ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

برنامه‌ ایران خوردو برای تولید رانا پلاس با سقف پانورامیک و گیربکس شش سرعته

رانا دومین محصول ملی ایران خودرو و از جمله خودروهای طراحی شده در داخل کشور است که چند سالی از ورود آن به بازار، می‌گذرد. رانا در اوایل عرضه به بازار، با مشکلاتی کیفی و ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۶

رانا دومین محصول ملی ایران خودرو و از جمله خودروهای طراحی شده در داخل کشور است که چند سالی از ورود آن به بازار، می‌گذرد. رانا در اوایل عرضه به بازار، با مشکلاتی کیفی و مونتاژی فراوانی روبرو بود. بسیاری از خریداران این خودرو از ایرادات برقی آن، گلایه می‌کردند. ایران خودرو به تدریج مشکلات شایع در رانا در برطرف کرد. امسال بعد از یک دوره طولانی حضور رانا در بازار، نسخه پلاس آن به خیابان‌ها آمد.

رانا پلاس در تزئینات بیرونی و داخلی با بهبودهایی همراه شد. نصب آپشن‌های رفاهی جدید و ارتقای مواد به کار رفته در کابین هم از دیگر تغییرات رانا پلاس بود. اما طبق خبرهایی که از ایکوپرس، خبرگزاری رسمی شرکت ایران خودرو، انتشار یافته است، گویا همچنان بهینه سازی در رانا ادامه دارد و قرار است در آینده نزدیک، سقف پانورامیک و گیربکس شش سرعته هم به فهرست ویژگی‌های این محصول، اضافه شوند.

رانا پلاس

«حمیدرضا حاجی اسماعیلی» با اشاره به مشخصات فنی و مزایای رانا پلاس با برخورداری از گیربکس شش سرعته دستی، عنوان کرد: «مهم‌ترین مزیت این خودرو، افزایش شتاب، کاهش مصرف سوخت در سرعت‌های بالا و راحتی راننده در هنگام رانندگی است. کاهش استهلاک و صدای موتور به‌همراه ارتقای کیفیت تعویض دنده از دیگر مزایای این خودرو به شمار می‌رود.»

وی با تاکید بر این‌که رانا شش سرعته پانوراما نیز مانند ۲۰۷ پانوراما، از تمامی استانداردهای لازم پیش از تولید انبوه عبور کرده، از اعمال برخی تغییرات به موازات افزوده شدن سقف شیشه ای و گیربکس شش سرعته خبر داد و بیان کرد: «با شروع تحریم ها و قطع همکاری شرکای خارجی، اراده ای در مجموعه به منظور ورود به حوزه طراحی گیربکس شکل گرفت و موجب شد تا جعبه دنده شش سرعته به مرحله تولید انبوه برسد.»

رانا پلاس

وی با اشاره به برنامه‌های آینده گروه صنعتی ایران خودرو برای ارتقای گیربکس شش دنده داخلی‌سازی شده، گفت: «در حال حاضر اقدامات لازم در زمینه نصب این گیربکس بر روی دنا با موتور توربوشارژ به صورت موازی در حال انجام است و در تلاش هستیم تا در انتهای امسال این محصول را نیز به تولید انبوه برسانیم.»

رانا پلاس

به گفته حاجی اسماعیلی، طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، در آینده نزدیک دو خودروی ۲۰۶ و ۲۰۷ و سپس سایر محصولات مطابق نقشه راه قوای محرکه شرکت ایران خودرو به گیربکس شش سرعته داخلی مجهز خواهند شد: «همچنین گیربکس شش دنده پایه ای برای طراحی و تولید نوعی از گیربکس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک AMT است و بر اساس نقشه راه ایران خودرو، علاوه بر اینکه این گیربکس بر روی خودروی رانا و دنا قرار می گیرد، نسخه AMT آن نیز بر روی رانای جدید و در نهایت خودروهای سمند قرار خواهد گرفت. این پروژه نیز در حال انجام بوده و اواسط سال آینده به مرحله تولید انبوه می‌رسد.

در نهایت طراحی و تولید جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه DCT نیز جزء برنامه های آینده ایران خودرو است و در آینده شاهد تولید دو موتور EF7+NA وEF7+TC  خواهیم بود که هر دوی این موتورها به همراه گیربکس شش دنده داخلی سازی شده بر روی محصولاتی نظیر دنا، سورن و سمند نصب خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی