ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انویدیا با تکنولوژی بهبود نرخ فریم خود، به رقابت با شرکت AMD می‌رود

انویدیا به صورت رسمی پشتیبانی از BAR (مخفف Base Address Register) مخصوص به خود با قابلیت تغییر ابعاد را آغاز کرده که قرار است در صورت دسترسی به پردازنده، مادربرد و کارت گرافیک درست، منجر ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۰

انویدیا به صورت رسمی پشتیبانی از BAR (مخفف Base Address Register) مخصوص به خود با قابلیت تغییر ابعاد را آغاز کرده که قرار است در صورت دسترسی به پردازنده، مادربرد و کارت گرافیک درست، منجر به بهبود پرفورمنس در برخی بازی‌های ویدیویی شود. BAR با قابلیت تغییر ابعاد برای چندین سال جزو مشخصات PCI Exporess بوده است، اما AMD هم همین اواخر بود که با رونمایی از تکنولوژی Smart Access Memory، آن را به قابلیتی مهم تبدیل کرد.

تکنولوژی Smart Access Memory شرکت AMD اساسا باعث می‌شود پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ دسترسی مستقیم به حافظه پردازشگر گرافیکی داشته باشند و بنابراین گلوگاه‌های پورت‌های ورودی و خروجی دور زده می‌شوند. با این کار، پردازنده به فریم بافر کامل دسترسی می‌یابد و دیگر محدود به خواندن بلوک‌های ۲۴۵ مگابایتی نخواهد بود. این شرکت قبلا وعده ۱۰ درصد پرفورمنس بیشتر در برخی بازی‌ها را داده بود، البته اگر از پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ در کنار تازه‌ترین کارت‌های گرافیک سری رایزن RX 6000 استفاده کنید.

اما انویدیا می‌گوید که اکنون در حال همکاری با اینتل و AMD و دیگر تولیدکنندگان بزرگ مادربرد است تا این قابلیت را پیش از پایان سال جاری میلادی، به «گستره وسیعی از مادربردها» بیاورد. انویدیا می‌گوید در فاز نخست شاهد استفاده از این قابلیت در لپ‌تاپ‌های مجهز به کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 با نسل سوم تکنولوژی Max-Q خواهیم بود، اما این قابلیت راهش را به دسکتاپ هم باز خواهد کرد و کار با درایوری آغاز می‌گردد که همراه با پردازشگر گرافیکی کلاس دسکتاپب RTX 3060 اواخر ماه فوریه عرضه می‌گردد. شرکت تایوانی افزوده که به‌روزرسانی‌های VBIOS برای کارت‌های قبلی سری RTX 3000 هم در ماه مارس منتشر می‌شوند.

از سوی دیگر اینتل می‌گوید که پردازنده‌های نسل یازدهمی سری Gen H و Gen S و «برخی سیستم‌های نسل دهمی» از ‌BAR با قابلیت تغییر ابعاد پشتیبانی می‌کنند، اما تنها در صورتی که کارت گرافیک درست همراهی‌شان کند. در نهایت باید افزود که پشتیبانی از این قابلیت از سوی AMD، نتایجی جالب به همراه داشته است. وب‌سایت TechSpot به بررسی برخی از بازی‌ها با استفاده از Smart Access Memory پرداخت و متوجه شد که بهبود پرفورمنس واقعا بستگی به هر بازی دارد. برخی بازی‌ها روی رزولوشن 1440p و 4K بهبود ۲۰ درصدی پرفورمنس را تجربه کردند و در برخی بازی‌های دیگر، پرفورمنس در واقع کاهش یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی