ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف فسیل ۹۸ میلیون ساله که احتمالا به بزرگترین دایناسور تاریخ تعلق دارد

محققان فسیلی با قدمت ۹۸ میلیون سال در جنوب غربی آرژانتین کشف کرده‌اند که به گفته آنها احتمالاً به بزرگ‌ترین دایناسور تاریخ تعلق دارد. محققان می‌گویند قطعات استخوان‌های فسیل شده این دایناسور که طول برخی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

محققان فسیلی با قدمت ۹۸ میلیون سال در جنوب غربی آرژانتین کشف کرده‌اند که به گفته آنها احتمالاً به بزرگ‌ترین دایناسور تاریخ تعلق دارد.

محققان می‌گویند قطعات استخوان‌های فسیل شده این دایناسور که طول برخی از آنها با قد انسان برابری می‌کند، ۱۰ تا ۲۰ درصد بزرگتر از فسیل‌های نسبت داده شده به بزرگ‌ترین دایناسور شناخته شده یعنی پاتاگوتایتان مایوروم (patagotitan mayorum) هستند.

خزنده‌پایان (Sauropods) دایناسورهای بسیار بزرگ گیاه خوار با گردن و دم کشیده بودند و محققان از آنها به عنوان بزرگ‌ترین جانداران خشکی تاریخ یاد می‌کنند. پاتاگوتایتان مایوروم که فسیل آن نیز در آرژانتین کشف شده با حدود ۷۰ تن وزن و ۴۰ متر طول (تقریباً به طول چهار اتوبوس مدرسه) به همین خانواده از دایناسورها تعلق داشته است.

محققان با کنار هم قرار دادن قطعات فسیل تازه کشف شده که شامل استخوان‌های لگن و مهره‌های ستون فقرات می‌شود به دنبال شناسایی شباهت‌های آن با دایناسورهای دیگر هستند. حفاری‌ها برای بیرون کشیدن قطعات بیشتر ادامه داشته و به گفته محققان بهترین اتفاق می‌تواند کشف استخوان‌های ران و بازو باشد که کمک زیادی به تخمین زدن توده بدنی دایناسور می‌کنند.

انگاشت هنری Argentinosaurus huinculensis که به عقیده محققان یکی از نزدیک‌ترین گونه‌ها به دایناسور تازه کشف شده است.

دیرینه‌شناسان می‌گویند فسیل یاد شده اولین بار سال ۲۰۱۲ در استان «نئوکن» آرژانتین کشف شد اما عملیات حفاری از سال ۲۰۱۵ شروع شده و تا حالا ادامه دارد. آنها تاکنون بیش از نیمی از دم و قطعات بسیار زیادی از مفصل ران را کشف کرده‌اند. آنها اضافه می‌کنند که فسیل‌های بیشتری درون سنگ‌ها وجود دارند که عملیات حفاری و بیرون کشیدن آنها سال‌ها طول خواهد کشید.

این اسکلت عظیم در لایه‌ای از سنگ باستانی کشف شده که قدمت آن به ۹۸ میلیون سال قبل و دوره کرتاسه بالایی (Upper Cretaceous) برمی‌گردد. محققان اشاره می‌کنند که فسیل این جاندار به احتمال زیاد تا حد زیادی سالم مانده و کامل خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی