ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی سامسونگ گلکسی تب A مدل ۲۰۱۹؛ بهترین تبلت اقتصادی؟

گوشی‌های اندرویدی با نمایشگرهای بزرگ بالای ۶ اینچ تا حد زیادی تبلت‌ها را از میدان به در کرده‌اند، اما هنوز هم می‌توان کاربردهایی برای تبلت‌ها یافت. تماشای ویدیو، مطالعه کتاب و حتی اجرای برخی بازی‌ها ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

گوشی‌های اندرویدی با نمایشگرهای بزرگ بالای ۶ اینچ تا حد زیادی تبلت‌ها را از میدان به در کرده‌اند، اما هنوز هم می‌توان کاربردهایی برای تبلت‌ها یافت. تماشای ویدیو، مطالعه کتاب و حتی اجرای برخی بازی‌ها روی تبلت به‌مراتب لذت‌بخش‌تر از گوشی موبایل است. البته در حال حاضر برای خرید یک تبلت اندرویدی با سخت‌افزار مناسب باید حداقل ۴ میلیون تومان هزینه کنید. در این رده قیمتی با تبلت‌های زیادی از لنوو روبرو هستیم اما سامسونگ هم محصول خوش‌قیمتی به نام گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) دارد که با مشخصات قابل قبول، می‌تواند به یکی از گزینه‌های اصلی شما بدل شود.

گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) در دو سایز ۸ و ۱۰ اینچی عرضه شده که هردو، مدل‌های وای‌فای و LTE دارند. ما در این مطلب می‌خواهیم مدل ۸ اینچی LTE را بررسی کنیم. مشخصات این تبلت را در ادامه می‌بینید:

  • پنل پشتی آلومینیومی با فریم پلاستیکی
  • نمایشگر ۸ اینچی TFT با رزولوشن ۱۲۸۰×۸۰۰ پیکسل
  • چیپست اسنپدراگون ۴۲۹
  • ۲ گیگابایت حافظه رم
  • ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی
  • سیستم‌عامل اندروید ۱۰ و رابط کاربری OneUI 2.1
  • دوربین اصلی ۸ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۲ مگاپیکسلی
  • باتری ۵۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • وزن ۳۴۷ گرم
  • قیمت ۱۳۰ یورو / حدود ۴ میلیون تومان

گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) یک تبلت به‌روز با سخت‌افزار قابل قبول برای تجربه پایه اندروید محسوب می‌شود و ابعاد و وزن مناسبی هم دارد. در ادامه با بررسی این تبلت همراه ما باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

بدنه تبلت سامسونگ گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) ترکیب سه‌گانه دارد؛ روی دستگاه به‌طور کامل از شیشه پوشانده شده که البته لایه محافظ خاصی ندارد. فریم دستگاه از پلی‌کربنات سخت و مقاوم ساخته شده و پنل پشتی هم آلومینیومی است. تبلت کاملاً مستحکم و بادوام به‌نظر می‌رسد و در عین حال وزن بالایی ندارد. در دست گرفتن این تبلت با ۳۴۷ گرم وزن خسته‌کننده نیست و می‌توانید مدت زیادی با آن کار کنید.

اطراف نمایشگر را حاشیه‌های نسبتاً بزرگی احاطه کرده که در طرفین به ۱ سانتی‌متر و در لبه‌های بالا و پایین به دو سانتی‌متر می‌رسد. به همین دلیل نسبت نمایشگر به بدنه در گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) فقط ۷۱ درصد است که طبق استانداردهای کنونی رقم مناسبی محسوب نمی‌شود. البته ما هم از یک تبلت ارزان‌قیمت انتظار زیادی نداریم.

محل قرارگیری اجزای مختلف به این شکل است: جک هدفون روی لبه بالا، دکمه‌های پاور و ولوم روی لبه سمت راست، درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه روی لبه سمت چپ، اسپیکر استریو به همراه میکروفون و درگاه میکرو USB هم روی لبه پایینی. متأسفانه خبری از درگاه USB-C نیست.

پشت دستگاه در نوار بالایی دوربین اصلی قرار گرفته که کاملاً هم‌سطح بدنه است. لوگوی سامسونگ هم به رنگ خاکستری در میانه پنل پشتی خودنمایی می‌کند. رنگ مشکی گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) کاملاً مستعد جذب اثر انگشت و لک و چربی است اما باز هم انتخاب بهتری نسبت به رنگ نقره‌ای/سفید خواهد بود.

