ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افشای مشخصات پردازنده‌های لپ‌تاپ سری رایزن 5000H و 5000U شرکت AMD

AMD در آینده نه چندان دور از نسل جدید پردازنده‌های موبایل خود رونمایی خواهد کرد. اخیرا مشخصات پردازنده‌های سری رایزن 5000H و 5000U این شرکت برای لپ‌تاپ‌ها لو رفته‌ است. شرکت AMD چندین ماه پیش ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

AMD در آینده نه چندان دور از نسل جدید پردازنده‌های موبایل خود رونمایی خواهد کرد. اخیرا مشخصات پردازنده‌های سری رایزن 5000H و 5000U این شرکت برای لپ‌تاپ‌ها لو رفته‌ است.

شرکت AMD چندین ماه پیش از پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ برای دسکتاپ‌ها رونمایی کرد و پردازنده‌های Ryzen 9 5950X و 5900X عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. حالا بسیاری منتظر ورود پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen 3 به دنیای لپ‌تاپ‌ها هستند.

تا به امروز AMD مشخصات چنین پردازنده‌هایی را تایید نکرده، اما شاهد انتشار گزارش‌های زیادی درباره آن‌ها بوده‌ایم. طبق اطلاعات منتشر شده، احتمالا نسل آینده پردازنده‌های مخصوص لپ‌تاپ AMD با معماری Zen 2 و Zen 3 از راه می‌رسند.

بدون توجه به معماری این پردازنده‌ها، اخیرا مشخصات آن‌ها به وسیله فروشگاه‌هایی در اروپا به اینترنت راه پیدا کرده که البته در حقیقت مربوط به چندین لپ‌تاپ ایسوس و لنوو با نسل جدید پردازنده‌های موبایل AMD می‌شود.

رایزن 5000H

با توجه به تصویر بالا و اطلاعات گذشته، بالاترین پردازنده سری U این نسل، رایزن 7 5800U با معماری Zen 3 خواهد بود. این پردازنده از ۸ هسته پردازشی و ۱۶ رشته بهره می‌برد که دارای فرکانس پایه ۲ گیگاهرتز و حداکثر فرکانس ۴.۴ گیگاهرتز است. این تراشه همچنین از GPU با ۸ هسته بهره می‌برد که فرکانسی برابر ۲ گیگاهرتز دارد.

پردازنده دوم Ryzen 7 5700U خواهد بود که با معماری Zen 2 توسعه پیدا می‌کند و از ۸ هسته و ۱۶ رشته بهره می‌برد. فرکانس پایه این پردازنده برابر ۱.۸ گیگاهرتز است و کاربران به حداکثر فرکانس ۴.۳ گیگاهرتز دسترسی پیدا می‌کنند. GPU این محصول AMD هم از ۸ هسته بهره می‌برد با این تفاوت که فرکانس آن برابر ۱.۹ گیگاهرتز است.

رایزن 5 5600U با معماری Zen 3 دارای ۶ هسته و ۱۲ رشته با فرکانس‌های ۲.۳ و ۴.۲ گیگاهرتز خواهد بود و از GPU هفت هسته‌ای با فرکانس 1.8 گیگاهرتز بهره می‌برد. پردازنده رایزن 5 5500U با معماری Zen 2 و ۶ هسته به همراه ۱۲ رشته از راه می‌رسد. این محصول فرکانس پایه ۲.۱ گیگاهرتزی و حداکثر فرکانس ۴ گیگاهرتز خواهد داشت و به GPU‌ با ۷ هسته و فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز مجهز می‌شود.

پردازنده بعدی رایزن 3 5400U با معماری Zen 3 خواهد بود. این محصول دارای ۴ هسته و ۸ رشته خواهد بود و از فرکانس پایه ۲.۶ گیگاهرتز و حداکثر فرکانس ۴ گیگاهرتز بهره می‌برد. GPU مورد استفاده در این پردازنده به ۶ هسته با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز مجهز می‌شود.

آخرین پردازنده از این سری یعنی رایزن 3 5300U با معماری Zen 2 از ۴ هسته و ۸ رشته با فرکانس پایه ۲.۶ گیگاهرتز و حداکثر فرکانس ۲.۸۵ گیگاهرتز بهره می‌برد و دارای GPU شش هسته‌ای با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز خواهد بود.

این پردازنده‌ها در لپ‌تاپ‌های ZenBook ایسوس و همچنین IdeaPad 5 و Flex 5 لنوو مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

پردازنده‌های سری رایزن 5000H در لپ‌تاپ‌های قدرتمند مورد استفاده قرار می‌گیرند و بالاترین مدل آن‌ها، رایزن 9 5900HX خواهد بود. این پردازنده از ۸ و ۱۶ هسته بهره می‌برد و فرکانس پایه و حداکثری برابر با ۳.۳ و ۴.۶ گیگاهرتز دارد. AMD در این پردازنده از GPU با ۸ هسته استفاده خواهد کرد.

پردازنده رایزن 9 5900HS به عنوان مدل بعدی به ۸ هسته و ۱۶ هسته مجهز می‌شود و دارای فرکانس پایه و حداکثری ۳.۱ و ۴.۵ گیگاهرتز است. توان حرارتی این تراشه به ۳۵ وات می‌رسد. پردازنده بعدی رایزن 7 5800H با ۸ هسته و ۱۶ رشته خواهد بود. این پردازنده فرکانس پایه ۳.۲ گیگاهرتز خواهد داشت و از GPU با ۸ هسته بهره می‌برد. توان حرارتی این محصول به ۴۵ وات می‌رسد.

آخرین مدل از پردازنده‌های سری رایزن 5000H با نام رایزن 5 5600H در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود. این پردازنده از ۶ هسته به همراه ۱۲ رشته بهره می‌برد و دارای فرکانس پایه و حداکثری ۳ و ۴.۱ گیگاهرتزی است. در حالی که اطلاعاتی درباره GPU این پردازنده منتشر نشده، از توان حرارتی ۴۵ واتی آن اطلاع داریم.

پردازنده‌های سری رایزن 5000H در لپ‌تاپ‌های گیمینگ حضور خواهند داشت. یکی از محصولاتی که در افشاگری اخیر به چشم می‌خورد، لپ‌تاپ گیمینگ TUF ایسوس است. این محصول از نمایشگر ۱۷.۳ اینچی IPS با رفرش ریت ۱۴۴ هرتز، پردازنده رایزن 7 5800H، کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3070 Max-Q، حافظه SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت و ۱۶ گیگابایت رم بهره می‌برد.

AMD با پردازنده‌های رایزن در حال افزایش سهم خود در بازار و نزدیک شدن به اینتل است. انتظار می‌رود پردازنده‌های سری رایزن 5000H و 5000U در این مسیر به این کمپانی کمک کنند و اینتل با دردسر جدیدی روبه‌رو شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی