ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی؛ مشارکت اندک زنان در حوزه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تا به امروز ۱۸۴۷ پروانه کسب صادر کرده و در طول چند سال فعالیت، سال ۹۵ با ۵۴۳ مورد، بیشترین سالی بوده که پروانه برای کسب‌وکارهای آنلاین صادر شده. بر اساس این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۵

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تا به امروز ۱۸۴۷ پروانه کسب صادر کرده و در طول چند سال فعالیت، سال ۹۵ با ۵۴۳ مورد، بیشترین سالی بوده که پروانه برای کسب‌وکارهای آنلاین صادر شده. بر اساس این آمار ۸۹ درصد کسانی که از این اتحادیه جواز دریافت کردند «مرد» بوده و تنها ۱۱ درصد این جمعیت را «زنان» تشکیل می‌دهند و حتی در برخی از استان‌های کشور نیز مشارکت زنان صفر است.

بر اساس این آمار بیش از ۵۰ درصد پروانه‌های صادر شده از طرف اتحادیه از نوع حقوقی هستند و ۴۸ درصد موارد نیز مربوط به شرکت‌های حقیقی هستند. اما فعالیت سایت‌هایی که جواز کسب‌کرده‌اند حول چه مواردی است؟ ۱۷.۳ درصد تیم‌ها عرضه انواع کالا در فروشگاه مجازی انجام می‌دهند و ۲۰.۱ درصد نیز در زمینه عرضه انواع خدمات در فروشگاه‌های مجازی فعالیت دارند. ۶.۸ درصد عرضه خدمات تخصصی را انجام می‌دهند و ۱۲.۴ درصد نیز فروشگاه‌های تخصصی کالا هستند. در نهایت باید گفت ۴۳.۴ درصد نیز به طور توامان ارائه دهنده انواع کالا و خدمات در بستر آنلاین هستند.

نقش خالی زنان در بسیاری از استان‌ها

در تمامی استان‌ها نسبت زنان به مردان در بین دریافت کنندگان جواز رقمی به طور قابل توجه کمتر بوده و استان زنجان تنها استانی است که دریافت کنندگان جواز آن به طور مساوی در بین هر دو جنس مردان و زنان، ۵۰ درصد هستند و توازن جنسیتی در آن حس می‌شود. ناگفته نماند استان سیستان و بلوچستان نیز با آنکه کمترین تعداد جواز را در اختیار دارد اما ۳۳ درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند از آنسو باید گفت در بسیاری از استانها نظیر اردبیل، بوشهر، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، هرمزگان و کردستان زنان مشارکتی صفر درصدی در دریافت این جوازها داشته‌اند.

بیشترین و کمترین دریافت‌کنندگان جواز در کدام مناطق هستند؟

به طور دقیق‌تر ۱۸.۹ درصد فروشگاه بزرگ اینترنتی هستند و  ۱۱.۵ درصد کسب‌وکارها محصولات دیجیتال و لوازم برقی را می‌فروشند و همچنین ۹ درصد نیز در زمینه حمل و نقل هوشمند هستند. از نظر پراکندگی جغرافیایی نیز باید گفت تهران با دریافت ۹۲۹ پروانه میزبان بیشترین دریافت این جواز بوده و بیش از ۵۰ درصد کسب‌وکارهای عضو اتحادیه در پایتخت فعالیت دارند. پس از آن استانهای اصفهان با ۷.۳ درصد  (با ۱۳۵ جواز)، البرز با ۵.۳ درصد (۱۰۷ جواز) و فارس ۵.۳ درصد  (با ۹۹ جواز) بیشترین پروانه‌ها را از اتحادیه کسب کردند. کمترین استان نیز که دنبال این جوازها بوده استان سیستان و بلوچستان بوده که تنها ۳ جواز کسب کرده است و ۰/۱۶ درصد اعضای اتحادیه را تشکیل می‌دهد.

حوزه‌های فعالیت تیم‌های استانی

بررسی در سه استان برتری که بیشترین جوازها را دریافت کردند نشان می‌دهد که در تمامی این استان‌ها کفه ترازوی دریافت جواز از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی به سمت افراد حقوقی سنگینی می‌کند و در تمامی آنها فروشگاه‌های آنلاین بزرگ بیشترین تیم‌های هستند که جواز دریافت کرده‌اند. جابجایی هوشمند و محصولات دیجیتال نیز به ترتیب اولویت‌های دوم و سوم در استان‌های تهران، اصفهان و البرز به حساب می‌آیند به جز این سه مورد که در هر سه استان ستون ثابت هستند باید گفت که در استان البرز کسب‌وکارهای حوزه آرایشی و بهداشتی نیز آمار قابل توجهی (نزدیک به ۸ درصد) را به خود اختصاص داده است و همچنین ۷درصد کسب‌وکارها در تهران نیز در حوزه تبلیغات مشغول هستند و در نهایت باید گفت در استان اصفهان نزدیک ه ۶ درصد نیز مشغول خدمات فرهنگی هستند.

در استان اردبیل و سیستان و بلوچستان که کمترین میزان دریافت جواز را از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی دارند نیز باید گفت که بازهم فروشگاه بزرگ آنلاین بیشترین فعالیت را در بین گیرندگان جواز دارد؛ در کنار این موضوع باید گفت که در استان اردبیل بیش از ۱۶ درصد نیز در حوزه گردشگری مشغول هستند و کسب‌وکارهای آنلاین فعال در سیستان و بلوچستان نیز در کنار جابجایی هوشمند به بازاریابی شبکه‌ای علاقه‌مند هستند.

از نکات جالب در آمارهای ارائه شده به تفکیک هر استان در گزارش کامل جوازهای اتحادیه می‌توان به این مسئله اشاره کرد که استان‌های شمالی کشور به مقوله خرده فروشی و مواد غذایی آنلاین توجه ویژه‌ای نشان داده‌اند و به نظر می‌رسد که شمالی‌ها در این زمینه فعالیت مضاعفی نسبت به بسیاری از استان‌های ایران دارند.

برای خواندن گزارش کامل اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و دریافت اطلاعات درباره استان خودتان می‌توانید گزارش کامل را در قالب یک فایل PDF از این لینک مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • هایزنبرگ
    هایزنبرگ | ۱۲ مهر ۱۳۹۹

    من همین هفته کسب و کارم رو تعطیل کردم، با این قیمت ها کسی خرید نمیکنه. داریم غرق میشم

مطالب پیشنهادی