ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل ایرانسل به پرسش‌های پیرامون فناوری 6G پاسخ داد: زمان عرضه تا سرعت

مدیرعامل ایرانسل در افتتاحیۀ سومین سمپوزیوم مخابرات بی‌سیم نوری و موج میلی‌متری غرب آسیا (WASOWC 2020)، بر توسعۀ پژوهش‌های دانشگاهی در زمینۀ نسل ششم تلفن‌همراه (6G) در ایران، تأکید کرد و به زمان عرضه و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۵

مدیرعامل ایرانسل در افتتاحیۀ سومین سمپوزیوم مخابرات بی‌سیم نوری و موج میلی‌متری غرب آسیا (WASOWC 2020)، بر توسعۀ پژوهش‌های دانشگاهی در زمینۀ نسل ششم تلفن‌همراه (6G) در ایران، تأکید کرد و به زمان عرضه و سرعت این فناوری اشاره داشت.

ایرانسل که چندی پیش اولین سایت 5G عمومی در کشور را در دانشگاه تربیت مدرس راه‌اندازی کرد، حالا به دنبال مطالعه در زمینه نسل بعدی شبکه ارتباطاتی سیار یعنی 6G است. مدیرعامل ایرانسل در سمپوزیوم مخابرات بی‌سیم نوری WASOWC 2020 که به‌صورت آنلاین و به میزبانی دانشگاه تربیت‌مدرس،  سه‌شنبه، ۴ آذرماه ۱۳۹۹ برگزار شد به لزوم توسعه پژوهش روی 6G تاکید کرد.

«بیژن عباسی‌آرند» در این همایش آنلاین، با اشاره به اینکه بشر امروز بیش از هر زمان دیگر، آماده و مشتاق به کشف کردن فناوری‌های پیشرفته ارتباطی است تاکید کرد که ارتباطات بی‌سیم، مردم را به «سبک زندگی دیجیتال» سوق داده است. به گفته آرند ایرانسل در زمینه اعتلای این سبک از زندگی برای ایرانیان تلاش کرده و در کنار دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، سهم خود را ایفا کرده است.

عباسی‌آرند، با ارائۀ شاخص‌های تکامل نسل‌های مختلف شبکه‌های تلفن‌همراه، به ارائۀ خدمات نسل پنجم تلفن‌همراه (5G) توسط ایرانسل برای اولین بار در ایران اشاره کرد و گفت: «در مقایسه با 4G، نسل پنجم به‌طور مشخص، ارتباطی با سرعت بسیار بالا، اتصال قوی‌تر ، قابل اعتماد تر و با ضریب تأخیر بسیار پایین‌تر ارائه می‌دهد.» وی به چند مزیت اصلی 5G در مقایسه با فناوری 4G اشاره کرد. به گفته آرند 5G تا ۲۰ برابر سریعتر از 4G است و در هر کیلومتر مربع، از اتصال ۱۰ برابر دستگاه بیشتر پشتیبانی می‌کند و ضریب تأخیر آن، تا ۲۵ برابر کمتر از 4G است.

مدیرعامل ایرانسل اقدامات ایرانسل برای اطمینان از آمادگی برای ورود به عصر 5G را برشمرد و افزود: «شبکۀ ایرانسل به طور میانگین، با انتقال بیش از ۹ پتابایت دیتا در روز، به بیش از ۳۷ میلیون کاربر دیتا دست یافته و بزرگترین اپراتور اینترنت همراه در ایران است.»

او در این بخش از صحبت‌های خود به فناوری شبکه ارتباطی نسل ششم پرداخت و گفت: «در کنار پیشرفت‌های چشمگیری که 5G، در کنار 4G، در ارتباطات موبایل ایجاد کرده است، بیایید لحظه‌ای فکر کنیم که نسل ششم تلفن‌همراه قرار است چگونه دنیای ارتباطات را تقویت کند. احتمالاً پرسش‌ها در این زمینه، حول جنبه‌های بنیادین آن خواهند بود. به عنوان مثال نخستین پرسش این است که آیا 6G واقعی است؟ ما قویاً اعتقاد داریم که به زودی زمان آن خواهد بود که 5G نیز با فناوری پیشرفته‌تری جایگزین شود، همانطور که در ۵۰ سال گذشته، این اتفاق افتاده است. اگر چه 6G در حال حاضر در مرحله پژوهش است تا عملکرد و اثربخشی آن تعیین شود.»

او در پاسخ به این پرسش که «6G چه زمانی می‌آید؟» نیز گفت: «با توجه به آن چه که توسط نقش‌آفرینان برجسته در صنعت ارتباطات ارائه شده است، به نظر می‌رسد که حدود یک دهه پس از ۲۰۲۰، زمان ظهور 6G باشد. به گفته عباسی آرند سرعت 6G نیز حداکثر ۱۰ ترابایت بر ثانیه پیش‌بینی شده است.

عباسی‌آرند پرسش دیگری مبنی بر اینکه «چه کسی اکنون روی 6G کار می‌کند؟» را مطرح کرد و گفت: «مؤسسه‌های مهم ارتباطاتی، قدرت‌های جهانی و کشورهای پیشرو در توسعۀ ICT، فعالیت برای پروژه‌های 6G خود را آغاز کرده‌اند. برای تاکید بر اهمیت این مسأله، همان‌طور که ممکن است در رسانه‌ها هم دیده باشید، دولت‌ها نیز مشتاق پژوهش و تدوین برنامه‌هایی برای تحولات آینده هستند. به عنوان نمونه، آمریکا، ژاپن، چین و فنلاند، پیش از این اقدامات قابل توجهی را برای پیش‌بینی جنبه‌های نسل ششم تلفن‌همراه انجام داده‌اند.»

آرند تاکید دارد با فراهم کردن امکان فعالیت برای دانشمندان و کارشناسان ایرانی، یک جهش رو به جلو رخ داده تا آنها فراتر از حد معمول بیاندیشند و ایده‌های پیشگامانۀ خود را به اشتراک بگذارند تا در چشم‌اندازهای آینده با کمک ایرانسل، به این ایده‌ها جامۀ عمل پوشانده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی