ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معرفی سامسونگی که شما نمی‌شناسید؛ غول کره‌ای دقیقا چه می‌سازد؟

امروز وقتی صحبت از ابزارهای الکترونیکی باشد، نام سامسونگ همواره وارد بحث می‌شود و وقتی صحبت از سامسونگ باشد نیز، نخستین چیزهایی که به ذهنمان خطور می‌کنند لوازم خانگی، موبایل‌های هوشمند و چیپست‌های موبایل هستند. ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۵

امروز وقتی صحبت از ابزارهای الکترونیکی باشد، نام سامسونگ همواره وارد بحث می‌شود و وقتی صحبت از سامسونگ باشد نیز، نخستین چیزهایی که به ذهنمان خطور می‌کنند لوازم خانگی، موبایل‌های هوشمند و چیپست‌های موبایل هستند. سامسونگ اکنون به پرفروش‌ترین برند تولیدکننده موبایل‌های هوشمند در جهان تبدیل شده و با سهمی که از بازار دارد، بعید است به این زودی‌ها جای خود را به رقبا دهد.

اما سامسونگ برندی بسیار فراتر از یک تولیدکننده موبایل و لوازم خانگی صرف است و در انبوهی از حوزه‌های مختلف فعالیت دارد، حوزه‌هایی که بعید است از آن‌ها باخبر باشید.

کمپانی Samsung Group یکی از غول‌های دنیای تجارت در کره جنوبی است که توسط نجیب‌زادگان مدیریت می‌شود. این شرکت از چندین زیرمجموعه تشکیل شده که دست به فعالیت‌های متعدد می‌زنند. در واقع اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، سامسونگ گروپ بزرگ‌ترین کمپانی کره جنوبی به حساب می‌آید و سی‌ان‌ان در سال ۲۰۱۷ میلادی گزارش کرد که ۱۵ درصد از درآمد ناخالص ملی کشور کره جنوبی، توسط سامسونگ تامین می‌شود.

سامسونگ توسط لی بیونگ-چول در سال ۱۹۳۸ میلادی تاسیس شد و یک کمپانی مبادلاتی کوچک بود، آن هم در زمانی که کره هنوز تحت استعمار کشور ژاپن بود. در برهه زمانی منتهی به استقلال کره در سال ۱۹۴۵ میلادی، چندین گروه غیر دموکراتیک و رژیم‌های نظامی، به هم‌زیستی با نجیب‌زادگان رسیدند. به صورت خلاصه، دولت به نجیب‌زادگان مزایای مختلف داد و در ازای آن، نجیب‌زادگان نیز به دولت در قانون‌گذاری‌های اقتصادی کمک و نقش حامی مالی را ایفا می‌کردند.

سامسونگ

امروز سامسونگ گروپ چند دوجین زیرمجموعه دارد و این زیرمجموعه‌ها تقریبا در هر حوزه‌ای که قابل تصور باشد حضور یافته‌اند. در تئوری، زندگی شما می‌تواند کاملا متکی بر محصولات سامسونگ باشد و هیچوقت نیازی به هیچ محصول دیگری نخواهید داشت. شما می‌توانید در مرکز درمانی سامسونگ چشم به جهان بگشایید، در آپارتمان سامسونگ زندگی کنید، لباس‌هایتان را از Samsung C&T Fashion Group بخرید، در فود کورت‌های Samsung Welstory غذا بخورید، در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های وابسته به سامسونگ درس بخوانید، در یکی از زیرمجموعه‌های سامسونگ کار کنید، سوار اتومبیل سامسونگ-رنو شوید، در پارک تفریحی سامسونگ گذران وقت کنید، در هتل سامسونگ اقامت یابید، با کارت اعتباری سامسونگ پول بپردازید، متعلقات‌تان را با Samsung Life بیمه کنید و وقتی نوبت‌تان رسید، در مرکز درمانی سامسونگ به خاک سپرده شوید.

در سال ۲۰۱۷ اعلام شد که تعداد زیرمجموعه‌های سامسونگ گروپ به ۵۸ عدد می‌رسد، اما این عدد عملا بی‌معنی است؛ چرا که این گروه به صورت مداوم مشغول خرید، فروش و ادغام واحدهای مختلف است. به عبارت دیگر شمردن زیرمجموعه‌های سامسونگ کار آسانی نیست و بسیاری از آن‌ها نیز در حوزه‌های خود تبدیل به بزرگ‌ترین کمپانی‌های کره جنوبی شده‌اند.

اما بازمی‌گردیم به سوال اصلی: این واحدها چه چیزهایی می‌سازند؟ در این مقاله به مرور برخی از محصولات سامسونگ می‌پردازیم که از وجودشان باخبر نبودید.

ساخت‌ و ساز

سامسونگ

سامسونگ تا به امروز دست به تاسیس یک مرکز درمانی، یک پارک تفریحی و مجموعه‌ای از آپارتمان‌های مسکونی زده. مرکز درمانی مورد اشاره در جنوب شهر سئول در کره جنوبی واقع شده و هم نقش بیمارستان را برای افراد مبتلا به انواع بیماری‌ها بازی می‌کند، هم برای تحقیق، توسعه و آزمایش تکنولوژی‌های تازه در دنیای پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این بیمارستان اگرچه نسبت به فعالیت‌های برجسته‌تر شرکت کره‌ای اندکی نامتعارف ظاهر می‌شود اما اکنون به موفقیت فراوان رسیده و در واقع یکی از بهترین مراکز تخصصی درمان سرطان در کره جنوبی به حساب می‌آید. ناگفته نماند که این مرکز درمانی کاملا غیر انتفاعی است و ۲۳۰۰ پرستار و ۱۲۰۰ دکتر دارد. سامسونگ نیز آنقدر سخاوتمند است که هنگام شروع پاندمی کرونا ویروس، بالغ بر ۲۹ میلیون دلار به سازمان‌ها و دولت کره جنوبی و سپس ۳۳۰ هزار ماسک به مردم این کشور اهدا کرد.

سامسونگ

از سوی دیگر جالب است بدانید بزرگ‌ترین پارک تفریحی این کشور نیز به سامسونگ تعلق دارد. پارک Everland دست کمی از دیزنی‌لند ندارد و به چهار بخش مختلف تقسیم شده که اتمسفری متفاوت بر هرکدام از آن‌ها حاکم شده است. در یک سوی پارک سواری‌های هیجان‌انگیز یافت می‌شود و در سوی دیگر می‌توانید وارد فضایی شبیه به جنگلی پر از حیوانات مختلف شوید. در یک گوشه می‌توانید سری به غرب وحشی بزنید و در گوشه دیگر از تماشای شهرهای مینیاتوری لذت ببرید. آمارها نشان می‌دهد که سالانه نزدیک به ۷ میلیون نفر از این پارک تفریحی بازدید می‌کنند و بنابراین Everland یکی از قطب‌های گردشگری کره جنوبی به حساب می‌آید.

سامسونگ

بعد نوبت به مجموعه برج‌های Tower Palace می‌رسد که از ۷ برج مختلف تشکیل شده است. این ساختمان‌ها در سه شهر مختلف کره ساخته‌ شده‌اند و هرکدام بین ۴۲ الی ۷۲ طبقه دارند. روند ساخت هر ۷ برج بین سال‌های ۲۰۰۲ الی ۲۰۰۴ انجام شد و حالا به عنوان کامپلکس‌های مسکونی بسیار لاکچری مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال Tower Palace G سامسونگ ۷۳ طبقه و ارتفاعی معادل ۲۶۴ متر دارد.

سازندگان Tower Palace از پیشرفته‌ترین تدابیر امنیتی ممکن نیز در این برج‌ها استفاده کرده‌اند. ساکنین ساختمان‌ها هرکدام کارتی مخصوص در اختیار دارند که از آن برای ورود به ساختمان و همینطور آسانسورها استفاده می‌شود. احراز هویت ساکنین نیز یا با همین کلید یا از طریق تشخیص اثر انگشت صورت می‌گیرد.

سامسونگ

و در آخر نمی‌شود از «شهر دیجیتال سامسونگ» چشم‌پوشی کنیم که مساحتی معادل ۱.۵ کیلومتر مربع دارد و سه ساختمان مرتفع و ۱۳۱ کسب و کار کوچک را در خود جای داده است. این شهر دیجیتال در هر روز میزبان ده‌ها هزار نفری است که برای کار یا بازدید به آن می‌آیند.

وسایل نقلیه

باورش سخت است، اما سامسونگ در تولید وسایل نقلیه مختلف نیز نقش داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به موتور بالگرد، اتومبیل و حتی کشتی نیز اشاره کرد.

سامسونگ برای سالیان بسیار متمادی به تولید بالگرد می‌پرداخت و در واقع مشاهده بالگردهایی با لوگوی سامسونگ در آسمان کره جنوبی، تصویر آنقدرها عجیبی نبود. سامسونگ اما در سال ۱۹۹۹ میلادی تولید بالگرد به صورت کامل را متوقف کرد و اکنون فقط برخی قطعات این وسایل نقلیه را می‌سازد: چیزهایی مانند موتور و توربین. این قطعات به لطف کمپانی Samsung Techwin ساخته می‌شوند که یکی از کمپانی‌های خواهر سامسونگ به حساب می‌آید.

