ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامانه استعلام مدرک تحصیلی راه‌اندازی شد

با همکاری وزارت ارتباطات و وزارت علوم و تحقیقات و همچنین وزارت آموزش و پرورش، سامانه استعلام مدرک تحصیلی راه‌اندازی شد و در حال حاضر با ارائه شناسه‌های هویتی و پس از گذشت چند روز، ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵

با همکاری وزارت ارتباطات و وزارت علوم و تحقیقات و همچنین وزارت آموزش و پرورش، سامانه استعلام مدرک تحصیلی راه‌اندازی شد و در حال حاضر با ارائه شناسه‌های هویتی و پس از گذشت چند روز، می‌توان مدارک تحصیلی افراد را استعلام گرفت.

چندی پیش بود که وزیر ارتباطات صحبت از راه‌اندازی سامانه‌ای کرد که می‌توان با ارائه کد ملی به مدرک دانشگاهی افراد پی برد. او گفته بود با ایجاد این سامانه «دیگر هرکسی نمی‌تواند خودش را دکتر بنامد» و با اینکه از نظر عده‌ای، راه‌اندازی چنین سامانه‌ای نقض حریم خصوصی افراد محسوب می‌شد اما به نظر می‌رسد ممانعت قانونی برای این موضوع وجود ندارد.

«رضا باقری اصل» دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در اینباره به دیجیاتو گفته بود: «قانون آزادی اطلاعات کشور بحث حریم خصوصی را کاملا تبیین و شفاف کرده و مدرک تحصیلی به عنوان حریم خصوصی ذکر نشده است، بنابراین ممانعت قانونی برای انجام این پروژه وجود ندارد.»

او همزمان با راه‌اندازی سامانه استعلام مدرک تحصیلی نیز در شبکه اجتماعی توییتر درباره شفافیت این نوع اطلاعات چنین نوشته است: «حل معضل مدارک تحصیلی جعل و اصلاح فرآیند گواهی اصالت مدارک اقدامی دیگر در اجرای دولت الکترونیکی و شفافیت است. شاید دیگر کسی نتواند با مدرک جعلی در جایی ثبت‌نام کند.»

حال پس از گذشت چند روز نسخه اولیه این سامانه راه‌اندازی شده و برخلاف وعده‌هایی که در گذشته داده شود، برای استعلام گرفتن مدرک تحصیلی به مواردی بیش از یک کد ملی لازم است. نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، تاریخ تولید و شماره سریال شناسنامه و همچنین تلفن همراه شخص از جمله مواردیست که باید برای استعلام مدرک تحصیلی درج کنید. همچنین کد رهگیری که برای اجازه رویت مدرک از سوی این سامانه ارسال می‌شود هم به شماره موبایل وارد شده ارسال می‌شود و به نظر می‌رسد که این سامانه بیشتر برای استعلام مدرک دانشگاهی برای خود کاربران به کار گرفته شود تا استعلام تحصیلی مدارک دیگران.

همچنین در فاز اولیه راه‌ افتادن این سامانه دولتی، درخواست‌ها به صورت آنی پاسخ داده نمی‌شوند و چند روزی برای پاسخ به هر درخواست زمان لازم است، هرچند وعده داده شده که این موضوع به زودی حل می‌شود. ضمنا ناگفته نماند سامانه استعلام مدرک تحصیلی فعلا با سامانه استعلام دیپلم مجزا هستند اما به زودی قرار است که هر دوی آنها در یک پنجره واحد تجمیع شوند تا کار کاربران نیز راحت‌تر شود.

سامانه استعلام اصالت مدارک دانشگاهی با همکاری وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، سازمان ثبت احوال، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان تنظیم مقررات و با راهبری شورای اجرایی فناوری اطلاعات در این آدرس اینترنتی در دسترس است و برای کار کردن با آن حتما باید با IP ایران وارد سایت شوید.

پیگیری‌های دیجیاتو در چندین مورد نشان از خطای عملکرد سایت داشته و در زمان ارسال کد رهگیری، فعالیتی از سوی سامانه مشاهده نشد، اما تجربه شما چگونه است؟ آیا توانستید از طریق سامانه مدرک تحصیلی خود یا دیگران را استعلام بگیرید؟ آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • داش غلام
    داش غلام | ۱۱ آبان ۱۳۹۹

    آقایون داداشام دولتی ها، خدا قوت پهلوون

  • herogame
    herogame | ۱۱ آبان ۱۳۹۹

    مدرک ها همه کشک و دوغه دکترای تقلبی بیداد میکنه استعلام چی؟ شفاف سازی چی؟ ?

  • molavy
    molavy | ۱۱ آبان ۱۳۹۹

    شفافیت دروغین، این کجا قابل استفاده است

  • Shahram Yalameha
    Shahram Yalameha | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

    برای من که خطای عدم مطابقت میده، مسخرس...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی