ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آنتن ۳۴ متری جدید ناسا برقراری ارتباط با فضاپیماهای اعماق فضا را آسان‌تر می‌کند

ناسا آنتن جدیدی برای شبکه فضای دوردست (DSN) نصب کرده که برخلاف آنتن‌های فعلی از چندین باند فرکانسی برای رد و بدل کردن پیام‌ها با فضاپیماها استفاده کرده و پهنای باند شبکه را ارتقاء می‌دهد. ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

ناسا آنتن جدیدی برای شبکه فضای دوردست (DSN) نصب کرده که برخلاف آنتن‌های فعلی از چندین باند فرکانسی برای رد و بدل کردن پیام‌ها با فضاپیماها استفاده کرده و پهنای باند شبکه را ارتقاء می‌دهد.

ناسا برای برقراری ارتباط با فضاپیماهای موجود در منظومه شمسی و فراتر از آن، پیام‌ها را با استفاده از شبکه‌ای از آنتن‌ها به نام شبکه فضای دوردست (Deep Space Network) ارسال و دریافت می‌کند. با دور شدن هر چه بیشتر فضاپیماهایی مثل وویجر ۱ (فاصله از زمین: ۲۲.۷ میلیارد کیلومتر) و همچنین افزایش تعداد مأموریت‌های فضایی مثل ارسال مریخ نورد «استقامت» (Perseverance) که حدوداً سه هفته دیگر به سیاره سرخ می‌رسد، نیاز به تجهیزات ارتباطی قوی‌تر برای برقراری ارتباط پایدار با تمام فضاپیماها بیشتر می‌شود.

Deep Space Station 56 یا DSS-56 یک آنتن قدرتمند با قطر 34 متر است که در مادرید اسپانیا نصب شده است.

ناسا به همین منظور شبکه فضای دوردست را با نصب یک دیش جدید با قطر ۳۴ متر در مادرید اسپانیا بروزرسانی کرده است. ساخت این دیش (DSN-56) از چهار سال قبل یعنی ۲۰۱۷ شروع شد و یک ویژگی جالب توجه نسبت به دیش‌های فعلی دارد. اکثر آنتن‌های کنونی شبکه DSN تنها در یک باند فرکانس مخصوص قادر به دریافت و ارسال پیام‌ها با فضاپیماها هستند، اما DSN-56 از چندین باند فرکانسی برای برقراری ارتباط با تمام فضاپیماهای موجود در شبکه استفاده می‌کند.

ناسا علاوه بر اسپانیا، در استرالیا و ایالات متحده نیز ایستگاه DSN دارد. داشتن سه ایستگاه در سراسر جهان یعنی همیشه حداقل یک ایستگاه، حتی با وجود چرخش زمین، در راستای فضاپیماها قرار گرفته و قادر به برقراری ارتباط با آنهاست. با اضافه شدن دیش جدید پهنای باند شبکه DSN نیز افزایش یافته که برای مأموریت‌های آینده، به ویژه مأموریت‌هایی که نیاز به ارسال داده‌های حجیم دارند، حائز اهمیت خواهد بود.

ناسا می‌گوید نصب و راه اندازی آنتن جدید کار آسانی نبوده و مهندسین آن در بحبوبه کرونا و بارش برف سنگین و غیرمنتظره در اسپانیا دیش را نصب کرده‌اند و فرآیند کالیبره کردن و راه اندازی پیچیده را پشت سر گذاشتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی