ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در الکام استارز به ۱۵ تیم استارتاپی برتر جوایز و تسهیلات داده خواهد شد

در الکام استارز امسال به ۱۵ استارتاپ برتر جوایز و تسهیلاتی اهدا خواهد شد که ۵ مورد از آنها در حوزه‌های فناوری خاصی که دولت مد نظر دارد باید فعالیت کنند؛ حوزه‌هایی که بدنه حاکمیت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۵

در الکام استارز امسال به ۱۵ استارتاپ برتر جوایز و تسهیلاتی اهدا خواهد شد که ۵ مورد از آنها در حوزه‌های فناوری خاصی که دولت مد نظر دارد باید فعالیت کنند؛ حوزه‌هایی که بدنه حاکمیت و دولت معتقد است ترندهای آینده دنیای فناوری هستند و ورود سرمایه‌گذاران در آنها به خاطر شرایط اقتصادی خاص کشور با کندی صورت می‌گیرد.

نشست خبری الکام استارز صبح امروز به صورت آنلاین برگزار شد و علی رغم مشکلات فنی زیادی که داشت، برگزارکنندگان این رویداد توانستند اطلاعات تازه‌تری از الکام استارز را به حضار برسانند. «مهدی محمدی» دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال در معاونت علمی ریاست جمهوری، در ابتدای این نشست با اعلام اینکه اقتصاد دیجیتال سهمی ۲۰ درصدی در اقتصاد آینده کشورها خواهد داشت گفت: «حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، مجازی سازی زندگی، بلاکچین، راه‌حل‌های مشکلات کرونا، ۵ حوزه تخصصی هستند که دولت قصد دارد از تیم‌های فعال در این حوزه در الکام استارز حمایت کند.»

محمدی دلیل این حمایت را چنین برشمرد: «اینها حوزه‌های ترندی در دنیا هستند و آینده در دستان موضوعاتی چون هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است اما بخاطر شرایط اقتصادی خاص جامعه، کمتر سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری کردن دراز مدت در این حوزه است و از همین جهت معتقدیم خود دولت باید در این موارد خاص و آینده‌دار پیش قدم شود. از آن سو نیز باور داریم دولت در بازارهایی که عرضه و تقاضا، مکانیزم مشارکت و حتی جذب سرمایه وجود دارد نباید وارد شود.»

محمدی می‌گوید حمایت‌ها تنها به این موارد محدود نیستند و قرار است ۱۰ تیم استارتاپی دیگر نیز که توسط داوران و خود سازمان نصر مشخص می‌شوند نیز در نهایت جوایزی بگیرند. او جوایز کل تیم‌ها را مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان اعلام می‌کند: «به طور کلی هر تیم ۱۰ میلیون تومان جایزه خواهد برد.» محمدی تاکید می‌کند که به جز پرداخت‌های نقدی، حمایت‌های سرمایه‌گذاری نیز در الکام استارز انجام خواهد شد:

«ده تیم اول تسهیلات ۵۰ میلیون بلاعوض و برای ۵ تیم خاصی که گفته شد نیز تسهیلاتی تا سقف ۱۵۰ میلیون، قابل تبدیل به بلاعوض، تخصیص داده می‌شود. همچنین امکان سرمایه گذاری در پاویون استارز با همراه صندوق نوآوری شکوفایی به وجود آمده که یک سرمایه گذاری مشترک انجام خواهد شد. در این بخش از طریق ۹ صندوق سرمایه گذاری کار پیش خواهد رفت و تیم‌ها می‌توانند توامان از منابع صندوق‌های همه مجموعه‌ها استفاده کنند. در این بخش ساختار ما این چنین است که اگر شرکتی در الکام استارز بتواند یکی از ۹ صندوق سرمایه گذاری را قانع کند تا در آنها 1x سرمایه گذاری کند، ما 2x یا 4x سرمایه‌گذاری مشترک با آن صندوق مذکور انجام می‌دهیم.»

به گفته او سامانه راه نوآوری که متعلق به معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری است کاری کرده تا استارتاپ‌ها بتوانند با ثبت‌نام در این سامانه از خدماتی مانند ارائه سرور و دیجیتال مارکتینگ با تخفیف استفاده کنند: «۱۵ تیم منتخبی هم که در الکام استارز برنده می‌شوند می‌توانند تا سقف ۲۰ میلیون تومان از خدمات و تسهیلات این سامانه کنند.»

محمدی تاکید دارد که هر اتفاقی در دنیای کشورهای پیشرفته تبدیل به ترند روز می‌شود، به فاصله دو سال در ایران به جریان قالب تبدیل خواهد شد و از تیم‌ها و دارندگان ایده تقاضا می‌کند که روی این موارد بیشتر فکر کنند تا بازارهایی که اشباع شده است: «اقیانوس‌های قرمز یا همان بازارهایی که پر از بازیگر و فعال هستند و اشباع شده جایی برای فعالیت تازه و نوین باقی نمی‌گذارد.»

«سجاد جهانگرد» مسئول بخش آوردگاه سرمایه این دوره از الکام استارز در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا برپایی یک نمایشگاه آنلاین می‌تواند آن ارتباط فیزیکی که پیش‌تر در این گونه رویدادها شکل می‌گرفت را برای تیم‌ها بیافریند یا خیر می‌گوید:

«معتقدم که یک رویداد آنلاین می‌تواند برنامه مدون‌تری را برای شرکت‌کنندگان در آن به وجود بیاورد. یک رویداد آنلاین در واقع یک برنامه ریزی دقیق با خود به همراه دارد و افراد می‌توانند دقیقا تعیین کنند در چه روزی چه کارهایی انجام دهند و با چه افرادی صحبت کنند. شاید حس و حال برخورد فیزیکی وجود نداشته باشد اما از آنسو برنامه ریزی دقیق‌تری شکل می‌گیرد که احتمال به ثمر نشستن آن خیلی بیشتر است.»

طبق توضیحات «آرش برهمند»، مدیر اجرایی الکام استارز، همه مراحل این دوره، از ثبت‌نام تا ارائه و داوری به صورت اینترنتی برگزار می‌شود. در این دوره فعالیت‌های جانبی پرکاربردتر شامل الکام‌پیچ یا بخش مسابقه، پاویون شتاب و آوردگاه سرمایه یا بخش جذب سرمایه ارائه می‌شود.

همچنین اعلام شد که از امروز تا ۱۶ دی‌‌ماه مدارک شرکت‌کنندگان بررسی و اطلاعات متقاضیان تکمیل می‌شود. بین روزهای ۱۷ تا ۱۹ دی نیز زمان‌بندی ارائه پیچ و جلسات مشاوره و سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. رویداد الکام استارز نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا از ۲۹ دی ‌ماه تا ۲ بهمن ماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی