ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

احتمال افشای دیتابیس استارتاپ رایچت مطرح شد [آپدیت: هک رایچت تایید شد]

آپدیت در ساعت ۱۸:۴۵: رایچت با انتشار یک بیانیه خبری کوتاه، خبر هک شدن اطلاعات پلتفرمش را تایید کرد اما جزییاتی در این باره منتشر نکرد. به گفته رایچت، «بروز یک مشکل فنی باعث دسترسی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۴

آپدیت در ساعت ۱۸:۴۵: رایچت با انتشار یک بیانیه خبری کوتاه، خبر هک شدن اطلاعات پلتفرمش را تایید کرد اما جزییاتی در این باره منتشر نکرد. به گفته رایچت، «بروز یک مشکل فنی باعث دسترسی غیر مجاز به پایگاه داده رایچت شده» است.

این پلتفرم همچنین گفته که دیتا در رایچت به شکل رمزگذاری نگه‌داری می‌شود اما به جهت اطمینان بیشتر از کاربران خود خواسته تا رمز عبور خود را تغییر دهند. رایچت همچنین در بیانیه‌اش اعلام کرده که «اگر در حین مکالمه اطلاعات مهمی مانند رمز عبور برای مشتریان خود ارسال کردید لطفا رمز عبور آن‌ها را تغییر دهید.» در نهایت این پلتفرم گفته که به زودی اطلاعات کامل‌تری را منتشر می‌کند.


یک هکر کلاه سفید و محقق امنیتی به نام «باب دیاچنکو» که خبر لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام را اعلام کرده بود، اکنون اعلام کرده است که کل دیتابیس استارتاپ رایچت افشا شده است. رایچت هنوز این موضوع را تایید یا رد نکرده اما اعلام کرده که در حال بررسی این ادعاست. «قادر صادقی» هم‌بنیانگذار رایچت به دیجیاتو گفت این استارتاپ به زودی بیانیه‌ای در همین رابطه منتشر می‌کند. او همچنین در توییتر وعده اطلاع‌رسانی شفاف را داده است.

رایچت یک پلتفرم گفتگوی آنلاین است که تعداد بسیار زیادی از کسب‌وکارهای ایرانی، برای ارتباط با مشتریان خود از آن استفاده می‌کنند.

اکنون یک محقق امنیتی اعلام کرده است که کل دیتابیس رایچت، از جمله ۲۶۷ میلیون حساب کاربری به همراه نام، ایمیل، پسورد، متادیتا و چت‌های رمزگذاری شده افشا شده است. این محقق همچنین نوشته که بات حمله کننده، کل بانک اطلاعاتی را تخریب و یا آن را حذف کرده است. پس از این توییت، دیگر کاربران ایرانی نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند و تا به این لحظه خبری از بیانیه رسمی رایچت نیست. رایچت هنوز هیچ‌یک از این اطلاعات را تایید یا رد نکرده است و باید دید پاسخش به این موضوع چیست.

لو رفتن اطلاعات کاربران یک پلتفرم ایرانی برای اولین بار نیست که رخ می‌دهد و در یک سال اخیر بسیاری از پلتفرم‌های ایرانی با این مشکل مواجه شده‌اند که برخی از آن‌ها رسانه‌ای شده است و برخی نیز خیر.  ناگفته نماند در ماه‌های اخیر برخی نیروهای ارشد و فنی استارتاپ رایچت از این مجموعه جدا شده‌ و پلتفرم مشابهی را تاسیس کرده‌اند.

همبنیانگذار رایچت ساعاتی پس از انتشار این خبر در پاسخ به خبرنگار دیجیاتو می‌گوید در حال تهیه یک بیانیه خبری است که به زودی آن را منتشر خواهد کرد و اطلاعات بیشتری از این حمله را با کاربران خود در میان خواهد گذاشت. اکانت رسمی این مجموعه در حال حاضر نیز در شبکه اجتماعی توییتر گفته که واحد فنی در حال بررسی این مسئله است و گزارش‌هایی شفاف را منتشر می‌کند. درباره ماهیت و کارکرد پلتفرم رایچت می‌توانید در اینجا بیشتر بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Rayanlap
    Rayanlap | ۱۲ بهمن ۱۳۹۹

    اگه رمزنگاری شده مشکلی نیست.ولی امیدوارم پیش نیاد،تیم خوبین

    • Rayanlap
      Rayanlap | ۱۲ بهمن ۱۳۹۹

      در ادامه میگم به هیچ وجه این اشکال رو سرپوش نمیزارم و توجیه نمی کنم.این جور خطا ها نباید انجام شه و امیدوارم نشه.

  • Meysam-Tn2
    Meysam-Tn2 | ۱۲ بهمن ۱۳۹۹

    خوش بحال من که نمیدونم چی هست اصن ?

    • delta7
      delta7 | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

      به احتمال خیلی زیاد ازش استفاده کردین بدون اینکه بدونین چیه
      پشتیبانی آنلاین سایت های ایرانی از طریق چت با رایچت هست بیشتر

مطالب پیشنهادی