سامسونگ

موازی با بالگرد، سامسونگ در حوزه تولید اتومبیل نیز فعال بود و خودش به طراحی و بعد تولید انبوه آن‌ها می‌پرداخت. واحد اتومبیل‌سازی این غول کره‌ای، سامسونگ موتورز نام داشت که در سال ۲۰۰۰ میلادی به شرکت رنو فروخته شد. در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین خودروهای تاریخ بازار کره جنوبی، سدان SM5 است که در سال ۱۹۹۸ میلادی ساخته شد و فروشی نزدیک به یک میلیون واحد را تجربه کرده است.

این اتومبیل از آن نظر به موفقیت و محبوبیت رسید که از گاز مایع استفاده می‌کند و بنابراین هزینه‌های آتی خریدار در زمینه سوخت را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. تاکنون رنو سه نسل مختلف از این اتومبیل تولید کرده و بنابراین همین حالا هم می‌توانید SM5 را در خیابان‌های کره جنوبی بیابید.

سامسونگ

در نهایت نیز نوبت به مرکز کشتی‌سازی سامسونگ می‌رسد که به ساخت کشتی‌های تجاری اختصاص یافته‌ است. در این مرکز غول‌آسا که مساحتی معادل ۵۲۰۴ زمین فوتبال دارد، سالانه به تولید ۳۰ کشتی عظیم پرداخته می‌شود و کشتی‌ها به دست مشتریان خصوصی یا دولتی می‌رسند.

لوازم پزشکی، زیبایی و بهداشتی

سامسونگ

اگر فکر کردید که با عبور از بیمارستان سامسونگ، کارمان با فعالیت‌های شرکت در حوزه پزشکی به پایان رسیده در اشتباه هستید. غول کره‌ای به حوزه ساخت تجهیزات بیمارستانی نیز ورود کرده و دیوایس‌هایی مانند ماشین سونوگرافی، سی‌تی اسکنر، اسکنر رادیولوژی و امثال آن‌ها را نیز می‌سازد. بنابراین اگر یک روز خدای ناکرده راهتان به بیمارستان و درمانگاه کشیده شد، تعجب نکنید اگر دیدید که پشت دستگاه‌های پزشکی، لوگوی سامسونگ قرار گرفته است.

سامسونگ

در حوزه زیبایی و بهداشت نیز، نمایشگاه سالانه CES در لاس وگاس جایی بوده که سامسونگ همواره چشم‌های زیادی را به خود دوخته است. در واقع برای توضیح باید گفت که غول دنیای موبایل مدت‌ها پیش شرکتی به نام C-Lab تاسیس کرد که به کارمندانش اجازه می‌دهد به صورت آزادانه، دست به نوآوری در حوزه‌های تازه بزنند و یکی از اصلی‌ترین حوزه‌ها نیز، زیبایی و بهداشت بوده است.

به این ترتیب، در هر نمایشگاه CES شاهد رونمایی از محصولاتی تازه هستیم که از آخرین تکنولوژی‌ها برای زیبایی و سلامت پوست شما استفاده می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به گجتی به نام S-Skin اشاره کرد که عملا به اسکن پوست شما پرداخته، میزان رطوبت و قرمزی پوست را می‌سنجد و محصولات ضروری برای حفظ پوست را پیشنهاد می‌دهد.

رباتیک

سامسونگ

در جریان نمایشگاه CES سال ۲۰۱۹ میلادی، سامسونگ اعلام کرد که قرار است در استراتژی‌های جدیدش، به صورت خاص بر تولید ربات‌های مختلف نیز متمرکز باشد و تا به امروز نیز چند محصول رونمایی کرده و به دست مصرف‌کنندگان رسانده است. این ربات‌ها کارکردهای مختلفی دارند و حوزه‌های گوناگون را در بر می‌گیرند، از ربات‌های هوشمند خانگی گرفته تا اسکلت‌های خارجی که برای تسهیل کار کارگران ساخته شده‌اند.

برای مثال یکی از خرق عادت‌ترین محصولات واحد رباتیک، رباتی به نام Ballie است که به شکل توپ تنیس ساخته شده. این ربات که قرار است دستیار شخصی و فیزیکی شما باشد، با استفاده از رابط کاربری موبایل، هوش مصنوعی، دوربین داخلی و قابلیت فعال‌سازی با صدا به نیازهای کاربر پاسخ داده و به برخی کارهای منزل رسیدگی می‌کند.

راهکارهای مخابراتی

در ابتدای سال جاری میلادی بود که سامسونگ شرکت TeleWorld Solutions را تحت تملک خود درآورد. این شرکت که در سال ۲۰۰۲ میلادی تاسیس شده و تامین‌کننده سرویس‌های شبکه به حساب می‌آید، در زمینه‌هایی نظیر تکنولوژی‌های مخابراتی شبکه 5G، هوش مصنوعی، شبکه‌های وایرلس،‌ زیرساخت‌های شهر هوشمند، یادگیری ماشین و اینترنت اشیا تخصص دارد.

سامسونگ با خرید این شرکت در ماه ژانویه سال جاری میلادی، توانست توانایی‌های خود در زمینه زیرساخت‌های شبکه، به خصوص 5G را به شکل قابل توجهی بهبود ببخشد. به این ترتیب، خرید TeleWorld Solutions یک گام دیگر برای سامسونگ بوده تا به هدف خود برای تبدیل شدن به رهبر بازار زیرساخت‌های هوشمند و اینترنت اشیا جامه عمل بپوشاند.

پلتفرم‌های مالی و سامسونگ پی

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، سامسونگ در امور مالی نیز فعالیت دارد و یکی از برجسته‌ترین سرویس‌هایش در این حوزه، Samsung Pay است. این کمپانی در سال ۲۰۱۵ شرکتی به نام LoopPay را خریداری کرد که پلتفرمی برای کیف پول دیجیتال بود و راهکارهای پرداختی بسیار آسان‌ را در اختیار مشتریان قرار می‌داد. این پلتفرم از تکنولوژی «انتقال امن مغناطیسی» استفاده می‌کند که پتنتش متعلق به خود LoopPay است اما بدون سرمایه‌گذاری کلان سامسونگ، امکان توسعه آن وجود نداشت.

در سال ۲۰۱۵ بود که سامسونگ به خرید این شرکت پرداخت تا توانایی‌های خود در زمینه راهکارهای کیف پول دیجیتال امن و قابل اتکا را بهبود ببخشد. شرکت کره‌ای سپس سرویس Samsung Pay را ساخت تا در زمینه اپلیکیشن‌های مالی موبایل، قادر به رقابت مستقیم با برجسته‌ترین رقبای خود نظیر اپل و گوگل باشد. ضمنا این تکنولوژی توانست درآمد ناشی از سرویس‌ها را نیز به شکل قابل توجهی افزایش دهد و بار دیگر هوش تجاری کره‌ای‌ها را به رخ می‌کشد.

جمع‌بندی

سامسونگ گروپ در بی‌شمار حوزه مختلف فعالیت دارد که در این مقاله تنها به برخی از آن‌ها پرداختیم. این کمپانی بیشترین فعالیت‌های خود را در دنیای تکنولوژی انجام می‌دهد که در این مقاله کمتر به آن‌ها پرداختیم و بیشتر به سراغ حوزه‌هایی رفتیم که کاملا نامرتبط با فعالیت‌های برجسته‌تر سامسونگ جلوه می‌کنند. اما نهایتاً واقعیت این است که علاوه بر موبایل‌های هوشمند و چیپست، سامسونگ به صورت گسترده در تولید نمایشگر و حافظه موبایل نیز فعال است و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این دست از قطعات به حساب می‌آید: به طوری که حتی تولید پنل نمایشگر آیفون‌های اپل نیز بارها به این شرکت سپرده شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mr. Saxobeat
    Mr. Saxobeat | ۱۸ آبان ۱۳۹۹

    خیلی از این موارد رو میدونستم مثل ساخت کشتی و یسری از موارد دیگه.
    ولی موردی که خیلی من رو سورپرایز کرد دیدن مارک سامسونگ روی استارون بود.اینو به چشم دیدم واقعا خیلی برام عجیب بود یکی از باکیفیت ترین مارک های استارون توی ایران همین سامسونگ هست.

  • esmiz
    esmiz | ۱۸ آبان ۱۳۹۹

    بررسی و مقایسه در مورد هدفون های(Redmi AirDots، Redmi AirDots S، Redmi AirDots 2، qcy t5، haylpu gt1، haylou gt1 pro، haylou gt1 plus، haylou gt2Redmi Earbuds Basic S، Basic 2،Lenovo LivePods، qcy t6 و…) این محصولات تقریبا همه توی یک رنج قیمت هستند و مردم قدرت خریدشون بیشتر بهشون می رسه اما من هیچ جا یه مقایسه کامل بینشون ندیدم و حتی برای اکثرشون بررسی هم در جایی منتشر نشده اگه می شه همه یا یه تعداد از اینها رو با هم و یا به صورت جدا بررسی کنید و اگه می شه مقایسه هم بکنید

مطالب پیشنهادی