ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اگزینوس ۲۱۰۰ در برابر اسنپدراگون ۸۸۸: آیا سامسونگ چیپست بهتر را ساخته؟

ساعاتی پیش بود که سامسونگ بالاخره به صورت رسمی از چیپست پرچمدار اگزینوس ۲۱۰۰ رونمایی کرد و متوجه شدیم با چیزی فراتر یک بهبود سالانه صرف طرف هستیم. این چیپست قرار است یک نقطه عطف ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۵

ساعاتی پیش بود که سامسونگ بالاخره به صورت رسمی از چیپست پرچمدار اگزینوس ۲۱۰۰ رونمایی کرد و متوجه شدیم با چیزی فراتر یک بهبود سالانه صرف طرف هستیم. این چیپست قرار است یک نقطه عطف برای واحد موبایل کمپانی کره‌ای باشد و بسیاری از طرفداران حالا منتظرند ببیند که اگزینوس ۲۱۰۰ در قیاس با پرچمدار کوالکام برای سال ۲۰۲۱ چه عملکردی از خود به نمایش می‌گذارد.

سامسونگ امسال دیگر بیخیال هسته‌های M مخصوص به خود شده. این چیپست ۵ نانومتری از هسته‌ها و گرافیک ARM CPU استفاده می‌کند و نخستین تلاش سامسونگ برای تعبیه یکپارچه اتصالات 5G درون چیپست به حساب می‌آید. این چیپست قرار است در پرچمداران سری گلکسی اس ۲۱ به کار گرفته شود، البته صرفا در بازارهایی که موبایل‌‌ها بدون اسنپدراگون ۸۸۸ عرضه می‌گردند.

همانطور که احتمالا از قبل می‌دانید، چیپست‌های اگزینوس برای سالیان متمادی قادر به برابری کامل با چیپست‌های موبایل کوالکام نبوده‌اند و بسیاری از مشتریان مدل‌های اگزینوس موبایل‌های گلکسی از این انتقاد کرده‌اند که پرچمدارشان هر سال از سخت‌افزاری ضعیف‌تر برخوردار بوده. اما سامسونگ اکنون متعهد به تغییر دادن رویه است و اگزینوس ۲۱۰۰ نیز آمده تا همین موضوع را به اثبات برساند.

اما عملکرد اگزینوس ۲۱۰۰ در قیاس با اسنپدراگون ۸۸ دقیقا چگونه است؟ آیا سامسونگ می‌تواند امروز بازی را به نفع کن تغییر دهد و آیا امکانش وجود دارد که خریداران مدل مجهز به چیپست اگزینوس موبایل‌های گلکسی اس ۲۱، در واقع مدل بهتر گیرشان آید؟ هنوز به صورت دقیق نمی‌دانیم خانواده گلکسی اس ۲۱ از راه می‌رسد، اما تا آن موقع می‌توانیم نگاهی نزدیک‌تر به چیپست‌های کوالکام و سامسونگ داشته باشیم.

اگزینوس ۲۱۰۰ در برابر اسنپدراگون ۸۸۸

هر دو چیپست اگزینوس ۲۱۰۰ و اسنپدراگون ۸۸۸ توسط سامسونگ و به کمک فرآیند 5LPE (یا 5nm Low Power Early) تولید می‌شوند، اما شباهت‌ها همین‌جا به پایان نمی‌رسد. هر دو چیپست در مجموع ۸ هسته پردازشی دارند و چیدمان هسته‌ها نیز مشابه است. اسنپدراگون ۸۸۸ یک هسته Kyro 680 Prime (یا ARM Cortex-X1) با فرکانس کاری ۲.۸۴ گیگاهرتز، سه هسته Kyro 680 Gold (یا ARM Cortex-A78) با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتز و ۴ هسته Kyro 680 Silver (یا ARM Cortex-A55) با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز دارد.

به صورت مشابه، اگزینوس ۲۱۰۰ هم به یک هسته ARM Cortex-X1 (با کلاک ۲.۹ گیگاهرتز)، سه هسته Cortex-A78 و چهار هسته Cortex-A55 دارد. اما درحالی که اسنپدراگون برای پردازش گرافیکی به سراغ چیپ آدرنو ۶۶۰ رفته، سامسونگ پردازشگر گرافیکی Mali-G78 را ترجیح داده است. هردو چیپست از رم LPDDR5 پشتیبانی می‌کنند و پردازنده سیگنال تصویری دارند که استفاده از دوربین‌هایی با سقف رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسل را امکان‌پذیر کرده‌اند. و به همین ترتیب، دو چیپست به یک موتور هوش مصنوعی با توانایی یکسان ۲۶ تاپس (۲۶ تریلیون عملیات بر ثانیه) مجهز شده‌اند.

با توجه به همین میزان شباهت، جالب است ببینیم که عملکرد دو چیپست در جهان واقعی چقدر خواهد بود و چطور مشکل حرارت را کنار می‌زنند. اما نکته غافلگیرکننده اینست که نخستین بنچمارک‌ها، از برتری نسبی اگزینوس ۲۱۰۰ حکایت داشته‌اند. در واقع بنابر بنچمارک Geekbench، اگزینوس ۲۱۰۰ در تست تک هسته‌ای دقیقا مثل اسنپدراگون ۸۸۸ عمل می‌کند، اما در تست چند هسته‌ای، ساخته کوالکام را کنار می‌زند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۲۴ دی ۱۳۹۹

    هیچ چیپستی به کوالکام نمیشه مخصوصا مودم اینترنت و وای فای اش، مثلا من نوت ۸ پرو با پردازنده نسل جدید مدیاتک دارم ولی سرعت نت موبایلش حتی از نوت ۳ پرو با پردازنده کوالکام کمتره که گوشی ۵ سال پیشه

    در سرعت دانلود کمی بالاتره نوت ۸ پرو
    ولی در سرعت آپلود هیچ حرفی واسه گفتن ندارم و کاملا نا امیدم کرده

    این باعث شد که دیگه گوشی بجز پردازنده کوالکام نگیرم

مطالب پیشنهادی