ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

فورد: ربات‌ها به طور کامل جایگزین کارگران خطوط تولید خودرو نخواهند شد

فورد در سال 1913 با معرفی خط تولید نوین خود، گام بسیار بلندی را در راستای عرضه انبوه مدل T و رساندن خودرو به دست عموم مردم برداشت. نوآوری این شرکت آمریکایی در کاهش زمان ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۸ آبان ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

فورد در سال 1913 با معرفی خط تولید نوین خود، گام بسیار بلندی را در راستای عرضه انبوه مدل T و رساندن خودرو به دست عموم مردم برداشت. نوآوری این شرکت آمریکایی در کاهش زمان مونتاژ از 12 به تنها یک ساعت و همچنین کاهش قیمت تمام شده، اندکی بعد آثار و نتایج خود را در خیابان‌ها به همه نشان داد.

از آن تاریخ تاکنون، وظیفه مونتاژ خودروها عمدتا بر عهده کارکنان کمپانی‌های مختلف بوده؛ هر چند با پیشرفت تکنولوژی، در سال‌های اخیر ربات‌ها هم به کمک خودروسازان آمده و مراحل سنگین یا پرخطر مونتاژ را آنها انجام می‌دهند. گسترش استفاده از ربات‌ها به حدی است که برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در آینده بسیاری از کارگران شاغل در بخش خودروسازی از کار بیکار شده و جای خود را به ماشین‌آلات پیشرفته خواهند داد.

اما فورد به عنوان بنیانگذار تولید انبوه اتومبیل نظر دیگری داشته و معتقد است نمی‌توان المان انسانی را از اکثر فرایندهای مربوط به مونتاژ و تولید خودرو حذف کرد. گری جانسون (Gary Johnson) مدیر بخش تولید و امور کارگری شرکت فورد در مصاحبه‌ای که چندی پیش با وبسایت Ford Authority داشته، تاکید کرده این خودروساز آمریکایی ضمن تمرکز بر بهبود ایمنی و افزایش کیفیت همواره در سالن‌های خود از انسان‌ها استفاده خواهد کرد.

آقای جانسون در این رابطه گفته:

«من فکر می‌کنم ما همیشه به دخالت انسانی نیاز خواهیم داشت، مواردی مثل ورود به داخل کابین و انجام کارهای معین. وقتی صحبت از دقت و یکپارچگی باشد، این ربات‌ها و ماشین‌آلات هستند که تناسب بیشتری با خطوط مونتاژ خواهند داشت. اما وقتی پای بازنگری در ساختارها و کاهش بودجه در میان باشد، معمولا کارگرها قربانی شده و تعدیل می‌شوند.»

به گزارش Ford Authority، دریافتی کارگران فورد در سال 1914 روزانه 5 دلار بوده که به پول امروز معادل 130 دلار است.

با توجه به شرایط نسبتا مساعد شرکت فورد و صحبت‌هایی که آقای جانسون داشته، بعید به نظر می‌رسد خودروساز آمریکایی در آینده نزدیک به دنبال استفاده حداکثری از ربات‌ها و تعدیل کارگران خود باشد. با این حال چالش اصلی ایجاد تعادل بین فاکتورهایی مثل ایمنی، هزینه‌ها، فرصت‌های شغلی برای کارگران و هماهنگی ربات‌ها با نیروی انسانی در حین فرایندهای تولید خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی