کمیسیون اتحادیه اروپا خواستار تجدید نظر در حکم معافیت اپل از پرداخت ۱۵ میلیارد دلار جریمه به دلیل فرار مالیاتی شده است.

بر اساس قوانین ایرلند شرکت‌ها باید سالیانه ۱۲.۵ درصد از درآمدشان را به عنوان مالیات پرداخت کنند اما کمیسیون اروپا با انجام تحقیقات گسترده پی‌ برد که اپل در سال ۲۰۱۴ تنها ۰.۰۰۵ درصد از درآمدش را به عنوان مالیات پرداخت کرده بود. در نتیجه این بازرسی‌‌ها اپل به خاطر فرار مالیاتی به پرداخت ۱۵ میلیارد دلار جریمه محکوم شد.

سه ماه قبل اما اپل در دادگاه عمومی اتحادیه اروپا توانست به لطف فقدان اسناد کافی این جکم را لغو کند. با این حال کمیسیون اروپا معتقد است که اشتباهایی در این حکم رخ داده که باید توسط «دیوان دادگستری اروپا» به عنوان عالی‌ترین نهاد رسیدگی به مسائل مربوط به قوانین اتحادیه بازبینی شود. «مارگارت وستاگر»،کمسیر امور رقابتی اروپا در این باره گفت:

«اگر اعضای اتحادیه برای برخی شرکت‌های بین‌المللی خاص مزایای مالیاتی قائل شوند که در اختیار رقبایشان نیست، به رقابت عادلانه در اتحادیه لطمه خواهند زد. ما باید از تمام ابزارهایی که در اختیار داریم برای اطمینان از اینکه شرکت‌ها سهم خود از مالیات را پرداخت می‌‌کنند، استفاده کنیم. در غیر این صورت خزانه دولت و شهروندان از وجوه ضروری برای سرمایه‌گذاری محروم خواهند شد؛ وجوهی که حالا برای بازیابی شرایط اقتصادی بیش از همیشه به آن نیاز داریم.»