ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استفاده از پهپاد برای وارسی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل [تماشا کنید]

محققان با استفاده از پهپاد یکی از خطرناک‌ترین نقاط روی زمین یعنی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را وارسی کردند. محققان برای اولین بار پس از وقوع فاجعه در سال ۱۹۸۶ عدم وجود ضایعات هسته‌ای را در ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

محققان با استفاده از پهپاد یکی از خطرناک‌ترین نقاط روی زمین یعنی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را وارسی کردند. محققان برای اولین بار پس از وقوع فاجعه در سال ۱۹۸۶ عدم وجود ضایعات هسته‌ای را در رآکتور شماره پنج تأیید کردند.

۳۳ سال پس از فاجعه چرنوبیل، محققان برای از رده خارج اعلام کردن این نیروگاه، به دنبال بررسی وجود ضایعات هسته‌ای در رآکتور شماره پنج بودند، به همین دلیل پهپادی به نام Elios 2 ساخت شرکت Flyability را به داخل این رآکتور فرستادند.

محققان وارسی چرنوبیل حتی با پهپاد را استرس‌زا توصیف می‌کنند. یکی از محققان می‌گوید دیواری که پهپاد باید از روی آن پرواز می‌کرده حدوداً ۷۰ متر ارتفاع داشته و در صورت قطع شدن سیگنال امکان بازگردانی آن وجود نداشته است. خوشبختانه مأموریت موفقیت آمیز بود و Elios 2 به لطف قرارگیری درون یک محافظ قفس شکل، فیلم‌ها و عکس‌های باارزشی از داخل راهروها و مناطق تاریک و صعب العبور رآکتور شماره پنج گرفت.

محققان به لطف Elios 2 توانستند گودالی به عمق تقریباً ۲۵ متر را در مرکز رآکتور شماره پنج وارسی کنند؛ محلی که فرستادن انسان به آنجا در صورت فعال بودن رآکتور غیرممکن است. محققان با بررسی تصاویر و فیلم‌های پهپاد مورد بحث تأیید کردند که استخرهای رآکتور شماره پنج خالی بوده و آثاری از ضایعات هسته‌ای در هیچ کدام از قسمت‌های سازه یافت نشده است.

یافته‌های این مأموریت بسیار حائز اهمیت است چرا که پیش از این هیچ مدرکی وجود نداشت که وضعیت استخرهای نگهدارنده رآکتور شماره پنج را نشان بدهد. محققان نتایج یافته‌های خود از این مأموریت را در اختیار مقامات بین المللی قرار داده‌اند تا آنها وضعیت رآکتورهای این نیروگاه را آپدیت کنند.

محققان در گذشته نیز از ربات‌ها و پهپادها برای وارسی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل استاده کرده‌اند. اوایل آبان ماه امسال گروهی از محققان دانشگاه بریستول از سگ رباتیک «اسپات» ساخت شرکت بوستون داینامیکس برای بررسی محیط اطراف این نیروگاه استفاده کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۱۵ آذر ۱۳۹۹

    واقعا فاجعه چرنوبیل، فاجعه عظیم و ناخوشایندی بود. امیدوارم این‌چنین تحقیقات و اقدامات، روزی با برطرف شدن کل مشکل چرنوبیل به ثمر بشینن!

  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۱۵ آذر ۱۳۹۹

    امیدوارم این نیروگاه برای صنعت رباتیک، مثل نوربرگ‌رینگ واسه صنعت اتومبیل نشه که همه بخوان به‌خاطر تبلیغات و صرف بعضی مسائل، هی بیان روش آزمایش کنن!

مطالب پیشنهادی