ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ژاپن ۱ میلیون تن آب رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما را در اقیانوس آرام رها می‌کند

سال ۲۰۱۷، یعنی شش سال پس از فاجعه فوکوشیما، دولت ژاپن ایده انتقال بیش از یک میلیون تن آب رادیواکتیو این نیروگاه را به اقیانوس آرام مطرح کرد. حال پس از گذشت سه سال به ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

سال ۲۰۱۷، یعنی شش سال پس از فاجعه فوکوشیما، دولت ژاپن ایده انتقال بیش از یک میلیون تن آب رادیواکتیو این نیروگاه را به اقیانوس آرام مطرح کرد. حال پس از گذشت سه سال به نظر می‌رسد سران این کشور به دنبال عملی کردن این تصمیم هستند.

بر اساس گزارش آژانس خبری Kyodo، ژاپن فعلاً در این رابطه تصمیم نهایی را نگرفته و تا انتهای ماه جاری میلادی در مورد رهاسازی آب‌های رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس آرام تصمیم قطعی را خواهد گرفت. بسیاری از گروه‌های حفاظت از محیط زیست و ماهیگیران به شدت با این کار مخالف هستند.

بسیاری از محققان ریسک رهاسازی آب‌های رادیواکتیو را پایین اعلام کرده‌اند چرا که به گفته آن‌ها آب‌ها پیش از رهاسازی در داخل نیروگاه فوکوشیما رقیق خواهند شد که غلظت آن‌ها را ۴۰ برابر کاهش می‌دهد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ژاپنی، در صورتی که ژاپن تصمیم بگیرد آب‌های رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما را در اقیانوس آرام رها کند، این کار را از سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد و در بازه ۳۰ ساله بیش از ۱ میلیون تن آب را در این اقیانوس رها خواهد کرد.

دولت ژاپن به دلیل کمبود فضای نگهداری مدت هاست که به دنبال راهکاری برای خلاص شدن از آب‌های آلوده فوکوشیما می‌گردد. خوشبختانه به کمک فرآیند فیلتراسیون بیشتر ایزوتوپ‌های رادیواکتیو به استثنای تریتیوم که غیرقابل فیلتر شدن است، از آب‌ها جدا شده‌اند. دولت ژاپن به خاطر همین یک ایزوتوپ مجبور شده آب‌های آلوده نیروگاه را در تانکرهای عظیم نگهداری کند که فقط تا سال ۲۰۲۲ گنجایش دارند.

نگهداری از آب‌های آلوده نیروگاه فوکوشیما به چالش بزرگی برای دولت ژاپن تبدیل شده است. «هیروشی کاجییاما» (Hiroshi Kajiyama)، وزیر صنعت ژاپن می‌گوید دولت این کشور به دنبال تصمیم گیری سریع در رابطه با آب‌های اضافه نیروگاه است.

بسیاری از گروه‌های حفاظت از محیط زیست مخالف رهاسازی آب‌های فوکوشیما هستند. ماهیگیران ژاپنی نیز هشدار داده‌اند که این کار امرار معاش آن‌ها را به خطر خواهد انداخت چرا که مردم دیگر از آن‌ها ماهی نخواهند خرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • molavy
    molavy | ۳ آبان ۱۳۹۹

    چرا باز احیا میکنه این سرطان رو، مگه قرار نبود همه برن سمت انرژی های پاک، دیگه دوره اتمی گذشته، ژاپن عقب مونده

  • ازکجا به کجا
    ازکجا به کجا | ۲۸ مهر ۱۳۹۹

    یعنی با تبخير هم از بین نمیره پس

  • سجاد
    سجاد | ۲۸ مهر ۱۳۹۹

    بنظرم فیلتر شه در استخر های کوچک جلوی نور افتاب تبخیر شه اثرش کمتر میشه .

    • ali_mlk
      ali_mlk | ۲۹ مهر ۱۳۹۹

      آب سنگینه و با نور خورشید تبخیر نمیشه

      • Decadecimal Dream Life
        Decadecimal Dream Life | ۲۹ مهر ۱۳۹۹

        اتفاقاً تبخیر هم میشود، برای همینه که در تانکرهای سرپوشیده نگهداری میشود، مسئله اینجاست که هنگام تبخیر آب، تریتیوم هم با مولکولهای آب وارد جو میشود و آنوقت دیگه غیرقابل کنترل است، ابری رادیواکتیو که با وزش باد به اینطرف و آنطرف پخش میشود و ممکن است مثلاً بر روی یک شهر بارانی از مواد رادیواکتیو ببارد...

مطالب پیشنهادی