نمایشگر

گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) نمایشگر ۸ اینچی با رزولوشن ۸۰۰×۱۲۸۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۶:۱۰ دارد که با تراکم حدود ۱۸۹ پیکسل در هر اینچ، به اندازه کافی واضح و شفاف نیست ولی کارتان را راه می‌اندازد. یعنی اگر حداقل فاصله ۳۰ سانتی‌متر بین چشم و تبلت را حفظ کنید، تراکم پیکسلی پایین صفحه آزاردهنده نخواهد بود.

سامسونگ از پنل TFT در این تبلت استفاده کرده که انتخاب مناسبی برای پایین آوردن هزینه نهایی محسوب می‌شود. برخلاف انتظار، کیفیت این نمایشگر TFT قابل قبول است و رنگ‌ها را با غلظت مناسبی نشان می‌دهد. زاویه دید هم نسبتاً خوب است ولی از نظر کنتراست و غنای رنگ، اختلاف قابل توجهی با نمایشگرهای HPS یا اولد دارد. البته این نمایشگرها فقط در تبلت‌های گران‌قیمت پیدا می‌شوند.

حداکثر روشنایی نمایشگر در حالت دستی و خودکار حدود ۴۰۰ نیت است که برای استفاده در محیط‌های داخلی کفایت می‌کند اما در فضای خارجی و زیر تابش آفتاب به‌سختی می‌توانید محتوا را ببینید. مقداری اختلاف نوردهی در سطح پنل وجود دارد که بیشتر در محیط‌های تاریک و هنگام تماشای ویدیو به چشم می‌آید و در حالت عادی احساس‌اش نمی‌کنید.

صفحه گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) از لمس همزمان ده انگشتی پشتیبانی می‌کند ولی از نظر سرعت و دقت تاچ کمی ضعیف‌تر از گوشی‌های موبایل است. این موضوع هنگام اجرای بازی‌هایی که به لمس سریع صفحه نیاز دارند، بیشتر احساس می‌شود ولی به‌مرور به آن عادت می‌کنید.

نرم‌افزار و رابط کاربری

گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) با اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 2.1 به دست ما رسیده و آپدیت امنیتی جولای ۲۰۲۰ یعنی حدود سه ماه قبل را هم دریافت کرده است. بنابراین در مجموع با ترکیب کاملاً به‌روزی طرف هستیم.

رابط کاربری این گوشی همانیست که روی گوشی‌های سامسونگ تجربه کرده‌ایم. در واقع شرکت کره‌ای تلاشی برای افزودن قابلیت‌های ویژه تبلت نکرده است. خوشبختانه حالت تاریک یا همان دارک مود را هم داریم که برای بعضی از کاربران تجربه اندروید را لذت‌بخش‌تر می‌کند. در ادامه چند تصویر از رابط کاربری گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) می‌بینید.

اگر این تبلت را برای کودک دلبندتان می‌خرید، اپلیکیشن سامسونگ کیدز ابزار خوبی برای مدیریت استفاده از دستگاه خواهد بود. این اپلیکیشن محیطی کاملاً مجزا همراه با چند برنامه مخصوص کودکان را فراهم می‌کند. حتی می‌توانید زمان استفاده از تبلت و برنامه‌های مختلف را هم تعیین کنید.

رابط کاربری سامسونگ کاملاً ساده و کاربردی و بدون هیچ قابلیت اضافه طراحی شده اما سخت‌افزار گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) توان کافی برای اجرای سریع برنامه‌ها یا اجرای همزمان آنها ندارد. به همین دلیل هنگام کار کردن با این دستگاه باید کمی صبر و حوصله داشته باشید.

سخت‌افزار

گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) سخت‌افزاری ابتدایی برای تجربه پایه اندروید در اختیار دارد. چیپست اسنپدراگون ۴۲۹ به همراه ۲ گیگابایت رم برای رقابت ساخته نشده‌اند و رفع نیازهای اولیه را در دستور کار دارند. ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی یکی از نقاط قوت این تبلت محسوب می‌شود که نیاز اکثر کاربران را برآورده می‌کند. امکان افزایش حافظه از طریق کارت میکرو SD نیز وجود دارد.

نتایج بنچمارک این تبلت با اپلیکیشن‌های مختلف هم چندان درخشان نیست. در ادامه نتایج به‌دست آمده توسط گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) در برنامه‌های بنچمارک را می‌بینید.

با توجه به نتایج فوق باز هم باید تأکید کنم که این تبلت برای کار سنگین و حرفه‌ای ساخته نشده و فقط نیازهای اولیه شما را پوشش می‌دهد. برای استفاده از گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) باید حوصله کنید، چند برنامه را هم‌زمان باز نکنید و بازی‌های سنگین را هم کنار بگذارید. اجرای بازی‌های سبک روی این تبلت به‌سادگی امکان‌پذیر است. من حتی کال آو دوتی موبایل را با حداقل تنظیمات گرافیکی (Low) اجرا کردم ولی به‌خاطر تأخیرهای جزئی و تاچ نه‌چندان سریع، تجربه لذت‌بخشی نداشتم. با این حال از آنجا که گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) توان سخت‌افزاری بالایی ندارد، هنگام استفاده سنگین و طولانی داغ نمی‌شود. این موضوع روی طول عمر دستگاه و به‌خصوص باتری تأثیر مثبتی دارد.

گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) از اسپیکر دوگانه برای پخش صدا استفاده می‌کند که هردو روی لبه پایینی قرار گرفته‌اند. این دو اسپیکر صدای بسیار قوی و شفافی را پخش می‌کنند و فرکانس‌های میانی را به‌طور کامل پوشش می‌دهند. فرکانس‌های بالا کمی ضعیف پخش می‌شوند و تقریباً صدای بیس را نمی‌شنویم. اگر سامسونگ یکی از اسپیکرها را روی لبه بالا قرار می‌داد تا هنگام تماشای ویدیو در حالت افقی صدا به صورت استریو پخش می‌شد، تجربه شنیداری بهتری می‌داشتیم.

دوربین

گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) همانند دیگر تبلت‌های بازار برای عکاسی ساخته نشده اما یک دوربین اصلی و یک دوربین سلفی دارد که در شرایط ضروری می‌توانید از آنها استفاده کنید. دوربین اصلی این تبلت ۸ مگاپیکسلی است و فوکوس خودکار هم دارد و دوربین سلفی هم ۲ مگاپیکسلی است.

دوربین اصلی این تبلت در نور کافی عکس‌های قابل قبولی می‌گیرد که از نظر کنتراست، دقت رنگ و جزئیات در سطح متوسط (رو به پایین) قرار دارند. فوکوس خودکار گاهی اوقات درست کار نمی‌کند و باید چند بار صفحه را لمس کنید تا روی سوژه موردنظر شما فوکوس کند. از دوربین سلفی هم در حد و اندازه سنسور ۲ مگاپیکسلی توقع داشته باشید.

این تصاویر در نور کافی گرفته شده‌اند. حالا تصور کنید در محیط تاریک با چه وضعیتی روبرو خواهیم بود. البته همان‌طور که گفتم تبلت‌ها برای عکاسی ساخته نشده‌اند. حتی گلکسی تب S7 (بررسی دیجیاتو) با قیمت بیست و چند میلیون تومانی هم در بخش عکاسی اختلاف فاحشی با گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده‌های حرفه‌ای دارد. اگر کاربرد اصلی دوربین‌ها برای شما مکالمه تصویری است، گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) به‌خوبی نیاز شما را برآورده خواهد کرد.

باتری و شارژ

گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) باتری ۵۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد که برای نمایشگر ۸ اینچی و سخت‌افزار پایه دستگاه کافی به نظر می‌رسد. من مثل همیشه از تست باتری پی‌سی‌مارک با روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر و وای‌فای روشن استفاده کردم و نتیجه زیر به‌دست آمد: ۱۲ ساعت و ۴۰ دقیقه.

با توجه به نتیجه تست فوق می‌توان گفت که تبلت اقتصادی سامسونگ می‌تواند حدود یک روز و نیم را بدون نیاز به شارژر با شما همراهی کند. با استفاده سبک‌تر می‌توان این رقم را به دو روز رساند. اگر این تبلت را برای تماشای فیلم می‌خرید، باید بدانید که حدود ۱۵ ساعت پخش ویدیوی فول اچ‌دی باتری را خالی می‌کند.

شارژ کردن باتری گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) یکی از عذاب‌آورترین کارهای ممکن است. سامسونگ این تبلت را با شارژر ۷.۵ واتی عرضه می‌کند که فقط از شارژر ۵ واتی آیفون ۱۱ قوی‌تر است. جالب این‌که ارزان‌ترین گوشی‌های بازار هم با شارژر ۱۰ واتی به دست خریدار می‌رسند. در هر صورت، شارژ کامل باتری این تبلت حدود ۴:۳۰ الی ۵ ساعت طول می‌کشد. بنابراین حتماً شارژر را شبانه به شارژر متصل کنید تا در طول روز به مشکل نخورید.

جمع‌بندی

گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) در مجموع تبلت خوبیست. شما در ازای پرداخت رقمی معقول (که لحظه به لحظه بالاتر می‌رود و الان، یعنی ساعت ۱۳:۲۴ روز یکشنبه ۲۰ مهر به حدود ۴.۳ میلیون تومان رسیده) یک تبلت مستحکم و خوش‌ساخت با نمایشگر خوب، اسپیکر قدرتمند و شارژدهی مناسب به دست می‌آورید که انتظارات عادی از یک تبلت اقتصادی مثل تماشای فیلم، بازی و مطالعه کتاب‌های الکترونیکی را برآورده خواهد کرد.

سخت‌افزار این تبلت توان زیادی ندارد و حتی گاهی اوقات در اجرای روان رابط کاربری با مشکل مواجه می‌شود. دوربین‌های تبلت در مجموع کاربرد زیادی ندارند و شارژ کامل دستگاه هم تا ابد طول می‌کشد. فقدان سیستم احراز هویت بیومتریک و استفاده از درگاه میکرو USB به‌جای USB-C هم برای یک تبلت مدل ۲۰۱۹ جای سؤال دارد.

واقعیت این است که در این رده قیمتی تبلت بهتری از برندهای معتبر گیرتان نمی‌آید. حتی تا یکی دو میلیون تومان بالاتر هم اوضاع تفاوت چندانی نخواهد کرد. بنابراین اگر به دنبال یک تبلت مناسب برای کودکان‌ و دانش‌آموزان هستید یا این‌که ترجیح می‌دهید بعضی کارها مثل تماشای ویدیو و مطالعه کتاب را روی صفحه بزرگ‌تر انجام دهید، گلکسی تب A (مدل ۲۰۱۹) گزینه خوبی خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • King lewa
    King lewa | ۹ دی ۱۳۹۹

    سلام
    میشه تبلت تب ای مدل ۲۰۵ رو هم بررسی کنید؟

  • Sina Elahi
    Sina Elahi | ۲۲ مهر ۱۳۹۹

    داداش تبلت مال بابات نیست ناراحت نشو پابجی لایتو ما دوی ۱۲۰۰ بازی میکنیم اصلا

  • Steven_Sa
    Steven_Sa | ۲۲ مهر ۱۳۹۹

    ببین عزیزم اینقدر این تبلتو نکوب خب. این تبلت کلا تو ۲ ساعت و نیم از ۱۵ تا ۱۰۰ درصد شارژ میشه و از ۵ درصد هم ۳ ساعت تا ۳ ساعت و ربع. همچینم صفحه نمایشش بد نیست شما داری به اندازه ای که پول میدی کیفیت میگیری و من الان دارم روی این تبلت پابجی لایت رو اجرا میکنم بدون هیچ مشکلی. امتیاز بنچ مارکا هم اصن برای من مهم نیست. دوربینش هم در حدیه که پول میدی پس این تبلتو نکوب خب. تراشش کوالکامه و از اگزینوس خیلی بالا هست. شما به نظرم بری بشینی فرغون ها رو بررسی کنی خیلی بهتره حداقل بقیه رو گمراه نمیکنی.

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۲۳ مهر ۱۳۹۹

      حالا تو ناراحت نشو عزیزم. تو برات نمایشگر و دوربین و بنچمارک و سرعت شارژ و اینا مهم نیست ولی شاید برا بقیه مهم باشه. بذار خودشون انتخاب کنن.

      • Steven_Sa
        Steven_Sa | ۲۳ مهر ۱۳۹۹

        جناب مقدسی شما مث اینکه کلا پیامو درست نمیخونی من فقط گفتمامتیاز بنچمارک برام مهم نیست. اندازه صفحه و باطری برای من مهمه چون میخوام توش فیلم بیینم تو اینرنت بگردم پس برام مهمه. بعدش من نمیدونم شما چجور برداشتی کردی از حرف من که میگی سرعت شارژ گفتم مهم نیست. شما گفتی ۳ ساعت و نیم تا ۴ ساعت منم گفتم ۲ ساعت و نیم یا۳ ساعت. اصن به من چه شماها درست حسابی پیامو نمیخونید، درست حسابی نقد نمیکنید و گمراه میکنید بقیرو.

مطالب پیشنهادی