ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پتنت جدید AMD از طراحی متفاوت نسل آینده کارت‌های گرافیک رادئون خبر می‌دهد

به تازگی اطلاعات پتنت جدید شرکت AMD منتشر شده که به طراحی GPU چیپلت اشاره می‌کند. ظاهرا این کمپانی می‌خواهد ماژول مولتی چیپ (MCM) را به نسل آینده کارت‌های گرافیک رادئون بیاورد. چیپلت‌ها تراشه‌های کوچکتر ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰

به تازگی اطلاعات پتنت جدید شرکت AMD منتشر شده که به طراحی GPU چیپلت اشاره می‌کند. ظاهرا این کمپانی می‌خواهد ماژول مولتی چیپ (MCM) را به نسل آینده کارت‌های گرافیک رادئون بیاورد.

چیپلت‌ها تراشه‌های کوچکتر و ساده‌تری هستند که در کنار یکدیگر کار می‌کنند تا پردازنده‌های قدرتمندتری بسازند. چیپلت‌ها آینده قطعات قدرتمند را تشکیل می‌دهند و AMD هم می‌خواهد از چنین طراحی استفاده کند.

پتنت جدید AMD که مربوط به معماری ماژول مولتی چیپ می‌شود، در آخرین روز سال ۲۰۲۰ در دفتر پتنت ایالات متحده آمریکا به ثبت رسیده. اسناد مربوط به این پتنت از برنامه‌های AMD برای ساخت یک GPU جدید مبتنی بر طراحی چیپلت خبر می‌دهد. طبق این پتنت، طراحی چیپلت AMD تا جای ممکن طراحی یکپارچه را تقلید می‌کند. در حال حاضر این کمپانی از طراحی یکپارچه در کارت‌های گرافیک خود استفاده می‌کند.

یکی از مهم‌ترین موانع طراحی MCM، تاخیر زیاد میان چیپلت‌ها و همچنین افزایش دشواری‌ها برای اجرای موازی کاری در این معماری است. حالا طبق پتنت جدید، به نظر می‌رسد AMD توانسته به چنین مشکلی غلبه کند.

شرکت AMD

این کمپانی از قابلیتی به نام «اتصال عرضی پسیو با پهنای باند بالا» استفاده کرده که امکان ارتباط مستقیم هر GPU با CPU و چیپلت‌های دیگر را با تاخیر بسیار کمتر فراهم می‌کند. از آنجایی که با یک طراحی مرسوم روبه‌رو هستیم، کارایی مناسبی باید داشته باشد. این موضوع درباره طراحی‌های انویدیا و اینتل صادق نیست چرا که برای مثال اینتل به دنبال استفاده از دو فناوری جدید به نام‌های «EMIB» و «Foveros» است.

شرکت AMD

مدت‌هاست شاهد انتشار شایعات درباره برنامه‌های AMD برای استفاده از ساختار MCM هستیم، البته انویدیا هم به این سبک طراحی حرکت می‌کند. شایعات به بهره‌مندی معماری «Hopper» انویدیا از طراحی MCM خبر می‌دهند، بنابراین پتنت اخیر شرکت AMD جای تعجب چندانی ندارد

با توجه به اینکه اینتل و انویدیا به همراه شرکت AMD در حال کار روی طراحی چیپلت برای GPU هستند، این معماری آینده این صنعت را شکل خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Rayanlap
    Rayanlap | ۱۴ دی ۱۳۹۹

    AMD واقعا خیلی داره خوب میتازه.قیمتشم که عالیه

مطالب پیشنهادی