ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آمارهای جدید از فروشگاه «باسلام»؛ ۴۸ هزار فروشنده و ۴۲۰ هزار محصول

فروشگاه اینترنتی «باسلام»، بازار آنلاین خرید و فروش محصولات خانگی و محلی حالا بیش از ۴ سال عمر دارد و می‌خواهد به سمت هوشمندسازی بیشتر حرکت کند تا تجربه خرید جالب‌تری برای کاربران خود ایجاد ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۴

فروشگاه اینترنتی «باسلام»، بازار آنلاین خرید و فروش محصولات خانگی و محلی حالا بیش از ۴ سال عمر دارد و می‌خواهد به سمت هوشمندسازی بیشتر حرکت کند تا تجربه خرید جالب‌تری برای کاربران خود ایجاد کند. باسلام حالا میزبان ۴۸ هزار غرفه فروش اینترنتی است که بیش از ۴۲۰ هزار محصول در آن ارائه می‌شود. به گفته مدیرعامل باسلام، غرفه‌های پرفروش در این فروشگاه به شکل متوسط، ماهانه ۱۵۰ میلیون تومان فروش دارند.

«محمدرضا آقایا»، مدیرعامل فروشگاه «باسلام» در نشست خبری این فروشگاه اینترنتی اعلام کرد آنها سعی دارند که باسلام را به یک بازار اجتماعی تبدیل کنند تا مشتری‌ و غرفه‌دار به راحتی با هم ارتباط برقرار کنند و ضمن برقراری یک خرید و فروش اینترنتی ایمن‌تر، از تجربه این معامله آنلاین در بستر باسلام لذت ببرند. آنطور که آقایا اعلام کرد از حالا به بعد تیم «باسلام» روی هوشمند کردن این پلتفرم متمرکز شده تا مشتری تجربه کاربری خوبی داشته باشد و غرفه‌دار به شیوه بهتر به مشتری معرفی شود.

در این نشست خبری آقایا با اشاره‌ای به گذرا به تاسیس باسلام و فراز و نشیب‌هایی که این استارتاپ طی کرده، تاکید کرد که باسلام در ابتدا یک فروشگاه آنلاین ساده پر از محصولات صنایع دستی و کتاب بوده که کم کم راه خود را به سمت «بازار اجتماعی» پیش برده است. آقایا همچنین بیان کرد: «تا پایان سال ۹۵، ۴۷ غرفه در باسلام مستقر شده بود. در سال ۹۶، تیم خود را تکمیل کردیم. اواخر سال ۹۶ به ۴۰۰ غرفه رسیدیم و مارکت پلیس ما تکمیل و امکان خرید و فروش در این پلتفرم ایجاد شد. غرفه‌داران به صورت مستقل محتوا را تولید و قیمت‌ها را خودشان تعیین می‌کردند.»

به گفته آقایا همین روند را ادامه دادند و روی سمت غرفه‌دارها متمرکز بودند تا اینکه متوجه خلایی در این بازار شدند و آن ارتباط مشتری و غرفه‌دار بود. او همچنین تاکید کرد: «مشتری‌ها دوست دارند با غرفه‌دار صحبت و ارتباط برقرار کنند. پس تلاش کردیم چت بین مشتری و غرفه‌دار را ایجاد کنیم. ما امکان چت را سال ۹۸ راه‌اندازی کردیم. در کل سال گذشته تمرکز خود را روی این موضوع گذاشتیم تا امکانات ارتباطاتی را در باسلام توسعه دهیم. امکان فالوکردن را ایجاد کردیم. البته فشار بسیاری روی سرورها بود.» به گفته آقایا در حال حاضر بخش آپلود ویدیو نیز در این سایت راه افتاده تا غرفه‌دار از محصولات خود فیلم بگیرد.

به گفته آقایا، اکنون بیش از ۴۲۰ هزار محصول توسط ۴۸ هزار غرفه‌دار در باسلام ارائه می‌شود: «در ۳۰ روز گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار گفت‌وگو بین افرادی که در باسلام فعالیت می‌کنند، انجام شده است. در همین ۳۰ روز گذشته ۱۲ میلیون و ۵۲۶ هزار بار جست‌وجو در باسلام رخ داده است. فروش این روزها معادل فروش کل شهریور ماه سال گذشته است.»

آقایا تاکید کرد که باسلام حالا روی مساله توسعه هوش مصنوعی خود بیشتر از پیش کار می‌کند تا تجربه خرید کاربر راحت‌تر شود: «می‌خواهیم خریدار به محصولی که می‌خواهد بخرد زودتر برسد و قابلیت Matchmaking سایت ما بهبود پیدا کند تا عنوان مورد جستجوی مشتری او را به غرفه مورد نظرش برساند.»

آقایا از میزان رشد باسلام اعلام رضایت کرد و گفت: «فروش مهر ماهی که درون آن هستیم برابر با کل فروش سال ۹۸ ما است. در حال تجربه‌ی رشد ۱۰۰ درصدی تراکنش‌ها در هر ماه هستیم. در حال حاضر هفته‌ای ۱۴ هزار محصول به آن اضافه می‌شود.» آقایا همچنین اعلام کرد غرفه‌های پرفروش باسلام نزدیک ماهی ۱۵۰ میلیون تومان فروش دارند.

در ادامه نشست «سجاد عساکره»، معاون عملیات «باسلام» به گذشته این پلتفرم اشاره و بیان کرد: «پیش از ایجاد غرفه در «باسلام» ما شهر به شهر می‌رفتیم و کسب و‌کارها را به پلتفرم خود دعوت می‌کردیم تا اینکه آرام آرام کسب و کارها در باسلام مستقر شدند. سال گذشته ۴ هزار کسب‌وکار در باسلام فعالیت می‌کردند و امروز ۴۸ هزار کسب‌وکار داریم. این غرفه‌ها ۴۲۰ هزار محصول منحصر به فرد عرضه می‌کنند. این غرفه‌داران از ۹۳۲ نقطه جغرافیایی هستند و از هزار و ۲۴ نقطه کشور برای خود مشتری جذب می‌کنند این توزیع‌شدگی کسب‌وکارها را نشان می‌دهد.»

عساکره معتقد است که باسلام میزبان کسب‌وکارهای کوچک و محلی است و این بستر آنلاین با ارائه فناوری به این کسب‌وکارها کاری می‌کند تا آنها بتوانند در مسیر فروش اینترنتی هم حرکت کنند: «این افراد نیاز به آموزش دارند.به همین خاطر از ظرفیت غرفه‌داران قدیمی استفاده می‌کنیم. به این صورت که آنها مربی می‌شوند و به غرفه‌داران تاره نفس آموزش می‌دهند.» به گفته عساکره آمارهای می‌گویند که ۶۵ درصد اشتغال ایران هم در گروی کسب‌وکارهای کوچک است  که با وضعیت بد اقتصادی احتمالا این آمار بیشتر هم خواهد شد.

مدیر عملیات با سلام با بیان اینکه برای اولین بار در باسلام صنف‌ کسب‌وکارهای کوچک تشکیل شده است، گفت: «این اصناف باهم تولید محتوا می‌کنند. با هم کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی می‌کنند. قیمت خودشان تعیین می‌کنند.»

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با استارتاپ باسلام به گزارش کامل دیجیاتو درباره این تیم واقع در شهر قم مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی