ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید گوشی موبایل
تکنولوژی

آخرین آمار رگولاتوری: ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران به ۱۵۰ درصد رسید

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور (رگولاتوری) در تازه‌ترین فصل‌نامه خود، آمار مربوط به حوزه فناوری در سه ماه دوم سال ۹۹ را منتشر کرد که بر اساس آن مجموع خطوط فعال در کشور ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۱ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۰

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور (رگولاتوری) در تازه‌ترین فصل‌نامه خود، آمار مربوط به حوزه فناوری در سه ماه دوم سال ۹۹ را منتشر کرد که بر اساس آن مجموع خطوط فعال در کشور ۱۲۵ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۳۹۱ سیمکارت‌ است که ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور را به نزدیک ۱۵۰ درصد می‌رساند که ۶ درصد بیشتر از آمار قبلی است.

سالهاست رگولاتوری پس از پایان هر فصل، از وضعیت ارتباطی کشور در حوزه‌های تلفن ثابت، تلفن همراه، پهن‌باند در شهرها و روستاها گزارشی را منتشر می‌کند که میزان نفوذ اینترنت در کشور را مشخص می‌کند. حال رگولاتوری آماری از سه ماهه دوم سال ارائه کرده که بر اساس آن باید گفت  تعداد مشترکان شبکۀ نسل چهارم تلفن همراه ایران، به بیش از ۵۵ میلیون و ۵۸۱ هزار نفر رسیده است.

ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور

وضعیت توسعه تلفن همراه تا پایان سه ماهه دوم ۱۳۹۹ بخش دیگر این گزارش است که نشان می‌دهد ضریب نفوذ اپراتور همراه اول با ۶۷ میلیون سیم‌کارت فعال در کشور بیش از ۸۰ درصد است. اپراتور ایرانسل ۵۳ میلیون خط فعال دارد و ۶۳ درصد از ضریب نفوذ اینترنت در کشور را به خود اختصاص داده است. در مرحله بعدی ضریب نفوذ اینترنت، اپراتور رایتل قرار دارد که با داشتن ۴ میلیون کاربر فعال، سهم ۴درصدی از ضریب نفوذ اینترنت دارد.

اما در مورد کاربران نسل چهارم آمار کمی تغییر پیدا می‌کند ایرانسل با دارا بودن نزدیک به ۲۷ میلیون مشترک نسل چهارم تلفن همراه (4G/LTE)، در رقابت با سایر اپراتورها در این زمینه پیشتاز است. بنابر این گزارش، همراه اول در بازۀ زمانی مذکور، حدود ۲۶.۳ میلیون مشترک 4G داشته و رایتل نیز با دارا بودن حدود ۲.۴ میلیون مشترک نسل چهارم، فاصلۀ قابل توجهی با دیگر اپراتورها دارد.

رگولاتوری در این گزارش ضریب نفوذ مشترکین پهن‌باند سیار در کشور را بیش از ۷۶ میلیون مشترک اعلام کرده که ضریب نفود ۹۱ درصدی را به خود اختصاص می‌دهند.

۱۲۵ میلیون سیمکارت فعال در کشور

همچنین این گزارش نشان می‌دهد آخرین آمار مجموع خطوط فعال در کشور ۱۲۵ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۳۹۱ سیمکارت‌ است که ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور را به نزدیک ۱۵۰ درصد می‌رساند. اکنون تعداد سایت‌های فعال شبکه تلفن همراه در کشور بیش از ۵۵ هزار سایت است.

همراه اول ضریب نفوذ بیش از ۸۰ درصد در کشور را به خود اختصاص داده و ۶۷ میلیون و پ۵۱۷ هزار و ۱۳۵ سیم‌کارت همراه اول فعال دارد. ایرانسل نیز ضریب نفوذ بیش از ۶۳ درصد دارد و بیش از ۵۳ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۲۴۲ سیم کارت فعال در اختیار دارد. اپراتور رایتل نیز با ضریب نفوذ کمی کمتر از ۵ درصد تعداد ۴ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۱۴ سیم ارت در سراسر ایران به طور فعال در اختیار دارد.

اینترنت ثابت

تعداد مشترکین خانگی سرویس اینترنت ۸ میلیون و ۴۰۶ هزار نفر و مشترکین تجاری سرویس اینترنت بیش از یک میلیون نفر هستند، که جمع کل آن‌ها به عدد ۹ میلیون و ۴۷۹ هزار مشترک می‌رسد و ضریب نفوذ یازده درصدی را به خود اختصاص داده است. این آمار یعنی در تابستان ۹۹ تنها حدود ۲۰۰ هزار مشترک به کاربران اینترنت ثابت اضافه شده است.

باید گفت گزارش‌های فصل سال ۹۹ نشان می‌دهد که با وجود خانه‌نشینی بیشتر مردم و شیوع کرونا، باز هم ضریب اینترنت ثابت افزایش قابل توجهی نداشته و مردم حتی در خانه‌های خود ترجیح می‌دهند از اینترنت موبایل استفاده کنند. دلیل اصلی، مشخصا سرعت پایین‌تر اینترنت ثابت و گیر کردن آن در نسل ADSL به جای VDSL و FTTx است

استانی که دارای بیشترین خطوط پرسرعت اینترنت ثابت در کشور است پایتخت بوده (با ۲میلیون و ۵۱۹ هزار و ۲۷۰ مشترک) و پس از آن استان اصفهان با ۸۱۱ هزار و ۹۴۹ و خراسان رضوی با ۶۱۴ هزار و ۲۷۲ مشترک بیشترین خطوط پرسرعت ثابت را در کشور دارند. کمترین خطوط پرسرعت اینترنت ثابت نیز در استان کهگیلویه و بویر احمد است که ۳۰ هزار و ۲۰ مورد در آن وجود دارد.

تعداد مشترکین ارتباطات پهن باند ثابت به تفکیک سرعت نیز در گزارش رگولاتوری مشاهده می‌شود و بر اساس آن بیشترین مشترکین سرعت ۲۵۶ تا ۲۰۴۸ مگابیت را با آمار ۳ میلیون و ۷۷۱ هزار و ۷۴۴ مشترک در اختیار دارند.

۹۲ هزار تلفن همگانی در کشور

در این گزارش وضعیت توسعه زیربخش تلفن ثابت تا پایان سه ماهه دوم ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار گرفته است. بنابر آمار این گزارش، تعداد روستاهای دارای ارتباط ۵۲ هزار و ۱۶۶ روستا هستند که از این بین ۴۷ هزار و ۹۳۴ دارای تلفن خانگی و بیش از سه میلیون روستایی مشترک اینترنت مخابرات و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت هستند.

یکی دیگر از آمارهای جالبی که در این گزارش آمده، مربوط به تلفن‌های همگانی است که این روزها کمتر در کوچه و خیابان آن‌ها را مشاهده می‌کنیم و برخی گمان می‌کنند استفاده از این دکه‌های نوستالژیک به طور کلی منسوخ شده است. اما آخرین آمار نشان می‌دهد ۲ هزار و ۱۲۳ تلفن همگانی در جاده‌ها و ۹۲ هزار و ۶۲۰ باجه تلفن در کل کشور در حال فعالیت هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در انتهای این گزارش به ترافیک مرسولات پستی اشاره شده است که بر اساس آن در سه ماهه دوم سال در کل کشور ۱۰۶ میلیون بسته پستی توسط هفت هزار واحد پستی در سراسر کشور توزیع شده است.

سازمان تنظیم مقررات ۱۷ سال قبل کار خود را در حوزه نظارت بر ارکان مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور آغاز کرد. صدور پروانه فعالیت و بهره‌برداری برای ارائه هرگونه خدمات مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات، تدوین و پیشنهاد استانداردهای ملی مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات، تدوین و ارائه پیشنهاد درخصوص تعیین فعالیت‌ها و بهره‌برداری غیرمجاز پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات، تعیین جریمه در هر مورد و اعلام اعمال آن در چارچوب و مقررات پس از طی مراحل قانونی، از جمله وظایفی است که بر عهده این نهاد گذاشته شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی