ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

واکسن کرونا چینی در افراد بالای ۶۰ سال آنتی بادی تولید کرد

کرونا هر روز جان بسیاری را می‌گیرد و دانشمندان در کشورهای مختلف در تلاشی شبانه روزی در صدد تولید واکسنی برای غلبه بر این بیماری همه گیر هستند. چینی‌ها در این میان توانسته‌اند به موفقیت‌های ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

کرونا هر روز جان بسیاری را می‌گیرد و دانشمندان در کشورهای مختلف در تلاشی شبانه روزی در صدد تولید واکسنی برای غلبه بر این بیماری همه گیر هستند. چینی‌ها در این میان توانسته‌اند به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنند.

واکسن «BBIBP-CorV» که توسط انستیتوی محصولات بیولوژیکی پکن یکی از شرکت‌های تابعه بیوتک چین (CNBG) درحال توسعه است، فاز سوم آزمایش‌های بالینی خود را با موفقیت می‌گذراند و اگر از این مرحله نیز سربلند بیرون بیاید، می‌تواند نویدبخش خبرهای خوبی باشد.

باتوجه به اطلاعات منتشر شده در مقاله نشریه پزشکی «Lancet»، با تزریق واکسن به گروه‌های تحت آزمایش، عوارض جانبی خاصی برای شرکت کنندگان در تست به وجود نیامده و تنها واکنش‌هایی جانبی خفیفی مانند تب و درد در محل تزریق گزارش شده است.

واکسن مذکور روی بیش از 600 فرد سالم بزرگسال از 29 آوریل تا 30 ژوئیه (‌10 اردیبهشت تا 9 مردادماه) در فاز اول و دوم آزمایش شده است. دو تزریق از واکسن BBIBP-CorV در سه دوز مختلف، باعث ایجاد آنتی بادی در تمام افراد شرکت کننده در آزمایش خصوصا افراد مسن‌تر شد. با این وجود داده‌ها کارآمدی قطعی واکسن را هنوز به صورت کامل تایید نمی‌‌کنند.

نتایج نشان می‌دهد که این واکسن در بدن افراد بالای ۶۰ سال هم قادر به تولید آنتی بادی است. هرچند سطح آنتی بادی در بدن این گروه پایین‌تر بوده و مدت بیشتری طول می‌کشد تا به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کند، اما از آنجا که خطر ابتلا به بیماری برای آنها بیشتر است، همین سطح از آنتی بادی هم یک موفقیت به شمار می‌رود.

این واکسن در برنامه آزمایش بالینی و در فازهای اول و دوم، در چین روی گروه‌های محدودی که در معرض خطر بیشتری قرار داشتند، تست شد. اما تنها در صورتی می‌توان با خیال راحت اعلام کرد که واکسن می‌تواند مردم را دربرابر بیماری کووید-19 که تاکنون بیش از یک میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ برده است، محافظت می‌کند که آزمایش‌های بالینی فاز سه نیز با موفقیت به پایان برسد. این سری آزمایش‌ها در خارج از چین در مرحله نهایی قرار دارند.

«سازمان بهداشت جهانی» اعلام کرد که واکسن «BBIBP-CorV» یکی از 10 پروژه مربوط به تولید واکسن در سراسر جهان است که توانسته به فاز سوم آزمایش بالینی راه پیدا کند. چهار پروژه از ده پروژه تولید واکسن توسط دانشمندان چینی راهبرد می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۶ مهر ۱۳۹۹

    نباید استفاده کنیم، واکسن ترامپ تا قبل انتخابات میاد، صبر کنید

  • آریا
    آریا | ۲۵ مهر ۱۳۹۹

    خودشون هم استفاده کنند

  • pylordvader
    pylordvader | ۲۵ مهر ۱۳۹۹

    درود بر چین و شرق خوب

    • AssAssinS
      AssAssinS | ۲۶ مهر ۱۳۹۹

      درود بر پدر چینی تو

  • محمد جواد
    محمد جواد | ۲۵ مهر ۱۳۹۹

    راست کار مسعولینه(به غیر از آذری اهرمی)?

مطالب پیشنهادی