ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان از ارتباط میان اضطراب و بروز آلزایمر می‌گویند

احساس ترس و دلهره اغلب در افرادی که از اختلال شناختی خفیف (MCI) رنج می‌برند، به چشم می‌خورند. حالا پژوهشی جدید به ارتباط میان اضطراب و افزایش میزان پیشرفت بیماری از MCI به آلزایمر پی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

احساس ترس و دلهره اغلب در افرادی که از اختلال شناختی خفیف (MCI) رنج می‌برند، به چشم می‌خورند. حالا پژوهشی جدید به ارتباط میان اضطراب و افزایش میزان پیشرفت بیماری از MCI به آلزایمر پی برده است.

در تحقیق جدید که در دانشگاه پزشکی «کارولینای جنوبی» (MUSC) صورت گرفته، پژوهشگران گروهی از ۳۳۹ بیمار با میانگین سنی ۷۲ سال را دور هم جمع کردند. تمام افراد حاضر در این پژوهش دارای MCI بوده‌اند و ۷۲ نفر آن‌ها به آلزایمر دچار شده‌ بودند. ۲۶۷ بیمار دیگر وضعیت پایداری داشتند.

برای تعیین حجم پایه «هیپوکامپ» و «قشر انتورینال» که نقش مهمی در شکل‌گیری حافظه دارند، محققان از MRI استفاده کردند. نویسنده ارشد این مقاله، «ماریا ویتوریا» اعلام کرده:

«ما می‌دانیم که کاهش حجم برخی نواحی خاص مغز یک عامل برای پیش‌بینی پیشرفت بیماری آلزایمر است. در این پژوهش ما می‌خواستیم بدانیم اضطراب روی ساختار مغز تاثیری دارد یا اینکه تاثیر آن روی پیشرفت بیماری مستقل از ساختار مغز است.»

افراد حاضر در این تحقیق برای وجود الل «APOE ε4» مورد آزمایش قرار گرفتند. APOE ε4 به عنوان شایع‌ترین عامل خطر برای آلزایمر شناخته می‌شود و مرتبط با سال‌های اولیه بیماری است. در نهایت از نظرسنجی‌های بالینی برای اندازه‌گیری اضطراب استفاده شد.

درمان آلزایمر

محققان به این موضوع پی بردند که حجم هیپوکامپ و قشر انتورینال در افرادی که از آلزایمر رنج می‌برند، بسیار کمتر از بیماران دیگر است. این افراد همچنین دارای الل APOE ε4 بودند. این یافته‌ها جای تعجبی ندارد و پژوهشگران انتظار آن‌ها را داشتند، اما آن‌ها به یک موضوع دیگر پی بردند. اضطراب به صورت مستقل روی کاهش شناختی نقش دارد.

نویسنده اول این مقاله به نام «جنی ال.اولبر» گفته:

«بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف با علائم اضطرارب، سریعتر از افراد بدون اضطراب به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند. این موضوع از عامل ژنتیکی برای ابتلا به آلزایمر یا کاهش حجم مغز مستقل است.»

به گفته محققان، ارتباط میان علائم اضطراب و افزایش نرخ پیشرفت از MCI به آلزایمر می‌تواند به غربالگری و مدیریت بیماران در مراحل اولیه MCI کمک کند. با این وجود، پژوهشگران هنوز نمی‌دانند که اضطراب علت پیشرفت این بیماری است یا روی این روند تاثیر می‌گذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی