ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سازه‌ای با صدها LED، قابلیت Portrait Light را به موبایل‌های پیکسل آورد

گوشی‌های پیکسل به دوربین قدرتمندی مجهز شده‌اند که تصاویر باکیفیتی می‌گیرند. گوگل در پیکسل ۴ و گوشی‌های جدیدتر قابلیتی به نام «Portrait Light»‌ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این کمپانی برای توسعه این ویژگی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

گوشی‌های پیکسل به دوربین قدرتمندی مجهز شده‌اند که تصاویر باکیفیتی می‌گیرند. گوگل در پیکسل ۴ و گوشی‌های جدیدتر قابلیتی به نام «Portrait Light»‌ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این کمپانی برای توسعه این ویژگی از وسیله‌ای مجهز به صدها LED و تعداد بالایی دوربین استفاده کرده است.

یک عکاس با توجه به سوژه برای دستیابی به بهترین نور از تجهیزات مختلفی مانند فلاش‌های جدا از دوربین استفاده می‌کند. گوگل اگر بخواهد چنین کاری را برای گوشی‌های پیکسل انجام دهد، قیمت آن‌ها سر به فلک می‌کشد. این کمپانی برای رفع این مشکل به سراغ یک راه‌حل ابتکاری رفته است.

این شرکت یک وسیله‌ نورپردازی متشکل از ۶۴ دوربین مختلف و ۳۳۱ منبع نوری LED ساخته که هرکدام از آن‌ها به صورت جداگانه قابل برنامه‌ریزی هستند. پس از ساخت این وسیله، ۷۰ نفر حاضر شدند که در مرکز آن قرار بگیرند تا گوگل از آن‌ها عکاسی کند. هدف از اینکار، بررسی نحوه تاثیر تغییر جهت نور روی چهره سوژه‌ها بود.

با آموزش کافی با استفاده از این عکس‌ها، الگوریتم‌های گوگل توانستند نور را طوری تغییر دهند که گویی از جهات مختلف با یک سوژه برخورد می‌کند و با توجه به موقعیت سر در تصویر، روی چهره تاثیر می‌گذارد. در عکاسی پرتره در استودیو، منبع نور اصلی خارجی مقداری بالاتر از خط چشم و خارج از مرکز قرار می‌گیرد و حالت Portrait Light پیکسل هم چنین کاری را انجام می‌دهد.

در این حالت عکاسی گوگل مدل‌های یادگیری ماشینی بیشتری دخیل بوده‌اند، چرا پس از اینکه منبع نوری انتخاب می‌شود، باید تصاویر را بر اساس نحوه برخورد نور با ویژگی‌های منحصر به فرد چهره، ویرایش کرد. برای آموزش مدل‌ها از «نقشه دید نور» استفاده شد که مبتنی بر فیزیک واقعی است.

گوگل

کاربران پیکسل ۴ و گوشی‌های جدیدتر گوگل زمانی که در حالت پیش فرض یا «Night Sight» عکس بگیرند، با تشخیص چهره قابلیت Portrait Light به صورت خودکار روی آن‌ اعمال می‌شود. این ویژگی حتی در تصاویر گروهی هم کار می‌کند.

کاربران گوشی‌های پیکسل ۲ و پیکسل ۳ هم می‌توانند این ویژگی را تجربه کنند، چرا که قابلیت Portrait Light در اپ گوگل فوتوز موجود است.

گوگل اولین سازنده گوشی هوشمندی نیست که افکت‌های Portrait Lightening را برای کاربران خود درنظر می‌گیرد، اما از راهکار مخصوصی استفاده کرده. این کمپانی وسیله خاصی با صدها LED ساخته و از الگوریتم‌های پیشرفته و مدل‌های یادگیری ماشینی بهره برده است. گوگل با فیزیک و الگوریتم‌ها توانسته به چنین قابلیتی دست پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Sadra.Z
    Sadra.Z | ۲۴ آذر ۱۳۹۹

    جالب بود و آموزنده... ممنون!

مطالب پیشنهادی