ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

لپتاپ‌های گیمینگ تازه لنوو با سخت‌افزارهای نسل بعدی AMD و انویدیا رونمایی شدند

برای آن دسته از طرفداران شرکت AMD که چشم انتظار سرزمین موعود و لپتاپ‌های مبتنی بر پردازنده‌های Zen 3 و آخرین پردازشگرهای گرافیکی انویدیا در سری RTX 30 بودند، لنوو از لپتاپ‌های گیمینگی رونمایی کرده ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۵

برای آن دسته از طرفداران شرکت AMD که چشم انتظار سرزمین موعود و لپتاپ‌های مبتنی بر پردازنده‌های Zen 3 و آخرین پردازشگرهای گرافیکی انویدیا در سری RTX 30 بودند، لنوو از لپتاپ‌های گیمینگی رونمایی کرده که دقیقا این دو تکنولوژی دو غول دنیای سخت‌افزارهای کامپیوتر را با یکدیگر ادغام می‌کنند. این لپتاپ‌ها در ۳ سری از راه خواهند رسید و کار را با ارزان‌قیمت‌ترین خانواده، یعنی سری Legion 5 آغاز می‌کنیم.

Lenovo Legion 5

Legion 5 در دو مدل ۱۵.۶ و ۱۷.۳ اینچی از راه می‌رسد که هر دو رزولوشن 1080p را به نمایش در می‌آورند. در این بین، مدل ۱۷.۳ اینچی در دو ورژن با نرخ‌های به‌روزرسانی ۶۰ و ۱۴۴ هرتز عرضه خواهد شد و مدل ۱۵.۶ اینچی نیز در سه ورژن با نرخ‌های به‌روزرسانی ۶۰ هرتز، ۱۲۰ هرتز و ۱۶۵ هرتز به دست گیمرها می‌رسد.

مدل ۱۵.۶ اینچی Legion 5 حدودا ۱.۳ کیلوگرم وزن دارد و گیمرها از بین سه گزینه با بک‌لایت سفید، بک‌لایت آبی یا بک‌لایت RGB برای کیبورد، قادر به انتخاب هستند. مهم‌تر اینکه این لپتاپ‌ها همراه با تازه‌ترین چیپ‌های رایزن شرکت AMD از راه می‌رسند که حتی جزییات مربوط به آن‌ها در هنگام نوشتن این خبر منتشر نشده است. لنوو می‌گوید Legion 5 پردازنده‌هایی تا سقف رایزن ۷ را در خود جای خواهد داشت.

از سوی دیگر، جزییات مربوط به کارت‌های گرافیک جدید انویدیا هم به شکلی عامدانه نامشخص باقی مانده‌اند و لنوو صرفا گفته که «در بالاترین مدل شاهد آخرین کارت‌های Nvidia GeForce RTX» خواهیم بود. مشخصا لنوو دارد درباره سری RTX-30 برای لپ‌تاپ‌ها صحبت می‌کند که انتظار می‌رود در جریان استریم GeForce RTX: Game On شرکت انویدیا در نمایشگاه CES رونمایی شوند. هنوز باید منتظر جزییات بیشتر بود، اما با توجه به آداپتور ۱۷۰ واتی Legion 5، به نظر می‌رسد در ارزان‌قیمت‌ترین ورژن‌ها، حداقل شاهد استفاده از پردازشگر گرافیکی GTX 1650 باشیم.

مدل ۱۷ اینچی Legion 5 هم از نظر اطلاعات مربوط به چیپ رایزن ۷ و کارت گرافیک انویدیا، مجهولات زیادی دارد. از آن‌جایی که آداپتور در کمترین حالت ۲۳۰ وات است، این یعنی احتمالا همراه با پردازشگر قدرتمندتر GeForce RTX 3070 Max-Q از راه برسد. نمایشگر و بدنه بزرگ‌تر هم وزن این لپ‌تاپ را به ۲.۹ کیلوگرم می‌رساند. و در نهایت به جای طراحی لوله حرارتی رایج، لنوو به استفاده از طراحی محفظه بخار و فلز مایع پرداخته تا حرارت پردازنده را کاهش داده و پرفورمنس را بالاتر ببرد.

Lenovo Legion 7

یک قدم بالاتر می‌رویم و به خانواده Legion 7 می‌رسیم که همراه با رایزن ۹ (با معماری Zen 3) و سری GeForce RTX-30 از راه رسیده و رزولوشن QHD را به لپتاپی ۱۶ اینچی می‌رساند. اگر نمی‌دانید QHD چیست، جای تعجب ندارد. اکثر لپتاپ‌های گیمینگ با پنل‌های عریض و باریکی با نسبت ابعاد ۱۶:۹ از راه می‌رسند. اما پنل Legion 7 نسبت ابعادی معادل ۱۶:۱۰ داشته و رزولوشن 2560x1600 را به نمایش در می‌آورد، بنابراین نمایشگر اندکی بلندقامت‌تر است. این پنل ضمنا از قابلیت G-Sync برای جلوگیری از پارگی تصویر پشتیبانی می‌کند، استاندارد DisplayHDR400 را دریافت کرده و سطح نورهای آبی را با تکنولوژی TUV Rheinland کاهش می‌دهد.

احتمالا یکی از نکات مهم راجع به Legion 7، نورپردازی RGB آن باشد که حالا فرارت از کیبورد و حلقه شاسی رفته و راهش را به سیستم خنک‌کننده نیز باز کرده. بله. Legion 7 جدید درون محفظه‌های خنک‌کننده‌اش هم نورپردازی RGB دارد.

Legion 7 با نمایشگر ۱۶ اینچی‌اش وزنی معادل ۲.۵ کیلوگرم خواهد داشت و از آن‌جایی که به آداپتور ۳۰۰ وات مجهز شده، حدس می‌زنیم همراه با کارت گرافیک GeForce RTX 3080 و پردازنده نسل بعد Ryzen 9 به دست گیمرها باشید. ناگفته نماند که پنل 16:10 فقط به Legion 7 محدود نبوده و این پنل در مدل Legion 5 Pro نیز استفاده شده. این مدل با وزن ۲.۴ کیلوگرم اندکی سبک‌تر است و به پردازنده Ryzen 7 مجهز شده. آداپتور ۲۳۰ واتی آن هم نشان می‌دهد که باید منتظر GeForce RTX 3070 باشیم، اما در هر صورت باید منتظر تایید قطعی موضوع و انتشار جزییات بیشتر بود.

Lenovo Legion 7 Slim

لپتاپ Legion 7 Slim بیشتر به درد افرادی می‌خورد که به دنبال سبک‌وزن‌ترین و حمل‌پذیرترین لپتاپ گیمینگ ممکن می‌گردند. این دستگاه رایزن نسل بعد را با جیفورس نسل بعد ترکیب کرده و دو مدل ۱۵.۶ اینچی دارد که یکی از آن‌ها رزولوشن 4K را با نرخ به‌روزرسانی ۶۰ هرتز نمایش می‌دهد و دیگری، رزولوشن 1080p را با نرخ به‌روزرسانی ۱۶۵ هرتز. درست مانند دیگر لپ‌تاپ‌ها، Legion 7 Slim هم از فلز مایع برای کنترل حرارت بهره می‌برد.

Legion 7 Slim با وزن ۱.۹ کیلوگرم در ماه مه عرضه می‌شود و لنوو هنوز از قیمت آن پرده برنداشته است. Legion 5 از سوی دیگر با قیمت پایه ۷۷۰ دلار و در ماه مارس روانه بازار خواهد شد. Legion 5 Pro برچسب قیمت را تا ۱۰۰۰ دلار بالا می‌برد و آن هم در ماه مارس عرضه می‌شود. و در نهایت نوبت به Legion 7 با قیمت پایه ۱۷۰۰ دلار می‌رسد که زودتر از ماه ژوئن سر از خرده‌فروشی‌ها در نخواهد آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • dr x dr xx
    dr x dr xx | ۲۴ دی ۱۳۹۹

    وزن ۱.۳ برای legion 5 را اشتباه ننوشته اید؟

مطالب پیشنهادی