ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

هامر برمی‌گردد؛ سوپرپیکاپی برقی با 1000 اسب بخار قدرت و شتاب باورنکردنی

هامر یکی از برندهای کمپانی جنرال موتورز بود که به خاطر تولید شاسی‌بلندهای تنومند با موتورهای حجیم و قدرتمند شهرتی جهانی داشت. با آنکه محصولات این برند از توانایی‌های آفرود فوق‌العاده بالایی برخوردار بودند، اما ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۹

هامر یکی از برندهای کمپانی جنرال موتورز بود که به خاطر تولید شاسی‌بلندهای تنومند با موتورهای حجیم و قدرتمند شهرتی جهانی داشت. با آنکه محصولات این برند از توانایی‌های آفرود فوق‌العاده بالایی برخوردار بودند، اما بنا به دلایلی از جمله مصرف سوخت بسیار زیاد به‌تدریج با مشکل فروش مواجه شدند. این مساله در کنار اوضاع مالی نه چندان مساعد جنرال موتورز، سبب شد برند هامر در سال 2010 به خاطره‌ها بپیوندد.

در چند سال اخیر همواره شایعاتی مبنی بر احیای نام هامر توسط جنرال موتورز به گوش می‌رسید. بالاخره بهمن‌ماه گذشته تمامی این شایعات مهر تایید خورده و این کمپانی با انتشار تیزرهایی رسما اعلام کرد که هامر را در قالب یک پیکاپ الکتریکی قدرتمند و به عنوان عضوی از برند GMC احیا خواهد نمود.

حال انتظارها به سر رسیده و بالاخره شاهد معرفی هامرِ نمادین در قالب روح و کالبدی متفاوت هستیم. هامر جدید یک پیکاپ الکتریکی است که با نام GMC Hummer EV معرفی شده و می‌توان آن را ترکیبی از گذشته و آینده دانست. از لحاظ طراحی این خودرو به وضوح ریشه در پیشینه خود داشته و از بدنه‌ای مشابه با مدل‌های قبلی هامر برخوردار است.

در نمای روبرو چراغ‌های LED باریک طراحی شده و از طریق چند بلوک نورانی به هم متصل هستند. این بلوک‌ها حروف هامر را در خود جای داده‌اند. بی‌تردید سپر بسیار حجیم اصلی‌ترین المانی است که کل نمای روبرو را تحت تاثیر قرار داده و چهره‌ای با ابهت به هامر برقی بخشیده است؛ این سپر به وسیله یک سینی محافظت می‌شود تا رانندگان با خیالی راحت‌تر از مسیرهای آفرود عبور کنند.

با حرکت به طرفین خودرو، این گلگیرهای متورم، رکاب جانبی بیرون‌زده و شیشه‌های کم ارتفاع هامر برقی هستند که جلب توجه می‌کنند. سقف هم تقریبا صاف و افقی طراحی شده و ساختار آن را پنل‌های جداشونده تشکیل می‌دهند. این پنل‌های شفاف براحتی قابل جداسازی هستند و سرنشینان می‌توانند در صورت علاقه از هوای آزاد طبیعت نهایت لذت را ببرند. برای این پنل‌ها مکان مخصوصی در زیر کاپوت جلو تدارک دیده شده و می‌توان آنها را در محفظه مربوطه قرار داد.

برخلاف مدلی مثل جیپ گلادیاتور، شیشه جلوی هامر ثابت بوده و قابلیت خم شدن را ندارد. در عوض شیشه عقب این پیکاپ سبز، به طور الکترونیکی پایین می‌آید تا تجربه یک خودروی بدون سقف تا حد زیادی شبیه‌سازی شود.

هامر جدید در نمای عقب هم با صلابت و جذاب دیده می‌شود. چراغ‌های به کار رفته در این بخش نیز از نوع LED بوده و از گرافیک ساده اما جذابی برخوردار هستند. به منظور دسترسی راحت به کف اتاق، درب شش پیستونه این قسمت در چند حالت مختلف باز می‌شود؛ ضمن اینکه سپر نیز مخصوص کاربردهای سنگین بوده و به دو قلاب D شکل مجهز است.

از آنجایی که جی‌ام‌سی هامر الکتریکی با در نظر گرفتن مسیرهای آفرود توسعه یافته، از تایرهای Goodyear Wrangler All Territory MT برای ارتباط با زمین استفاده شده است. بهره‌گیری از چنین تایرهای غول‌پیکری عبور از روی موانعی با ارتفاع 18 اینچ (457 میلی‌متر) و پشت سر گذاشتن آب‌هایی به عمق 2 فوت (610 میلی‌متر) را ممکن می‌سازد. نکته جالب اینکه امکان سفارش تایرهای بزرگ‌تر 37 اینچی نیز برای مشتریان وجود دارد.

در داخل کابین نمایشگر ایستاده 12.3 اینچی سیستم اینفوتینمنت و نمایشگر عظیم 13.4 اینچی حاضر در پشت فرمان بلافاصله چشمان بیننده را به سمت خود فرا می‌خوانند! آنطور که اعلام شده نمایشگر پشت فرمان به سیستم اولتراویژن هامر متصل است. این سیستم شامل 18 دوربین بوده و قادر است اطراف خودرو و حتی زیر کف اتاق را به طور کامل به نمایش بگذارد.

نمایشگر سیستم اینفوتینمنت هم دارای ویجت‌های گوناگون مخصوص آفرود است و اطلاعات مفیدی را در رابطه با شرایط مسیر و امکانات خودرو ارائه می‌کند. به گفته جی‌ام‌سی این اطلاعات شامل مواردی مثل درگیری قفل دیفرانسیل، فشار باد تایرها و زوایای اتاق می‌شود.

جی‌ام‌سی هامر الکتریکی از آخرین نسخه سیستم سوپرکروز سود می‌برد. به لطف این سیستم پیشرفته راننده هامر جدید قادر خواهد بود هنگام رانندگی در بیش از 200 هزار مایل (بیش از 321 هزار کیلومتر) از اتوبان‌های آمریکا و کانادا دست‌های خود را از روی فرمان برداشته و وظیفه هدایت خودرو را به خود آن محول کند.

و اما مباحث فنی؛ پیشرانه نسخه پرچمدار جی‌ام‌سی هامر متشکل از سه موتور برقی است که با همکاری هم حدود 1000 اسب بخار قدرت و بیش از 15 هزار نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند! با تکیه بر این نیروگاه بسیار قدرتمند و هر چهار چرخ محرک، جی‌ام‌سی هامر برای رسیدن به سرعت 60 مایل (96 کیلومتر) از حالت سکون، نیازمند زمانی زیر ثانیه است که رقمی استثنایی محسوب می‌شود. دستیابی به این رکورد البته مستلزم فعال کردن سیستم کنترل شروع حرکت Watts to Freedom است.

انرژی‌بخش هامر الکتریکی پک باتری اولتیومی کمپانی جنرال موتورز است. درباره ظرفیت این پک اطلاعاتی منتشر نشده، اما گفته می‌شود انرژی لازم برای پیمایش مسافت 350 مایلی (563 کیلومتر) را در خود ذخیره می‌کند. این پک از فناوری شارژ سریع پشتیبانی نموده و با حداکثر سرعت 350 کیلووات قابل شارژ است. با چنین سرعتی، تنها با 10 دقیقه شارژ می‌توان تا 100 مایل (161 کیلومتر) مسافت را پیمود.

رکوردها و قابلیت‌های جالب جی‌ام‌سی هامر برقی، به مواردی که برشمردیم محدود نمی‌شود. همانگونه که در یکی از تیزرها مشخص شده بود، این پیکاپ با هر چهار چرخ فرمان‌پذیر و ویژگی CrabWalk (حرکت خرچنگی) به فروش خواهد رسید. ویژگی مذکور به هامر اجازه می‌دهد چرخ‌های جلو و عقب خود را هم‌زاویه کرده و با سرعتی آرام در جهت مورب حرکت کند.

جی‌ام‌سی معتقد است CrabWalk میزان مانورپذیری هامر را در مسیرهای چالش برانگیز افزایش می‌دهد

هامر الکتریکی به سیستم تعلیق بادی تطبیق‌پذیر مجهز شده و با آپشن Extract Mode قابل انتخاب است. این آپشن که ماجراجویان و آفرودبازان حرفه‌ای را نشانه گرفته، امکان افزایش 6 اینچی (149 میلی‌متر) ارتفاع سیستم تعلیق را فراهم می‌کند.

جی‌ام‌سی اعلام کرده هامر برقی ابتدا در تریم Edition 1 و از سال آینده راهی بازار خواهد شد. این تریم که تصاویر آن ضمیمه مطلب شده، کامل‌ترین نسخه بوده و برای خرید آن باید 112,595 دلار کنار گذاشت! رنگ سفید بدنه، رنگ نقره‌ای موسوم به Lunar Horizon در کابین و تزئینات برنزی از جمله خصوصیات این تریم به شمار می‌روند.

پس از Edition 1 نوبت به عرضه تریم 3X در پاییز 2022 خواهد رسید. این تریم 99,995 قیمت‌گذاری شده و نیروی خود را از همان پیشرانه سه موتوره دریافت خواهد کرد. البته در این تریم میزان خروجی پیشرانه در 800 اسب بخار و گشتاور آن در 12,880 نیوتن متر محدود می‌شود، همچنین مسافت قابل پیمایش نیز به 300 مایل (483 کیلومتر) کاهش می‌یابد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های جی‌ام‌سی، تریم 2X با قیمت پایه 89,995 در بهار 2023 معرفی خواهد شد. پیشرانه این تریم از دو موتور تشکیل یافته و در مجموع 625 اسب بخار قدرت و 10,033 نیوتن متر گشتاور خواهد داشت. با وجود پیشرانه ضعیف‌تر این تریم نیز توانایی پیمایش مسافتی 300 مایلی (483 کیلومتر) را دارا خواهد بود.

یک سال بعد و در بهار 2024 مدل پایه به جمع اعضای خانواده هامر برقی اضافه خواهد شد. برای این مدل قیمتی برابر با 79,995 تعیین شده و پیشرانه آن با تریم 2X یکسان خواهد بود. ذکر این نکته ضروری است برد حرکتی مدل پایه به 250 مایل (402 کیلومتر) محدود خواهد بود.

ناگفته نماند جی‌ام‌سی هامر برقی در کارخانه Factory Zero تولید خواهد شد. امکان پیش‌خرید این پیکاپ تنومند با پرداخت 100 دلار از هم اکنون میسر شده است. انتظار می‌رود در آینده نسخه شاسی‌بلند این پیکاپ نیز تولید شود. در پایان می‌توانید مشخصات هامر برقی و برخی رقبا از جمله تسلا سایبرتراک را در جدول زیر با هم مقایسه کنید.

جی‌ام‌سی هامر برقی اتلبس XT بولینگر B1 لردزتاون Endurance ریوین R1T تسلا سایبرتراک
قیمت پایه $79,995 $45,000 $125,000 $52,500 $69,000 $39,900
قیمت هنگام عرضه $112,595 - $125,000 - - $69,900
تعداد موتور 2 یا 3 4 2 4 4 1، 2 یا 3
مسافت قابل پیمایش 350+ miles 300 / 400 / 500 miles 200 miles 250+ miles 400+ miles 250+ / 300+ / 500+ miles
ظرفیت باتری - 125 142 70 105 / 135 / 180 -
سرعت شارژ 350 350 350 350 160 250
ظرفیت کشش بار - 17,000 lbs. max 7,500 lbs. max 7,500 lbs. max 11,000 lbs. max 14,000+ lbs. max
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Milad
    Milad | ۲ آبان ۱۳۹۹

    شتابش اعلام نشده؟

    • سعید علیپور
      سعید علیپور | ۲ آبان ۱۳۹۹

      زیر سه ثانیه

  • آریا
    آریا | ۲ آبان ۱۳۹۹

    خوبه . ولی به نظرم ریوین از این هم باحالتره

  • AbbasMousavi
    AbbasMousavi | ۱ آبان ۱۳۹۹

    wow

مطالب پیشنهادی