنوعی در آینده کاملاً آماده باشد.

ماسک همچنین اضافه کرد به کمک این دیوایس می‌توان از خاطرات فایل پشتیبان گرفت و بعداً آن را به بدن دیگر و حتی ربات آپلود کرد. اهداف ماسک آنقدر بلندپروازانه است که خودش اعتراف کرد صحبت‌های او مخاطب را یاد سریال «بلک میرور» و آینده‌ای تاریک می‌اندازند. وی همچنین افزود به کمک چیپ نورالینک امکان دیدن در امواج فروسرخ، فرابنفش و پرتوهای ایکس امکان پذیر خواهد شد و بشر در آینده به «دید مافوق بشری» دست خواهد یافت.

نورالینک در حال توسعه یک ربات جراح بسیار پیشرفته است که تمام عمل جراحی کاشت ایمپلنت در مغز از جمله شکافتن سر، سوراخ کردن جمجمه، فرو کردن صدها رشته سیم بسیار نازک به درون مغز و کاشتن چیپ و در نهایت بخیه سر را انجام خواهد داد. ماسک می‌گوید این ربات به گونه‌ای طراحی شده که حین عمل جراحی به رگ‌های خونی آسیب نمی‌زند بنابراین خبری از خون ریزی نخواهد بود.

ماسک می‌گوید چیپ نورالینک مثل اپل واچ و ساعت‌های هوشمند قابلیت‌های دیگری مثل اندازه گیری دما، فشا و حرکت را خواهد داشت و به کاربر در مورد احتمال سکته قلبی هشدار خواهد داد. ماسک می‌گوید این محصول به شکل بیسیم و از طریق پوست سر شارژ می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • smtm
    smtm | ۲۸ آذر ۱۳۹۹

    من این ایده تو ذهنم بود
    نامردا دزدیدنش ???????

  • molavy
    molavy | ۱۰ شهریور ۱۳۹۹

    توتیت ایلان برای بولیوی چرا حذف شد؟

  • ARIAN
    ARIAN | ۹ شهریور ۱۳۹۹

    ایلان ماسک نیکولاس تسلای عصر ماست
    ایشاالله همه کارهاش برای پیشرفت بشریت بوده باشه

  • 20Edge20
    20Edge20 | ۹ شهریور ۱۳۹۹

    ایلان ماسک چیپ مغزی رونمایی کرده
    یعنی کافیه دو ثانیه دنیا رو بدی دستش...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی